Te hoge Kosten schoonmaken gebit (e.a) gedeclareerd?

Author:
Gnoefje
Posted:
za, 02/02/2019 - 19:52
Mijn tandarts maakt mijn gebit elk halfjaar schoon: 5minuutjes, krabben en met borsteltje polijsten. Mijn gebit is wit en goed onderhouden.
Ik merkte laatst echter, dat hij elke keer de maximale vergoeding rekent (3x reinigen), waarvan ik bij nakijken zag dat dat bij ernstig vies gebit nodig is. Bij navraag zei de assistente:dat doen wij altijd zo. Dat vind ik geen goede verklaring en riekt naar oplichterij.
Ik krijg steeds meer problemenop declaratiegeboed, want als ik iets vraag, om uitleg, rekent hij ook meteen een uitgebreid consult. Wat kan ik hiertegen doen? Zijn vrouw is assistente en het voelt dan 2 tegen 1.
Lieneke

Voor reinigen bestaat de M03 code, Deze kosten gaan per 5 minuten. Als er slechts 1 keer 5 minuten wordt gereinigd, mag dit uiteraard niet 3 keer berekend worden. Het is niet zo dat het enkel bij een heel vies gebit in rekening gebracht mag worden. Want was is heel vies? Het is dus gewoon de tijd die in rekening gebracht moet worden en meer niet. Dat het standaard bij iedereen zo wordt berekend, mag uiteraard niet.
Op het moment dat u iets vraagt, vraagt u om informatie en instructie. Hieraan zit de M01 code vast. Ook dit gaat per 5 minuten.
Een 'uitgebreid consult' bestaat enkel in de nazorg van parodonitits. Dan krijgt u altijd Tcodes. Welke code wanneer gebruikt mag worden is sinds vorig jaar vrij nauw omschreven. Een Tcode kan niet 'ineens' worden gebruikt.
ma, 02/04/2019 - 08:51 Permalink
Gnoefje

Vandaag een lekje in de vulling van een kies, die gevuld is met composiet. Hij heeft het lekje gerepareerd (zonder ingewikkelde toestanden, zoals klem eromheen, dus uit de losse hand ahw, )met 2 watten ernaast (V50), maar rekent hiervoor wel een V92 tweevlaksvulling. Klopt dat wel?
di, 03/03/2020 - 18:14 Permalink
vV

Als antwoord op door Gnoefje

die V 50 klopt niet, is voor cofferdam, rubberlapje met klem om kiezen . wattenrollen is geen code voor, zit bij vullingtarief in. 2 vlaks kan ook uit de hand best wel. mits het 2 vlakken waren. Maar gezien andere gebeurtenissen zou ik zeggen wegwezen. En een officiele klacht als je daar de lange adem en principiële instelling voor hebt. want dit is gewoon fraude en oplichting.
wo, 03/04/2020 - 08:25 Permalink