Tandarts werkt niet mee aan declaratie

Author:
mb1234
Posted:
di, 04/21/2020 - 13:33
Hallo,

Mijn vader heeft in februari tijdens het eten een stuk van zijn kies afgebroken. Een week later heeft hij een kroon gekregen van de tandarts.

We willen deze kosten nu declareren bij onze zorgverzekering ONVZ. Hiervoor hebben ze bewijs nodig:
1. behandelplan > dit hebben we opgestuurd.
2. foto voor/na behandeling > foto voor de behandeling hebben we niet. Wel een röntgenfoto na de behandeling.
3. uitleg/bevestiging van de tandarts dat behandeling onvermijdelijk was > hier wilt de tandarts niet aan meewerken.

De zorgverzekering heeft nu onvoldoende bewijs. Ze geven aan dat een bevestiging van de tandarts ook goed is, punt 3 dus. We hebben de assistente gebeld met de vraag of de tandarts dit extra stuk bewijs wilt leveren.
- De tandarts wilt hier niet aan meewerken zegt de assistente, omdat hij dit ziet als fraude.
- Wij gaven aan dat dit toch geen fraude is als hij alleen aangeeft dat de behandeling noodzakelijk was omdat er een stuk is afgebroken? Hij hoeft niet te zeggen wat de oorzaak is geweest.
- Toen antwoordde de assistente: "het is toch logisch dat het noodzakelijk is, je krijgt niet zomaar een kroon. Dat weet je zorgverzekering ook wel."

Dus hierbij gelaten. Maar we krijgen nu niks vergoed.

Mijn vraag: is het juist dat de tandarts ons nu niet verder helpt?
vV

ik snap het niet... is er een AV afgesloten? sinds wanneer dan? ik snap ook niet dat er geen foto vooraf is maar wel achteraf, omgekeerde wereld... achteraf is niet nodig, vooraf juist wel...

wanneer de tandarts netjes volgens de regels gewerkt heeft is dit in principe een discussie waar hij buiten staat. Lijkt erop dat het door de verzekeraar gewenste traject niet gevolgd is mbt blijkbaar noodzakelijke toestemming , vooraf aan te vragen. Maar daar staat de tandarts in principe buiten, dat zijn voorwaarden die hij niet hoeft te weten.
Wat niet wegneemt dat ik daar altijd wel een briefje voor schrijf, mits er niet gevraagd wordt dingen op te schrijven die niet kloppen.
wo, 04/22/2020 - 12:33 Permalink
mb1234

Als antwoord op door vV

ik snap het niet... is er een AV afgesloten? sinds wanneer dan? ik snap ook niet dat er geen foto vooraf is maar wel achteraf, omgekeerde wereld... achteraf is niet nodig, vooraf juist wel...
wanneer de tandarts netjes volgens de regels gewerkt heeft is dit in principe een discussie waar hij buiten staat. Lijkt erop dat het door de verzekeraar gewenste traject niet gevolgd is mbt blijkbaar noodzakelijke toestemming , vooraf aan te vragen. Maar daar staat de tandarts in principe buiten, dat zijn voorwaarden die hij niet hoeft te weten.
Wat niet wegneemt dat ik daar altijd wel een briefje voor schrijf, mits er niet gevraagd wordt dingen op te schrijven die niet kloppen.


Mijn ouders zitten al een aantal jaar bij ONVZ. Ze hadden altijd een hele dure aanvullende tandartsverzekering. En nu per 1 januari 2020 hebben we deze aanvullende verzekering verlaagd, waarbij alleen controles tot een 250 + tandongevallen tot 2.500 worden vergoed. Dit is in ons geval dus voor het eerst dat zo'n declaratie niet direct via de verzekering, maar via ons gaat. Het klopt dat we niet eerst toestemming aan de verzekering hebben gevraagd. Dit waren mijn ouders niet gewend. Dat had het allemaal wel makkelijker gemaakt inderdaad. Vind het alleen zo vreemd dat hij geen briefje wilt uitschrijven. Hij kan toch aangeven waarom deze behandeling is voorgesteld? Dat is toch geen fraude?
vr, 04/24/2020 - 14:01 Permalink
vV

maar het wordt dus zeker niet gedekt door de AV. dus is het eigen kosten. Ik begrijp eigenlijk dat u een aanvraag wilt doen om het onder de basisverzekering te laten vallen. Maar dat is bij voorbaat al kansloos. dus ik snap dat de tandarts geen behoefte heeft een brief daarvoor te schrijven. Wil het namelijk wel enige kans maken zal hij moeten liegen over de reden dat de kroon gemaakt is.
za, 04/25/2020 - 13:05 Permalink
mb1234

Dat klopt niet wat u zegt. Het valt wel onder de AV, tandongevallen tot 2.500 worden namelijk vergoed in deze AV. Het verschil is alleen dat we nu meer bewijs moeten leveren omdat er strengere voorwaarden zijn dan een duurdere AV, die we voorheen hadden. Bij de duurdere AV hadden we niet eens zoveel contact met de verzekering, het ging dan direct van de tandarts naar de verzekering.
za, 04/25/2020 - 18:11 Permalink
vV

Als antwoord op door mb1234

een afgebroken kies valt niet onder ongevalsregeling/dekking.
De tandarts kan niets verklaren waardoor dat anders wordt. Los ervan dat het dan eigenlijk vooraf gemeld en aangevraagd had moeten worden.
Ongevallen zijn zaken als vallen met de fiets bv, of struikelen ed. niet afbreken van een zeer waarschijnlijk al fors gevulde kies op wat harder stukje voedsel.
een brief van de tandarts zal dus niets toevoegen, tenzij er iets in komt te staan wat niet klopt. Ik snap dat hij dat niet wil doen, en voor de rest is het kansloos dus zonde van zijn tijd.
zo, 04/26/2020 - 12:15 Permalink