Meervoudige kronen + brug bovenkaak

Author:
Duiven_1965
Posted:
ma, 12/09/2019 - 21:20
Hallo allemaal,

Na jaren lang gepruts met mijn slechte gebit pasgeleden het besluit genomen om er eindelijk iets aan te laten doen.
In mijn bovenkaak worden 7 aaneengesloten kronen en een brug geplaatst. De eerste step is inmiddels gedaan en alle tijden zijn bijgeslepen en er zijn noodkronen geplaatst.
Volgende week donderdag moeten dan de uiteindelijk kronen klaar zijn en deze zou dan ook geplaatst moeten worden.

Sinds de noodkronen geplaatst zijn heb ik alleen een zeer irritant/vervelend gevoel ik mijn mond, net alsof in zo'n kunststof dracula gebitje in heb.
De hele dag voel ik de noodkronen op mijn kiezen (kloppend gevoel, niet echt pijnlijk), ben de hele tijd aan het slikken en voelen met mijn tong. De noodkronen zitten volgens mij verder wel goed maar het is zeer irritant en niet wat ik verwacht had.

Mijn vraag nu is of dit normaal is maar belangrijker nog of ik hetzelfde probleem ook krijg/blijf houden als mijn uiteindelijke kronen straks geplaatst worden?
De behandeling is vreselijk duur (5000 Euro bijna) en ik hoop toch echt dat ik straks een goed zittende oplossing heb die ik niet de hele dag voel en waardoor allerlei irritaties voel in mijn mond, zelfs zonder te eten en/of drinken.

Is er misschien iemand die hier een antwoord op kan geven?

b.v.d. en groeten,

Johan
Duiven_1965

Als antwoord op door Lieneke

Noodkronen zijn niet te vergelijken met de uiteindelijke kronen. Ze storen je letterlijk en figuurlijk. Volgende week donderdag is al aardig snel. Probeer het even los te laten...


Een fijn en positief bericht. Het stelt mij enigzins gerust over wat ik mag verwachten van het eindresultaat.
Hopelijk is het allemaal een stuk beter dan en ga ik er veel plezier aan beleven.

Bedankt voor je berichtje!
do, 12/12/2019 - 22:18 Permalink
Duiven_1965

Als antwoord op door Lieneke

Noodkronen zijn niet te vergelijken met de uiteindelijke kronen. Ze storen je letterlijk en figuurlijk. Volgende week donderdag is al aardig snel. Probeer het even los te laten...


Inmiddels zijn we een paar weken verder, aan mijn noodkronen was ik na een weekje aardig gewend geraakt.
Vandaag de uiteindelijke kronen en brug kunnen laten plaatsen (weekje later uiteindelijk). Het ziet er in ieder geval netjes uit vindt ik maar dat was niet de belangrijkste reden dat ik voor deze oplossing heb gekozen. Ik wilde weer "probleemloos" en lekker kunnen eten zonder bang te moeten zijn dat er iets af zou breken.
Hopelijk gaat dat nu ook echt lukken...

Eerst zal ik weer een weekje moeten wennen, volgens mij ben ik gevoelig voor veranderingen in mijn mond want ook nu voelt het weer vervelend aan.
Voornamelijk op de plaats van de brug omdat hier eerst natuurlijk geen kies meer zat en nu wel. Mijn mond voelt erg "vol" nu en het lijkt alsof er geen plaats meer over is voor mijn tong ;-)

Dit zal ook weer wennen zijn hoop ik. Kan dat inderdaad weer een tijdje duren of zou het gewoon in 1 keer goed moeten zijn met de echte kronen en een brug?
di, 12/24/2019 - 14:48 Permalink
Duiven_1965

Als antwoord op door Lieneke

Kan even wennen zijn...als het maar geen zeer gaat doen, dan zit je goed.


Een kleine update met een nieuwe vraag.

Vandaag voor controle geweest om te kijken of alles goed zat. Het eten gaat inmiddels weer heel aardig en het in het algemeen is het gevoel ook beter geworden.
Wel heb ik problemen met praten, ik slis erg veel en dat is storend. Volgens mijn tandarts kan dat nog wennen zijn.

Vandaag na de controle voor het eerst weer een normale werkdag gehad, dit betekend veel /praten en dat was helaas een behoorlijk probleem.
De afgelopen weken heb ik niet veel gepraat en daardoor is het mij niet opgevallen maar vandaag was het zeer vervelend. Ik praat onduidelijk en na binnen een half uur werd het ook enigszins "pijnlijk". Het voelde aan alsof ik op mijn wangen bijt of dat de binnenkant van mijn wang tijdens het praten langs mijn tanden schuurt.

Jammer genoeg heb ik dat niet aan kunnen geven vandaag maar ik ben bang dat ik hier veel last van blijf houden.
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Zoals ik het nu voel is niet zoals ik gedacht had en ik overweeg morgen toch maar te bellen voor een nieuwe afspraak al zou ik zo niet weten wat hieraan gedaan zou kunnen worden. :-(
wo, 01/08/2020 - 19:24 Permalink
vV

Als antwoord op door Duiven_1965

is het slissen er echt, of is het alleen een gevoel. oftewel horen anderen het ook/net zo? Ik kom vaak tegen dat wanneer er in 1 x wat grotere veranderingen zijn mensen heel erg dat gevoel hebben terwijl de buitenwereld er niets van mee krijgt. En meestal is dat met een paar weken gewend.
do, 01/09/2020 - 08:31 Permalink
Duiven_1965

Als antwoord op door vV

is het slissen er echt, of is het alleen een gevoel. oftewel horen anderen het ook/net zo? Ik kom vaak tegen dat wanneer er in 1 x wat grotere veranderingen zijn mensen heel erg dat gevoel hebben terwijl de buitenwereld er niets van mee krijgt. En meestal is dat met een paar weken gewend.


Het is echt slissen en naast dat ik het zelf merk en het praten gewoon veel moeite kost horen anderen dat zeker ook.
Ik ben me er zelf heel erg van bewust en misschien is het daardoor ook erger omdat ik er zo op let maar het is zeker hoorbaar.
Als ik veel moet praten ( onderdeel van mijn werk :-) ) dan begint het ook te irriteren aan de binnenkant van de wangen.

Ik hoop echt dat dit snel beter gaat, de kronen en de brug zitten er inmiddels 16 dagen in en ben over het cosmetische resultaat zeker tevreden.
Dit was alleen niet het belangrijkste voor mij, ik wilde gewoon een steviger gebit waarmee ik beter kon eten en waarmee ik niet steeds problemen zou hebben met afgebroken kiezen/vullingen e.d. Dit gedeelte lijkt wel te zijn gelukt maar de overlast tijdens het spreken zorgt er helaas voor dat ik nog helemaal niet tevreden ben met het resultaat en ook bang ben dat dit zo zal blijven.

De komende twee weken ben ik in het buitenland maar als het daarna nog steeds niet beter gaat zal ik toch maar weer een afspraak maken bij mijn tandarts denk ik.
vr, 01/10/2020 - 11:42 Permalink