Ongevraagde gebitsreiniging gefactureerd

Author:
Tand123
Posted:
do, 01/16/2020 - 11:55
Ik wat laatst bij mijn tandarts voor controle. Tijdens deze controle begon de tandarts mijn ineens gebit te reinigen zonder dit eerst te overleggen. Hier dacht ik op dat moment niet zoveel van. Een paar weken later kreeg ik echter een factuur voor controle en gebitsreiniging. Ik heb hierop mijn tandarts gemaild en verteld dat ik het hier niet mee eens was, omdat ik er niet om had gevraagd. Interessant is dat ik 2 maanden voor deze afspraak ook al mijn gebit had laten reinigen bij de tandarts. Dit was ter voorbereiding op whitening. Tandsteen is toen verwijderd, tanden gepolijst etc.

Mijn tandarts reageert hierop door te zeggen dat er is aangegeven dat er ook gereinigd zou gaan worden. Dit valt dus te betwisten. Wat ik echter vreemder vind is dat dit na 2 maanden weer is gedaan. Is dat niet erg kort op elkaar? Ik rook niet, drink niet, snoep amper, poets 2x per dag elektrisch en gebruik ragers. Ik begin bijna te denken dat de reiniging van 2 maanden ervoor niet goed is uitgevoerd en ik nogmaals mijn portemonnee mag trekken.

Hoe kan ik hier het best mee omgaan? Ik vind het namelijk onterecht, maar mijn tandarts blijkbaar niet. In eerdere topics zag ik dat de rechtsbijstand inschakelen lonend is, maar ik zou het fijner vinden als dit niet zou hoeven.
vV

in 2 maanden kan er best wel wat afzetten weer. Ik begrijp dat dit zal gaan om een kleine 13,-.
Rechtsbijstand zal dat dus niet oppakken (nog los ervan dat je het waarschijnlijk verliest) , maar wil je voor een dergelijk bedrag daadwerkelijk die gang maken...?? een (beperkte) gebitsreiniging vind ik netjes dat dat gelijk met de controle meegenomen wordt. scheelt weer een keer apart moeten komen...
do, 01/16/2020 - 12:55 Permalink
Tand123

Als antwoord op door vV

in 2 maanden kan er best wel wat afzetten weer. Ik begrijp dat dit zal gaan om een kleine 13,-.
Rechtsbijstand zal dat dus niet oppakken (nog los ervan dat je het waarschijnlijk verliest) , maar wil je voor een dergelijk bedrag daadwerkelijk die gang maken...?? een (beperkte) gebitsreiniging vind ik netjes dat dat gelijk met de controle meegenomen wordt. scheelt weer een keer apart moeten komen...


Bedankt voor je reactie. Die kleine 13 euro is een dikke 25 euro. En al was het maar 10 euro geweest, dit gaat om het principe. Laatst was ik bij de garage voor het vervangen van een waterpomp. Toen ik wilde betalen zag ik ineens dat ze ook lampjes hadden vervangen. Ze noemen dat service, maar factureren het wel. Eigenlijk is dit precies hetzelfde.

De vraag terug aan jou; zou jij een trouwe klant die al jaren zonder te sputteren elk factuurtje op tijd betaald willen kwijtraken voor een kleine 13 euro?

Het gekke is ook dat mijn tandarts dit voorheen nooit deed. Als ik al gebitsreiniging wilde, dan moest ik zelf een afspraak maken met de mondhygiëniste. Leuk dat ze dat beleid aanpassen, maar breng de klant er dan ook van op de hoogte...

Zijn er meer (niet vaklui zoals vV) die hier mee te maken hebben gehad? Dit soort praktijken waren mij tot verkort echt vreemd, zeker bij mijn tandarts die ik altijd hoog in het vaandel had staan.
do, 01/16/2020 - 18:41 Permalink
Chris888

Als antwoord op door Tand123

Zijn er meer (niet vaklui zoals vV) die hier mee te maken hebben gehad? Dit soort praktijken waren mij tot verkort echt vreemd, zeker bij mijn tandarts die ik altijd hoog in het vaandel had staan.


Zolang ik als volwassene tandartsen bezoek voor controle is de praktijk dat er bij mij bijna altijd wat tandsteen wordt weggehaald (direct bij de controle en door de tandarts), dat er meestal wordt gepolijst en dat dit meestal als aparte post wordt gefactureerd. Tandartsen vertellen doorgaans wel dat ze wat tandsteen weg gaan halen, maar over de financiën of de factuur is er denk ik echt nog nooit met mij gecommuniceerd. Dus ja, ik heb hier altijd mee te maken, en verwacht het inmiddels natuurlijk ook. :-)

Ik zou me er nu niet druk meer over maken (dat lijkt me het niet waard als je een verder prettige tandarts hebt), maar je zou in plaats daarvan de volgende keer bij controle kunnen vragen dat wanneer de tandarts vindt dat er een gebitsreiniging nodig is, hij dit met jou zou willen overleggen voordat hij eraan begint. Of desnoods het vragen op het moment dat de tandarts zegt dat hij wat tandsteen gaat weghalen, maar vooraf overleggen, als je nog rechtop zit lijkt me een beter moment.
do, 01/16/2020 - 22:38 Permalink
Lieneke

Ik snap je punt...je had niet verwacht dat er tandsteen werd verwijderd, je hebt er niet om gevraagd. Waarschijnlijk heeft de tandarts zich niet gerealiseerd dat dit voor jou een punt was. Het is eigenlijk vrij logisch dat een tandarts het verwijderd, het zou erger zijn als hij het zomaar liet zitten. Een beetje tandsteen wordt eigenlijk altijd bij een controle verwijderd. Na twee maanden kan er zeker wel weer nieuw tandsteen zitten. Er kan zelfs na enkele dagen alweer nieuw tandsteen zitten.
Hoe kan je ermee omgaan: Loslaten...want zeg nu zelf...hoe vreselijk belangrijk is dit nu? En als je het echt ontzettend belangrijk vindt, dan bespreek je dat netjes met elkaar.
ma, 01/20/2020 - 12:57 Permalink