geen echte begroting

Author:
catja
Posted:
do, 05/21/2020 - 16:04
N.a.v. een nieuw te starten behandeling t.w. een brug, kreeg ik geen echte begroting, maar lukraak een bedrag wat dan ook het enige bedrag zal zijn. Want zo redeneren ze dat zij geen materiaal en techniekkosten kunnen plaatsen in de begroting.

Volgens mij is dat onzin, maar ze zijn er heel stellig over.

Wat is jullie advies hierover?

En zijn er kosten aan verbonden, aan een begroting te laten opstellen?

graag jullie kijk hierover,
Grappa

Onzin dit verhaal. Een begroting boven de €250 is een wettelijke verplichting. Deze moet gespecificeerd zijn en daar horen de materiaal en techniekkosten bij. Sterker nog de tandarts is ook verplicht in de praktijk op een zichtbare plaats en op de website de techniekkosten te vermelden. Zeker in het geval van een brug weet de tandarts precies hoeveel de techniekkosten zullen bedragen. Ik zou maar eens wijzen op deze wettelijke verplichtingen en als ze volhouden aan deze inzin een melding doen bij de NZa (www.nza.nl). Misschien ook eens tijd voor een andere tandarts want dit klinkt niet goed eerlijk gezegd.
do, 05/21/2020 - 18:07 Permalink
MarcelD

Als antwoord op door Grappa

Beste Catja,
Je bent me daar toch in een vreemde situatie terecht gekomen.
Je tandarts stelt een brug voor, gooit een bedrag in de ruimte en kan dat niet verder onderbouwen of toelichten.
Ik zou zo denken vraag de door je tandarts reeds verzamelde gegevens op en ga daarmee voor een "second opinion" naar een andere tandarts.
Ik hoop dat ik je met mijn opmerkingen heb kunnen helpen :-)
vr, 05/22/2020 - 10:11 Permalink
vV

voor het onderzoeken voor, en opstellen en bespreken van een behandelplan mogen kosten gerekend worden ja. En idd boven 250,- is het ongevraagd verstrekken van een kostenbegroting verplicht. Is in de moderne tandheelkundige praktijksoftware ook heel makkelijk en snel te doen. (sneller zelfs dan wat het aan tijd kost een discussie aan te gaan over het ontbreken ervan...) .
beetje praktijk heeft tegenwoordig zelfs software die de vergoeding vanuit de zorgverzekeraar uitrekent...
ma, 05/25/2020 - 12:22 Permalink
catja

Inmiddels al weer geweest bij een volgende tandheelkundig kliniek. Opvallend is dat ook daar alles mondeling moet worden besproken. Geen schriftelijke behandelplan.
Ik heb zoveel nare ervaringen met oneerlijke tandartsen dat dit vragen om moeilijkheden is.
Nu al bij diverse praktijken meegemaakt!

Waarschijnlijk om problemen naderhand van zich af te kunnen schuiven, ik zal het anders niet kunnen benoemen.
Duidelijk gevraagd om schriftelijk desnoods email opdat ik alles nog eens rustig kan doornemen en overdenken. Het is een hele dure behandeling nota bene!
Dat kunnen ze hun cliënten of patiënten toch niet aandoen! Ik weet niet waar dit nog wel gedaan wordt, ik heb alle opties nu wel gehad hier in de omgeving.

Of dat er heel veel onderzoek (lees kassa) moet worden gedaan, terwijl ik vrij recente onderzoeken ze zo kan leveren, maar nee, dat moet bij hun nog eens dunnetjes? over!
Al gauw weer 500 euro armer zonder dat er echt iets is gebeurd.
Hebben jullie daar ervaring mee?
vr, 07/10/2020 - 17:38 Permalink