Kroon of dummy?

Author:
Mya
Posted:
za, 02/22/2020 - 12:41
k wil graag mijn voortanden laten corrigeren.
Eén voortand staat inmiddels zover naar voren dat hij de tand ernaast naar achteren duwt. Ook de tanden ernaast, incl een oude kroon zijn niet meer mooi. Het komt erop neer dat ik 4 tanden wil laten vervangen door kronen.

Mijn tandarts geeft verschillende opties:
- de tand die naar voren staat afslijpen en kroon plaatsen. Er moet zoveel worden afgeslepen, dat de zenuw moet worden gedood.
- alternatief is deze (hoek)tand trekken en een dummy plaatsen naast de andere kronen. Dit laatste lijkt hem het mooiste resultaat geven, hij zal deze na enige tijd opnieuw plaatsen ivm de nawerking van de getrokken tand.

Maar: hoe duurzaam is een dummy? Welke gevolgen heeft het trekken van mijn voortand?

ik twijfel, wat de beste optie is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt,

Mya
vV

sorry maar zonder beeld van de situatie kan ik niets zinnigs zeggen erover. Overigens klinkt het als een orthodontisch probleem, wat je mi orthodontisch zou moeten oplossen. Bij een ruimteprobleem de boog netjes willen sluiten betekent een compromis in breedte van de tanden die er tussen moeten komen, die moeten smaller worden dan ze van nature zijn.
zo, 02/23/2020 - 11:47 Permalink
Lieneke

Een dummy zit vast aan de kronen. Met een dummy zelf kan eigenlijk niks gebeuren, want het is geen tand...Ik vind het trouwens wel apart dat je een tand zou trekken puur omdat het niet mooi zou zijn. Zou je geen beugeltraject in kunnen gaan?
ma, 02/24/2020 - 10:14 Permalink
Mya

Als antwoord op door vV

Hartelijk voor de antwoorden. Misschien is het goed om te vermelden dat ik 59 ben en ik wil geen orthodontie doen. Tot nu toe heb ik mijn scheve voortanden voor lief genomen, maar met het vorderen van de leeftijd, ziet het er toch steeds minder acceptabel uit. I. Een van de voortanden ernaast heeft een flinke vulling, en verder zit er in hetzelfde rijtje een oude kroon die er niet meer mooi uitziet. Het zijn dus niet allemaal goede voortanden.

Ik vind trekken van de hoektand ook nogal drastisch, maar omdat er anders veel van de tand moet worden afgeslepen + zenuw gedood, lijkt het kiezen tussen 2 kwaden. Mijn tandarts laat de keuze bij mij, logisch, maar ik vind ook lastig om te kiezen. Wat hem betreft is trekken geen slecht alternatief, sterker hij denkt dat dit wellicht het best zal uitpakken. Ik kan mij voorstellen dat het moeilijk is om zonder beeld iets zinnigs te zeggen.

Nogmaals dank in ieder geval.

Vriendelijke groeten,

Mya
ma, 02/24/2020 - 16:54 Permalink