Ik gebruik mijn voortanden niet

Author:
Shanaya12
Posted:
za, 05/30/2020 - 14:15
Ik hoop dat iemand het antwoord op deze vraag weet:

Kunnen je voortanden zwakker worden als je er nooit mee bijt?

Ik doe dit namelijk echt nooit. Ik dacht dat dit juist goed is? Zo voorkom je breuken, glazuuraantasting etc. Maar volgens mijn broer worden je tanden dan zwak. Weet iemand of dat klopt?
Lieneke

Weet je dat zeker? Bijt je nooit iets met je tanden af? Kauwen doe je met je kiezen maar iets afhappen doe je voorin. Of steek je je vork in de zijkant naar binnen?
Als je je voortanden niet gebruikt, vraag ik me af waarom dan niet. Of het geheel niet gebruiken zou leiden tot kaakbotverlies, zou best kunnen. Want kauwen/krachten stimuleren ook de botaanmaak zolang het niet excessief is.
ma, 06/01/2020 - 14:07 Permalink
Shanaya12

Als antwoord op door Lieneke

Weet je dat zeker? Bijt je nooit iets met je tanden af? Kauwen doe je met je kiezen maar iets afhappen doe je voorin. Of steek je je vork in de zijkant naar binnen?
Als je je voortanden niet gebruikt, vraag ik me af waarom dan niet. Of het geheel niet gebruiken zou leiden tot kaakbotverlies, zou best kunnen. Want kauwen/krachten stimuleren ook de botaanmaak zolang het niet excessief is.


Nee, ik bijt er echt niets mee af. Ik doe gewoon alles in stukken en dan in mijn mond. Er was ooit een mondhygiėniste die zei: "Nooit harde dingen met je tanden afbijten." Dat was ongeveer 15 jaar geleden. Sindsdien doe ik dat dus niet. Zachte dingen zoals cake afbijten is zinloos, want dat voelen je tanden nauwelijks. Dat gezegd hebbende als ik met mijn kiezen kauw, dan kauwt voorin natuurlijk mee. Je hele mond maakt immers die kauwbewegingen?

Kan een tandarts trouwens tijdens een controle zien of er sprake is van kaakbotverlies? Of moet daarvoor een foto gemaakt worden?
ma, 06/01/2020 - 15:26 Permalink