kies trekken

Author:
paolo86
Posted:
za, 05/16/2020 - 21:51
Hallo allemaal,

ik heb vandaag een kies laten trekken en wil deze ervaring graag met jullie delen.
Niet voor mezelf maar voor jullie.
Ben zelf iemand die waarschijnlijk net als de meeste half tandtechnicus zijn omdat ze alles nalezen en uitzoeken en me daardoor eigenlijk alleen maar zenuwachtiger maak door alle vervelende ervaringen.

Vandaar hierbij mijn ervaring.

Een week of 2 geleden brak er een stuk van een kies af bij mij.
Gezien ik hier geen last van had (en ik geen held ben bij de tandarts) dacht ik, hier kan ik nog wel even mee wachten.
Dat ging ook bijna 2 weken goed, totdat ik vanaf donderdag steeds meer last begon te krijgen van de kies.
Ik had aan die kies ooit al eens een wortelkanaalbehandeling gehad.
Toen ik deze kies weer begon te voelen was ik klaar met die kies en had ik bedacht dat ik hem eruit wilde hebben.
Maar ja, sneller gezegd dan gedaan.
Ik kon woensdag bij mijn eigen tandarts terecht, wat voor mij altijd wel een Pre is gezien zij mij perfect kent en rekening houd met me.
Maar je voelt hem al aankomen, vannacht was de pijn niet meer te houden doordat de ontsteking toch weer aan het opspelen was.
Dus dan maar naar de weekendtandarts....
via een 0900 nummer een centrale gebeld en de tandarts belde me binnen 5 minuten.
Ik kon vanmiddag terecht.
Ik gaf netjes aan dat ik er erg tegenop zag en zijn reactie stelde mij heel erg gerust.
Aangekomen bij de tandarts.
Hij stelde me erg op mijn gemak en wilde even kijken, waarna een foto werd gemaakt.
IK gaf aan hem eruit te willen hebben en hij zij ook dat dat de beste optie was, er was geen eer meer aan te behalen.
Hij ging me verdoven en zei netjes dat dit gevoelig kon zijn en dat was het ook een beetje.
Gezien de kies grotendeels doormidden was gebroken dacht hij wel hem in meerdere stukken te moeten verwijderen.
En dat geschiede ook maar door de verdoving echt geheel pijnloos.
door de houding van de tandarts lag ik op mijn gemak in de stoel en was dan ook zeer verbaasd dat hij na enkele minuten al zei dat de kies er uit was.
Ik was met stomheid geslagen en hij lachte om mijn reactie omdat ik nogal verbaasd reageerde.
Na 2 kleine hechtingen ging de stoel weer omhoog en liep ik 15 minuten later de behandelkamer uit.

Mensen wat ik wil zeggen: Probeer je niet druk te maken door alle horrorverhalen die je overal leest want dat heb ik vandaag wel gedaan.
En nu ik er achteraf op terug kijk baal ik daar erg van want het is echt nergens voor nodig.

Ik ga nu weer verder met ''wennen'' aan een krater in mn mond.
tinus69

Heb me ook op dit forum ingelezen in de hoop op goede ervaringen, dus nu post ik de mijne.
Ik moest eergisteren een kies laten trekken. Stikzenuwachtig. Tandarts dacht hem er wel zelf uit te kunnen krijgen, maar ik heb toch gekozen voor de kaakchirurg.
Meander Amersfoort nam geen patienten meer aan, dus ging ik naar Antonius Nieuwegein.
Eerst zo'n mooie overzichtsfoto met alles erop.
Toen kreeg ik 3 kleine prikjes en moest ik een tijdje wachten. Daarna naar de behandelkamer en daar deed de kaakchirurg nog eens 5 prikjes rondom de kies.
De kies was (onder het tandvlees) erg aangetast en bij het trekken begonnen er stukjes vanaf te breken. Hij complimenteerde me voor mijn keuze voor de kaakchirurg, want het was toch een lastiger gevalletje. De kaakchirurg heeft toen een boor gepakt en heeft toen iets weggefreesd. Kies of kaak? Daarna duwde hij de kies naar de kant waar hij had geboord en langzaam zonder enig geluid gaf de kies mee en ging eruit. Alsof hij langzaam uit de modder werd gezogen. Paar hechtingen erin en het was klaar. Totaal pijnloos!
Thuisgekomen heb ik een ibuprofen poedertje genomen en 's avonds voor het slapen nog 1. Gisteravond alweer lekker een uurtje gevoetbald (op anderhalve meter ;)
Enige vervelende is dat de wond nu erg jeukt, maar ik heb altijd begrepen dat dat een goed teken van genezing betreft!
De zenuwen vooraf zijn echt vele malen erger dan de behandeling zelf!
vr, 06/05/2020 - 15:59 Permalink
johnny p

Dag samen,

Het is niet de eerste keer dat er bij mij een kies getrokken word, maar wel op verschillende manieren, de eerste is gewoon met brute kracht met een tang eruit wringen en trekken.
De tweede is een wat meer gecultiveerde manier, en wel op de volgende manier waarbij zoveel mogelijk bot blijft zitten voor een mogelijke implantaat, hierbij word met een (steek-beiteltje ) het bot los gestoken van de wortel aan zoveel mogelijke zijden, en waar mogelijk ook tussen de wortels in, daarna word een tangetje genomen en wordt de kies een keer links en een keer rechts bewogen, knak knak...... en wa-la... eruit is de kies waarbij geen of nauwelijks bot meekomt en waarbij men ook niet zoveel hoeft te wringen of een sterke kerel moet zijn om de kies eruit te trekken.
Deze gecultiveerde manier kost iets meer tijd en moeite en word bij tandarts J.L. van der Nat in Sittard toegepast, gewoon super.
De eerste,. en waar ik ook nu de laatste keer ben geweest word bij EMMA-tandarts toegepast, het BOT was, is groter dan de kies die getrokken is geworden, ondanks dat ik hem erop gewezen heb om de methoden van J.L. van der Nat te gebruiken, is hij gewoon door gegaan!!
Nu 5 uur later nog altijd bloedingen en trekt mijn onder-, en bovenlip nog altijd naar een kant weg, ik hoop dat dit van de verdoving is en niet dat er een zenuw is geraakt is geworden, verder is het nu onmogelijk om er een implantaat in te laten zetten zonder bot opbouw.
Mocht het trekken van mijn lippen morgen niet weg zijn zal ik een letseladvocaat inschakelen en laten controleren of dit nalatigheid is of ondeskundigheid.
Mijn gevoel zegt dat dit bot verlies niet nodig was, affijn wie ben ik....

Mvg John
ma, 12/14/2020 - 20:21 Permalink