Wat kan ik nog doen om gaatjes te voorkomen?

Author:
Suzanne11
Posted:
di, 02/11/2020 - 10:27
Eigenlijk al zolang als ik me kan herinneren heb ik regelmatig gaatjes bij de tandarts. Als kind vond ik dit altijd erg vervelend, maar was ik er niet zo mee bezig. Nu ik ouder werd en me realiseerde dat ik nog de rest van mijn leven met mijn tanden en kiezen moet doen wil ik echt alles doen om gaatjes te voorkomen. Ik ben pas 22 en hoop dingen als wortelkanaalbehandelingen nog zo lang mogelijk uit te kunnen stellen. Ik heb van de tandarts te horen gekregen dat ik veel beginnende gaatjes heb, en over het algemeen worden deze alleen maar groter. Ook nu moet ik weer 3 gaatjes laten vullen.

Als kind heb ik veel last gehad van reflux en heb daardoor ook veel overgegeven. Pas rond mijn 15e is dit gestopt. Ik dronk ook erg graag dubbel fris en limonade. Ik gebruik nu nog inhalatie medicatie voor astma, waarvan ik weet dat het het risico op gaatjes vergroot. Ik dacht altijd best prima te poetsen, maar kwam er ongeveer 3 jaar geleden achter dat er nog een hoop te verbeteren was. Sindsdien heb ik een hoop veranderd. Ik ben toen begonnen met stokeren ('s avonds) en poets 2 keer per dag ruim 2 minuten met een elektrische tandenborstel. Ik hoor ook van de mondhygiëniste dat alles er goed uitziet en dat mijn tandvlees gezond is, alleen wat tandsteen. Verder let ik op mijn voeding. Ik drink nauwelijks nog iets anders dan water en thee. Probeer zo veel mogelijk 5 vaste eetmomenten aan te houden en als ik wat zoets eet dan in één keer alles in plaats van steeds een beetje.

Toch blijven bestaande gaatjes groeien en ontstaan er gaatjes naast de oude vullingen, die vervolgens groter worden. Is dit nu nog de nasleep van het feit dat ik vroeger minder goed voor mijn gebit zorgde. Of is er iets dat ik over het hoofd zie en kan veranderen om zo veel mogelijk het groter worden en het vormen van nieuwe gaatjes te voorkomen ?
Lieneke

Wat je kunt doen is om fluoride vragen bij je tandarts / mondhygienist en zelf ook vaker op een dag fluoride gaan gebruiken. Dat kan je tot 4 keer op een dag brengen door extra te poetsen en/of door met fluoride te spoelen.
do, 02/13/2020 - 10:58 Permalink
Suzanne11

Als antwoord op door Lieneke

Zelf spoelen met fluoride had ik inderdaad nog niet aan gedacht! Dat kan een mooie toevoeging zijn op het 2x per dag poetsen. Zijn er nog dingen om op te letten bij het kopen van een spoeling? De keuze in het schap waar ik vanmorgen keek was erg groot. Alle merken lijken goed hun best te doen ervoor te zorgen dat jij denkt dat hun product het beste is. Daar ga ik me dus nog maar even in verdiepen.
In ieder geval bedankt voor de tip!
vr, 02/14/2020 - 09:09 Permalink