Is een kunstgebit een optie?

Author:
Helena90
Posted:
za, 01/11/2020 - 19:42
Ik heb een geweldige tandarts, heel tevreden over ivm dat hij mij goed geholpen heeft met mijn gebit en mijn angst. Ook liep ik bij de GGZ nog steeds ivm angststoornissen en paniekstoornis en andere trauma’s.

Ik was toen zo onstabiel vond ik zelf dat ik in vrijwillig budgetbeheer ben gegaan. De grootste fout van mijn leven want het had niet veel gescheeld of ik was uit mijn huurhuis gezet omdat deze niet de rekeningen betaalde of te laat waardoor incasso kosten kwamen, en uiteraard ook deurwaarders op den duur. Hierdoor ben ik mijn aanvullende verzekering kwijt geraakt, en staat er bij FAMED een schuld open die nu dankzij gelukkig de hulp van de gemeentelijke schuldhulp in een minnelijk traject is meegenomen. Ook heb ik nu een officiële bewindvoerder waar ik zelfs kan inloggen en kan zien wat er betaald is! Wat dus rust geeft. Mijn inkomen is ondertussen met 400 euro keldert toen ik van een ziektewet uitkering naar een WIA 80-100% afkeuring ben gegaan met aanvullende bijstand. Maar helaas ondanks dat alles nu financieel stabiel is geeft de verzekeraar mijn aanvullende niet terug eer dat ik de 3 jaar minnelijk traject heb doorlopen. Dit betekent; geen vergoeding voor de tandarts en alle kosten vallen op mijn dak en door de schuld bij famed ben ik voor hun een wanbetaler en niet alles dus contant betaald worden.

Ik heb ook reuma, en slik diverse medicatie die een redelijk aanslag op mijn gebit heeft gehad. Daarnaast heb ik 30 euro per week waar ik alles van moet doen. Ik kies voor de goedkoopste tandpasta, doe ontzettend lang met de tandenborstel en als die vervangen moet door het goedkoopste, stileren met raggertjes? Tja ik hergebruik zoveel mogelijk want aanschaffen is niet altijd mogelijk.


Ik ben begonnen met een gebit dat netjes gevuld en in orde was, alleen paradontites redelijk erg maar was onder controle bij de mondhygiënische ervoor, verstandskiezen heb ik ook niet meer dus daar heb ik geen ellende van en de laatst getrokken kies was een afgebroken kies in het bovengenoemde rechts die niet te redden viel, in het oogpunt van de rest van gebit is prima in orde dus wat maakt het uit 1 kies missen? Maar nu is de kies die ernaast zat ook kapot, tot op de zenuw en tandvlees 3/4 kies weg. Pijn is na 2 weken weggetrokken. Maar kon niet naar de tandarts want er was nog geen goede buffer opgebouwd financieel en bewind wou dat ik wachtte. Ondertussen is aan de andere kant rechts in het ondergebit tussen twee kiezen in ook een flink gat dat zeer doet, kan er bijna pink topje in steken tussen die 2 kiezen, dus vrees voor weer twee kiezen verknald. Maar alsnog Moet ik wachten van bewind.

Ik moet nog 2,5 jaar het minnelijk traject doorlopen, als ik dat moet afwachten dan heb ik geen gebit meer over!!! Dus in dat oogpunt vraag ik me af of een kunstgebit een optie is om de resterende tanden en kiezen in 1 x eruit te laten halen onder narcose bij een kaakchirurg zoals bij de verstandskiezen gebeurt is en dan gelijk een kunstgebit erin en dit via de basisverzekering vergoed te krijgen en de overige kosten door een noodfonds aan te schrijven of bijzondere bijstand te proberen.

Ik lig nu al een maand lang wakker van de pijn, eten word steeds moeilijker en krijg de nare geur niet weg en schaam me voor mijn mond. Dit belemmert ook sociale contacten, intimiteit in de relatie en vooral mijn zelfbeeld. Word er nog depressiever van.

Kan ik naar mijn tandarts gaan voor een begroting te laten opmaken voor trekken onder narcose, kunstgebit en alles rondom, zodat ik dit naar de verzekeraar kan sturen zodat die de kosten exact uitrekenen die ik dan weer kan voorleggen aan het noodfonds of de bijzondere bijstand?

Ik kan niet zo langer verder gaan, en gezien de gratis tandartsen te ver reizen van mij af zitten en dit dus financieel ook niet mogelijk is, zie ik het kunstgebit als laatste optie nog.

Wie heeft er tips en antwoorden op de vragen ?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Helena

P.s foto bijgevoegd van de kiezen die weg zijn (rood) en de kiezen met afbraak erin (oranje)
Attach
Lieneke

Wat naar allemaal!
Misschien kan je eens contact opnemen met Dokters van de Wereld. Zij hebben een project waarbij mensen geholpen kunnen worden die heel krap zitten.
Verder zou een tandarts een aanvraag kunnen doen bij de verzekering wegens de reuma. Er is ooit besloten dat mensen met een dergelijke systemische ziekte vanuit de basis een vergoeding zouden moeten krijgen. Ook kan je bij de gemeente proberen aan te kloppen met een begroting.
Wat ik wellicht voor je kan doen is je bericht kopiëren en in mijn netwerk vragen wie je gratis zou willen helpen. Ik moet dan wel weten in welke streek je woont.
do, 01/16/2020 - 10:56 Permalink
Helena90

Als antwoord op door Lieneke

Wat naar allemaal!
Misschien kan je eens contact opnemen met Dokters van de Wereld. Zij hebben een project waarbij mensen geholpen kunnen worden die heel krap zitten.
Verder zou een tandarts een aanvraag kunnen doen bij de verzekering wegens de reuma. Er is ooit besloten dat mensen met een dergelijke systemische ziekte vanuit de basis een vergoeding zouden moeten krijgen. Ook kan je bij de gemeente proberen aan te kloppen met een begroting.
Wat ik wellicht voor je kan doen is je bericht kopiëren en in mijn netwerk vragen wie je gratis zou willen helpen. Ik moet dan wel weten in welke streek je woont.



Eindelijk akkoord gehad van bewind en naar de tandarts geweest en de schade valt goed mee. 1 kies moet er sowieso uit en de andere kant blijkt alleen stukje afgebroken te zijn. Wel is de tandvleesontsteking nog aanwezig. Gelukkig mag ik van bewind de kies laten trekken. Dit zal wel met angst gaan maar met pijn rondlopen is geen optie. De pijnklachten van de andere kant kan komen door het klemmen. Ik ben gelukkig gerustgesteld en blij dat de tandarts graag meedenkt voor een oplossing. Ook is er een begroting gemaakt wat ik jaarlijks nodig heb om het tot de aanvullende verzekering terug is mijn gebit stabiel te houden. Tandarts vind dat bewind dit niet kan en mag weigeren.

Ik hoop dat ik nu mijn eigen gebit nog lang kan behouden. En blij dat de schade toch kleiner is dan ik had verwacht.
wo, 01/22/2020 - 00:49 Permalink
Gijsss089

Als antwoord op door Helena90

Over je gebitsdilemma kan ik lastig iets zeggen, dat zou ik echt niet weten.
Wat ik wel weet is dat er een chiropractor, dokter Mulder, in Rotterdam en Dordrecht zit, hij boekt resultaten bij mensen met reuma.
Zou echt de volle focus op het financiele leggen, hoe moeilijk het ook is, want dan zou je daar bijvoorbeeld heen kunnen om geholpen te worden.
ik werk zelf in de gezondheidszorg en kan je aanraden om meditatie dagelijks op te pakken, er staan zelfs genoeg gratis meditaties op Youtube voor trauma healing, breathwork healing kan ook echt helpen.. stress, angst etc hebben enorme impact.
ik geef mensen 1 op 1 meditatie begeleiding voor trauma healing. mocht je interesse hebben pm
Sterkte!
wo, 01/22/2020 - 11:45 Permalink