Hoes over loszittende kroon

Author:
Adnilreb
Posted:
vr, 03/20/2020 - 18:53
Dag lieve mensen.

Ik ben al heel lang aan het sukkelen met mijn gebit. Ik heb 4 kronen, op de voortanden en naast de voortanden. 1 voortand begon een klein half jaar na de kroon geplaatst te hebben, problemen te geven. Hij verschoof, helaas en was pijnlijk. Eerst een WK behandeling aan gehad. Vorige week een wortelpunt extractie. Helaas ook veel pijn bij gehad en een heel gezwollen gezicht ( charmant :P) antibiotica kuur ook bij gekregen en goede pijnstillers. Hechtingen zijn er inmiddels uit, maar die kroon... Tsja? Hij blijft scheef, beweegbaar en zeer doen. Nu heb ik een hoesje over mijn bovengebit, zodat de kroon op zijn plaats blijft. De eerste keer de hoes laten klikken op zijn plaats deed echt gruwelijk veel pijn, ongelooflijk. Nu moet ik hem zelf er uit halen, voor poetsen, en warm eten/drinken. Maar ik kan mijn kroon helemaal niet poetsen, het kraakt en is bizar pijnlijk. (ik moet het tijd geven, hoop ik toch, voordat de pijn verminderd...) Zolang de hoes er omheen zit gaat het beter, en voelt gewoon "lekker" stevig aan, omdat het dan echt recht zit zoals het hoort...Om van een lang verhaal maar tot mijn brandende vraag te stellen.. Kan een loszittende kroon door een hoes echt weer recht en vast staan, terwijl hij losjes zit? En nog 1 vraag, waarom kan de kroon zoveel pijn geven? Er is geen ontsteking te zien op de foto's.
De Vliegende T…

Wat vervelend!
Nou zijn er verschillende soorten hoesjes. Is het een orthodontisch bitje, of alleen een night guard "splint" voor het knarsen? Weet je wat de bedoeling ervan is ?
Ik weet niet precies welke soort u gebruikt. Als het een orthodontisch hoesje (invisalign) is, dan kan het uw tand recht zetten. Maar als het een normaal/gewoon hoesje is, dan wilde de tandarts alleen je kroon een beetje de tijd geven tot de ontsteking minder wordt en tot de gevoeligheid van de nieuwe kroon weggaat. Als er geen ontsteking op de foto te zien is, zou ik 1 week wachten tot je er misschien aan gewend bent.

Aan de andere kant zit de lijm misschien niet helemaal goed en daardoor kan het tandbeen worden blootgesteld.
In dat geval zou ik snel met jouw tandarts spreken, omdat zo veel pijn niet normaal is.
sterkte!
wo, 03/25/2020 - 17:01 Permalink