Sorry, weer de zoveelste met dezelfde vraag..

Author:
CEA Siersma
Posted:
zo, 03/22/2020 - 09:38
Hee,

Ik weet niet of het op de goede plek staat hier, zo niet dan spijt het me!

Zal even kort proberen toe te lichten wat de situatie betreft.
Ongeveer 2 maanden geleden begon mijn linker bovenkaak pijn te doen, verstandskies kwam door. In eerste instantie niks aan de hand, is pijnlijk en vervelend dus niks mee gedaan. Na 3 weken leek mijn tandvlees op te zwellen zowel rondom de verstandskies als wat meer naar voren (2e kies na hoektand). Echter ik durfde de tandarts niet te bellen, gezien ik een week later al een afspraak had staan. Zelf gespoeld met zoutwater en de zwelling nam af.

Bij de tandarts foto gemaakt, verstandskies bleek te drukken op de wortel van de kies ervoor. Verklaarde voor mij waarom het zo lang pijn bleef doen.
Besloten verstandskies te laten verwijderen door kaakchirurg.
Ruim een week geleden is dit gebeurd (de 13e), de verdoving leek niet voldoende te werken en de ingreep verliep dan wel zonder complicaties, maar niet geheel gemakkelijk. Verder verloopt de genezing prima, zwelling is bijna volledig weg, pijn is afgenomen etc. etc.

Echter, ik heb nu dus ter hoogte van de 2e kies na mijn hoektand nog steeds irritatie en een tja soort van jeukende pijn en soms een pussmaak.
Gisteren voorzichtig gekeken en inderdaad, pus(achtig). Ik kan het alleen zelf niet goed zien, gezien het echt in de aanhechting van mijn wang zit. Mijn wang is daar ook nog lichtjes gezwollen (van de 'gewone zwelling') en er zit nog wat hechtdraad.

Bij nader inzien had ik al voordat ik naar de tandarts ging steeds het gevoel daar alsof er iets in mijn kaakbot of tand gestoken zat (weet niet zo goed hoe het uit te leggen). Tijdens de ingreep hoorde en voelde ik het ook daar kraken (wat me normaal leek), maar ook naderhand nog wel eens.

Nu begrijp ik absoluut dat pus niet goed is en duidt op een ontsteking. Mogelijk is het een fistel..
Waarom ik dan toch hier een berichtje plaats is vooral.. de huidige crisis omtrent covid-19
Ik durf nu niet een extra last te zijn in het geheel en ik weet niet of ik zelf wel naar de tandarts of mka durf te gaan nu met infectie-risico.. (ik val binnen een risicogroep)..

Weet dus niet goed wat het is, of het nu van mijn verstandskies komt of van een andere kies en wat nu te doen..

Alvast bedankt,
Lieve groetjes
CEA Siersma

Als antwoord op door Lieneke

Lieneke,
Bedankt voor uw reactie, ik heb inmiddels gebeld.
Het pus was er maandag uit, verder niet langsgeweest, maar moet het nu zelf even in de gaten houden. Blijven spoelen en aankijken of het wegblijft. Ook gezien de hechting nu er volledig uit is daar.
Het vermoeden was dat het 'wondje' van de hechting door de (afnemende) zwelling steeds open werd getrokken en daardoor geïrriteerd raakte.
Vrijdag is het 2 weken geleden, mocht ik er zelf nog niet gerust onder zijn afgesproken even weer te bellen om er wel naar te laten kijken.

Nogmaals bedankt!
di, 03/24/2020 - 19:47 Permalink