Tanden los door hoesten

Author:
arwindramautar
Posted:
ma, 04/20/2020 - 22:47
Goedenavond,

Ik heb zo'n 2 weken last van hooikoorts en nies en kuch me suf. Wat ik me alleen afvraag: Kan je je tanden beschadigen door veelvuldig te niezen en kuchen?

Met vriendelijke groet,

Arwind Ramautar
Lieneke

Door niezen of hoesten raken de tanden niet beschadigd. Wat wel kan is dat door te veel door de mond ademen de mond te veel uitdroogt en dan krijg je sneller gaatjes, tandsteen en tandvleesontsteking. Ook je afweer zal verlaagd zijn waardoor je sneller tandvleesproblemen krijgt. Een fikse tandveelontsteking kan het bot doen verdwijnen waardoor tanden los gaan staan. Beterschap!
di, 04/21/2020 - 08:43 Permalink
arwindramautar

Als antwoord op door Lieneke

Door niezen of hoesten raken de tanden niet beschadigd. Wat wel kan is dat door te veel door de mond ademen de mond te veel uitdroogt en dan krijg je sneller gaatjes, tandsteen en tandvleesontsteking. Ook je afweer zal verlaagd zijn waardoor je sneller tandvleesproblemen krijgt. Een fikse tandveelontsteking kan het bot doen verdwijnen waardoor tanden los gaan staan. Beterschap!


Bedankt voor je reactie! Dit stelt me gerust. Wat ik alleen nooit ga begrijpen is waarom de tandarts niet tijdens elke controle foto's maakt. Mijn tandarts doet dit om de 3 jaar. En dat begrijp ik niet. Wat nou als ik 2 maanden geleden op controle was, alles is goed, er is een foto gemaakt. Maar morgen val ik op mijn tanden. Er is niets gebroken en de pijn trekt de volgende dag weg. Ik zie geen reden om me zorgen te maken, en over 4 maanden tijdens de volgende controle ben ik de val al vergeten. De tandarts maakt pas over 2 jaar weer foto's. En dan blijkt dat die val toch schade heeft opgeleverd en een voortand afgestorven is. Nu is het dus te laat voor een wortelkanaalbehandeling en kan die tand niet meer gered worden.

Dus door het te laat maken van een foto mag ik kiezen uit een plaatje/brug/implantaat/of tandloos door het leven....belachelijk eigenlijk.
di, 04/21/2020 - 20:55 Permalink