Advies gevraagd ivm schokkend bezoek kindertandarts

Author:
MichelleM
Posted:
vr, 02/14/2020 - 09:59
Hallo, ik heb al een heleboel verhalen en nuttige adviezen op dit forum gelezen, en ik hoop dat iemand hier ook advies zou willen geven betreft de situatie van mijn dochter:

Mijn dochter is 6,5 jaar en is nog niet aan het wisselen.

Geschiedenis van haar gebit :
- Toen zij een jaar of 2 was is zij met haar mond op de wastafel gevallen. Hierdoor is in de loop der jaren 1 boven voortand verkleurd.

- 03-07-2019 bleek zij 1 gaatje in een kies te hebben. Deze is probleemloos gevuld. Echter viel de vulling er op 10-08-2019 weer uit, waarna de kies opnieuw is gevuld.

- 16-01-2020 ontdekten wij een bultje boven de verkleurde tand. Volgens de tandarts (en voorbeelden op dit forum) was dit duidelijk een fistel en moet de voortand getrokken worden. Dochter keek hier erg naar uit, zou ze eindelijk van de 'lelijke' tand af zijn. Tandarts wilde zelf niet trekken en heeft ons verwezen naar de kindertandarts. Hier zijn wij gisteren (13-02-2020) geweest voor de intake, en ik ben me rot geschrokken.

Kindertandarts heeft amper naar de verkleurde voortand gekeken. Volgens hem had onze eigen tandarts in de verwijzing aangegeven dat zij twijfels zou hebben bij meerdere kiezen van mijn dochter (? dat is ons nooit verteld?)
Kindertandarts heeft foto's van de kiezen gemaakt. Zijn conclusie: verkleurde voortand moet er inderdaad uit + 3 kiezen trekken + 4 kronen plaatsen en nog 1 gaatje vullen onder algehele narcose.

Ter info : dochter heeft 0 pijnklachten!

Voor ik het wist stond ik een toestemmingsverklaring te ondertekenen en staat de datum voor de ingreep gepland.

Mijn vraag : hoe kan een kind zonder pijnklachten blijkbaar zulke slechte kiezen hebben dat deze niet meer gered kunnen worden. Op het blote oog zie ik geen daadwerkelijke gaatjes (lees: openingen) in de kiezen, alleen een wit stipje wat volgens hem zo ernstig is dat de kies er uit moet.

Heeft iemand advies, wat kan ik doen? Ik vind dit nogal drastisch. Een wit / beetje doorschijnend stipje lijkt mij na wat internet speurwerk eerder een beginnend gaatje, kan dit niet opgelost worden dmv sealen? Wat zijn de gevolgen van zoveel kiezen trekken?

Ik hoop heel erg dat iemand mij kan adviseren
Lieneke

Dit lijkt op het eerste oog misschien een simpele vraag maar dat is het niet. Menig tandarts zal deze niet goed kunnen beantwoorden. Kinderen kunnen enorme gaten hebben zonder klachten of....deze niet goed kunnen verwoorden. Ik zal het je proberen uit te leggen. In een kies zitten kanaaltjes richting de zenuw. Bij elke 'opdonder' probeert de tand zichzelf te herstellen. Daarbij wordt onder andere materiaal afgezet in die kanaaltjes. De relatieve afstand tussen zenuw en de oppervlakte wordt daarbij groter. Dus prikkels die nomaliter pijn doen, worden niet gevoeld. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat er niks aan de hand is. Een gaatje is echt lang niet altijd makkelijk te zien, ook de gaatjes die diep/groot zijn niet: Het glazuur kan nog vrijwel helemaal intact zijn terwijl het er onder helemaal weg is. Ik kan me goed voorstellen dat de reguliere tandarts niet goed weet wat hij precies moet doen. Daar zijn kindertandartsen dus voor. Wat hij voorstelt past absoluut in een moderne denkwijze en ik zou erop vertrouwen.
zo, 02/16/2020 - 14:42 Permalink