Kiespijn

Author:
WowieKikker
Posted:
do, 04/16/2020 - 16:49
Hoi allemaal.
Ik zit met een aantal vragen.

Ik heb ongeveer 1 jaar geleden (? tijd weet ik niet zeker), een wortelkanaalbehandeling gehad, rechtsboven in bij een kies. Rond oktober kreeg ik last van pijn in die kies, kon mijn tanden niet meer op elkaar zetten omdat het anders te pijn deed, gevoelig tegen warm/koud en een bolle wang. In november kreeg ik een wortelpuntbehandeling bij de kies waar de wortelkanaalbehandeling gedaan is. Ze noemde het een apex resectie in de brief naar de kaakchirurg.

Nu, heb ik sinds de avond van 13-4 last van diezelfde kies.
14-4 werd het erger
15-4 begon mijn tandvlees niet fijn te voelen wanneer ik daar met een elektrische tandenborstel over ging. Sinds die datum houd ik mijn tanden niet meer op elkaar, aangezien het pijnlijk aanvoelt.
16-4 voelt het minder fijn om de ragertjes tussen de tanden er naast en aan de kanten van die kies te doen. Ik krijg ze er nu ook minder goed doorheen dan de vorige dagen.
Als ik mijn tanden niet op elkaar doe, voel ik veel minder pijn dan wanneer ik deze op elkaar zet, al is het wel ietsjes minder na het bezoek aan de tandarts, weet ik niet of dit komt doordat ik mijn tanden niet op elkaar heb gezet of dat het komt doordat de tandarts de kies wat platter sleep.

Ik ben 15-4 naar de tandarts geweest, de tandarts vertelde mij dat er 3 mogelijkheden zijn:
1. Ik knars misschien 's nachts. Hij vroeg of ik last had van nek- schouder of hoofdpijn en dit heb ik niet.
2. Weer een ontsteking in die kies/wortel doordat mijn immuunsysteem verlaagd is geweest.
3. Er is wat fout gegaan na die wortelpuntbehandeling en dan moet misschien de kies er uit. Als dit het is, moet ik de afspraak die een halfjaar na die wortelpuntbehandeling, verschuiven naar eerder.

Hij vertelde mij dat als het erger word en ik 'snachts wakker wordt van de pijn, ik de kuur (20ST Amoxicilline caps 500MG (als trihydraat), ** bacterie infectie **) die hij meegaf moet innemen. Hij drukte hier heel veel op na (herhaalde het 3x), dat alleen dan, het moet.
Verder heeft hij ook die kies plat geslepen, het voelde toen wat 'beter' aan om mijn tanden op elkaar te zetten, maar nadat ik thuis kwam moest ik huilen van de pijn omdat er natuurlijk getikt en geduwd werd op de kies.
Ik stelde de tandarts geen verdere vragen, omdat ik meestal eerst alles op moet nemen voordat ik er uberhaupt over nadenk.

Nu snap ik het niet, want de tandarts kwam er na die wortelkanaalbehandeling achter dat ik een onsteking had. Hij gaf mij diezelfde kuur, zei dat deze kuur de onsteking dood en de kaakchirurg deze weg moet halen. Ik moest een afspraak maken bij die kaakchirurg voor de wortelpuntbehandeling. Het kennisgesprek met de kaakchirurg ging goed, we zetten een datum en hij gaf me een recept voor diezelfde kuur, voor wanneer de ontsteking in die maand voor de wortelpuntbehandeling weer terug zou komen, dat ik dat kan gebruiken.

Maar, als die wortelpuntbehandeling gedaan wordt voor het weghalen van de 'dode' ontsteking, moet ik die dan weer krijgen bij diezelfde kies? Is het überhaupt een ontsteking of is dat het alleen als ik 's nachts wakker word van de pijn? Ik slaap heel zwaar, ik word nooit wakker behalve van geluid. En daarnaast werd ik ook niet wakker van de pijn voordat ik die kuur kreeg voor die wortelpuntonsteking.

De tandarts maakte ook geen röntgenfoto, wat hij wel deed om vast te stellen of ik naar de kaakchirurg moest of niet voor die wortelpuntbehandeling toen. Ik heb dan ook geen idee of dit door COVID-19 komt of wat anders, maar ik vind het gewoon heel eng. Ik weet dat als een ontsteking blijft zitten, je er gewoon aan kan overlijden. Plus dan nog dat als ik die kuur inneem, of bijvoorbeeld die ontsteking heb en het niet weet, mijn immuunsysteem dan sowieso verlaagd is, wat niet helpt bij de situatie nu.

Mijn excuses voor het hele grote verhaal, ik probeer altijd ervoor te zorgen dat alle details er zijn.
De Vliegende T…

Wat vervelend. Nou, het is niet mogelijk om een diagnose te doen zonder een röntgenfoto of details van uw wortelpuntresectie. Echter, in het algemeen, heeft u 3 opties. 1) een wortel resectie, waarin u een wortel van u kies laten afsnijden. Maar dat kan alleen als de infectie rond één wortel zit. 2) tand-hemisectie, waarin een onderdeel van uw kies (een/twee wortels met een onderdeel van de kroon) wordt afgesneden. 3) Als dat niet helpt, moet u uw kies laten trekken. Maar in ieder geval, zijn er dus nog meer opties behalve uw kies laten trekken. maakt u zich daarom maar niet te veel zorgen. Nou het is sowieso het beste om eerst met een kaakchirurg te overleggen. Hij heeft u tandwortels tijdens de operatie gezien en de behandeling gedaan. Daarom kan hij u beter helpen.
Een ontsteking in uw mond laten zitten is inderdaad niet goed, maar het is niet dodelijk. Het kan wel verergeren. Volgens mij, kunt u altijd naar de praktijk bellen om vragen te stellen.
sterkte
vr, 04/24/2020 - 16:58 Permalink