Pockets en kunstgebit vraag

Author:
Maysun
Posted:
di, 04/21/2020 - 22:13
Ik heb al jaren last van chronisch ontstoken tandvlees en nu ook steeds diepere pockets. Poetsen, rageren, het lijkt allemaal niet uit te maken. Ik heb verder nooit gaatjes, omdat ik het wel goed onderhoud.

Nu weet ik dat als schoonmaken bij de mondhygienist niet helpt, er flapoperatie(s) mogelijk zijn. Maar wat ik me afvraag: waarom niet gelijk aan een kunstgebit? Voorkom je daarmee niet juist dat je blijft aanmodderen en zou dat kunnen helpen i.v.m het risico op hart- en vaatziekten?

Als ik op internet zoek naar nadelen van een kunstgebit, dan vind ik alleen maar dat het soms niet lekker zit, en ongetwijfeld vinden tandartsen het zonde om bij iemand op (relatief) jonge leeftijd een kunstgebit te plaatsen, maar ik vraag me af of dat gezondheidstechnisch gezien niet beter is?
De Vliegende T…

Ik begrijp hoe frustrerend de situatie is, maar er zijn nog meer mogelijke oplossingen, en u kunt beter geen stappen overslaan.

Het probleem is dat het kunstgebit het begin is van een lang proces waarbij het kaakbot langzaam zal slinken. Daarom zal de tandarts altijd proberen om er zo lang mogelijk mee te wachten.

De beslissing hangt van een aantal dingen af, waaronder uw leeftijd en hoe uw tanden en kiezen in uw kaak zitten. Zitten ze nog vast in de kaak of zit er al een beetje speling in?
Volgens mij bedoelt u met hartziekte o.a. endocarditis. Maar deze conditie komt voornamelijk voor als iemand al een hartziekte heeft of als hij/ze een hart chirurgie heeft ondergaan. Dus wat betreft de chronische ontsteking en uw algehele gezondheid: er bestaat wel een verband, maar dit speelt voornamelijk een rol bij mensen die een voorgeschiedenis hebben.
Als een jonge tandarts, met weinig ervaring, en zonder eer informatie te hebben, denk ik dat de flapoperatie op dit moment de beste oplossing is: U kunt proberen uw parodontitis (ontstoken tandvlees met diepe pockets) onder controle te houden door een flapoperatie of nogmaals een diepe reiniging door een tandarts/mondhygiënist.
Als ik u was, zou ik mijn eigen tanden proberen te houden, zolang uw tanden nog vast zitten. Als u een hartziekte/conditie heeft gehad, is het beter om eerst met uw arts en tandarts te overleggen.
sterkte
wo, 04/22/2020 - 17:53 Permalink
Maysun

Als antwoord op door De Vliegende T…

Dank voor uw reactie, maar wat is het nadeel van slinkend kaakbot? Wat geeft het voor problemen behalve dat je eens in de 5 jaar een nieuw kunstgebit moet?

Met hart- en vaatziekten bedoel ik de relatie tussen mondflora en allerlei hart- en vaat ziekten. Zoals hier bv staat beschreven: https://www.mondhygienisten.nl/mondproblemen-bij-hartproblemen/ Dat suggereert toch dat een goede mondflora ook problemen kan voorkomen of ervoor zorgt dat het minder verergert.

Dus ik vraag me ook af of je met een kunstgebit niet bv makkelijker zorgt voor die goede mondflora, dan als je met je eigen gebit ondanks schoonmaken toch de foute bactierien houdt? Of gaat een kunstgebit daar niet bij helpen?
wo, 04/22/2020 - 20:18 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Maysun

Parodontitis kan hoogst waarschijnlijk inderdaad hart- en vaatziektes (mede)veroorzaken.
Wat je nu moet doen is je de vraag stellen: waarom heb ik paro? Dat is geen eenvoudige vraag...parodontitis wordt niet enkel door plak veroorzaakt. Je levensstijl en je afweer hebben ermee vandoen. Hoe kan jij je afweer verhogen?
Terecht vraag over het afslijten van je bot. Een kunstgebit heeft afsteuning nodig. Dus als er geen bot meer is, dan kan je geen prothese meer dragen. Je kunt dan implantaten krijgen, maar ook die hebben bot nodig. Dus je bot op niveau houden is heel belangrijk.
do, 04/23/2020 - 10:56 Permalink
Maysun

Als antwoord op door Lieneke

Ah ok, dus met te weinig bot is er op een gegeven moment niks meer mogelijk. Stel dat je een kunstgebit neemt, hoe lang kan dat proces duren voordat het zo ver is geslonken dat je geen kunstgebit en ook geen implantaten meer kunt dragen? Aan hoeveel jaar moet ik dan denken? Stel dat je op je 40e een kunstgebit krijgt, ' red' je het daar dan mee? En zonder kunstgebit neem ik aan, kan je alleen nog vloeibaar eten en drinken enzo.

+ Ik vrees dat ik er niet meer aan kan doen dan ik al doe, want ik eet gezond, sport, enz.. Het enige wat ik nog kan bedenken is de mondflora op een of andere manier verbeteren met orale probiotica, maar die kan ik nergens in Nederland vinden. Misschien dat iemand op dit forum daar meer van weet...
do, 04/23/2020 - 12:02 Permalink
Daisyy

Als antwoord op door Maysun

Ah ok, dus met te weinig bot is er op een gegeven moment niks meer mogelijk. Stel dat je een kunstgebit neemt, hoe lang kan dat proces duren voordat het zo ver is geslonken dat je geen kunstgebit en ook geen implantaten meer kunt dragen? Aan hoeveel jaar moet ik dan denken? Stel dat je op je 40e een kunstgebit krijgt, ' red' je het daar dan mee? En zonder kunstgebit neem ik aan, kan je alleen nog vloeibaar eten en drinken enzo.
+ Ik vrees dat ik er niet meer aan kan doen dan ik al doe, want ik eet gezond, sport, enz.. Het enige wat ik nog kan bedenken is de mondflora op een of andere manier verbeteren met orale probiotica, maar die kan ik nergens in Nederland vinden. Misschien dat iemand op dit forum daar meer van weet...


Waarom zou je een kunstgebit willen op zo'n jonge leeftijd???! Laat die flapoperatie doen, poets 2 keer per dag (of minstens 1 keer per dag in de avond, wel grondig), stoker/rager/flos, evt mondwater, en ga daarna om de 3 maanden naar de mondhygiënist, en om de 6 maanden naar de tandarts. Moet je eens opletten hoeveel decennia je tanden nog meegaan.
vr, 04/24/2020 - 16:36 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Daisyy

Oja...ik wil er nog iets aan toevoegen...al die behandelingen helpen wel, maar het wordt misschien niet perfect...het houdt het stabiel, dus dat het niet verslechterd of niet heel hard verslechterd. Als ik merk dat de eigen mondhygiene perfect is, maar er nog steeds actieve ontstekingen zijn, dan moet ik verder kijken dan me neus lang is. Hoe zit het met de afweer? Is deze verslechterd door ziekte, medicatie, roken, te weinig beweging, alcohol, verkeerde voeding...enz enz...parodontitis behandelen is niet alleen maar schoonmaken...
do, 04/30/2020 - 14:25 Permalink
Maysun

Als antwoord op door Daisyy

<blockquote>Ah ok, dus met te weinig bot is er op een gegeven moment niks meer mogelijk. Stel dat je een kunstgebit neemt, hoe lang kan dat proces duren voordat het zo ver is geslonken dat je geen kunstgebit en ook geen implantaten meer kunt dragen? Aan hoeveel jaar moet ik dan denken? Stel dat je op je 40e een kunstgebit krijgt, ' red' je het daar dan mee? En zonder kunstgebit neem ik aan, kan je alleen nog vloeibaar eten en drinken enzo.
+ Ik vrees dat ik er niet meer aan kan doen dan ik al doe, want ik eet gezond, sport, enz.. Het enige wat ik nog kan bedenken is de mondflora op een of andere manier verbeteren met orale probiotica, maar die kan ik nergens in Nederland vinden. Misschien dat iemand op dit forum daar meer van weet...</blockquote>
Waarom zou je een kunstgebit willen op zo'n jonge leeftijd???! Laat die flapoperatie doen, poets 2 keer per dag (of minstens 1 keer per dag in de avond, wel grondig), stoker/rager/flos, evt mondwater, en ga daarna om de 3 maanden naar de mondhygiënist, en om de 6 maanden naar de tandarts. Moet je eens opletten hoeveel decennia je tanden nog meegaan.


Nou bijvoorbeeld omdat een kunstgebit wel te betalen is en elke 3 maanden laten schoonmaken en operaties je leven lang niet? Of als een kunstgebit ervoor zorgt dat er veel minder kans is voor die parodontitis en je daarmee dus ook problemen met hart en vaten verminderen.

Ik vraag me dus alleen nog wel af in hoeverre een kunstgebit helpt bij parodontitis. Zijn er dan minder onstekingen of maakt het geen verschil? En hoe lang kan je een kunstgebit blijven dragen tot het niet meer gaat?
do, 04/30/2020 - 16:11 Permalink