Tandvlees gaat weg

Author:
kluun1985
Posted:
vr, 11/29/2019 - 23:21
Ik zie dit al een aantal weken, tandvlees boven voortanden is dunner en blauw/zwart. Als ik er met een zaklamp naar kijk is het bobbelig. Het doet geen pijn en bloed niet, maar het lijkt wel terug te trekken, niet zoals door te hard poetsen, maar alsof het verdwijnt.

Weet iemand wat dit is:
Attach
Lieneke

Heb je er een middeltje opgesmeerd? Had laatst een die er een homeopatisch middel op had gedaan dat niet voor oraal gebruik was...Heb je het maar aan 1 kant? Of kan het een schimmeltje zijn? In elk geval: echt even laten zien bij de tandarts!
do, 12/05/2019 - 13:20 Permalink
kluun1985

Als antwoord op door Lieneke

Heb je er een middeltje opgesmeerd? Had laatst een die er een homeopatisch middel op had gedaan dat niet voor oraal gebruik was...Heb je het maar aan 1 kant? Of kan het een schimmeltje zijn? In elk geval: echt even laten zien bij de tandarts!


Bedankt voor je reactie. Nee, ik heb niets gesmeerd en doe eigenlijk niets anders dan gewoon. Ik slik ook geen medicijnen. Maar het tandvlees voelt ruw en bobbelig aan op die plek. Inmiddels heb ik boven nog 2 kiezen zo'n plekje. Ik was in september op controle bij de tandarts, volgens mij had ik dat plekje toen ook al. Ze had controlefoto's gemaakt, en verder niets hierover gezegd.

Kan het misschien verbrand zijn? Of door een trauma? Zoals hard poetsen?

Ik probeer sowieso het tandvlees wat rust te geven, dus ga een weekje wat rustiger poetsen daar en zacht voedsel eten, en geen hete dranken nuttigen. Kijken of die plekjes dan wegtrekken...

Verder doet het geen pijn en bloed niet. Het voelt alleen als ik er met mijn tong overheen ga ruw aan. Eigenlijk alsof het verbrand is...maar ik update over een week. Nemen de plekken toe ga ik natuurlijk naar de tandarts.
za, 12/14/2019 - 18:56 Permalink
kluun1985

Als antwoord op door Lieneke

Ja, zou kunnen. Ik hoop dat je er volgende week vanaf bent...


Helaas niet, ik heb het nu boven nog 2 kiezen. Ik begin al te denken aan necrose o.i.d. Maar dat vind ik dan weer raar, ik heb niets aan mijn poetsgewoontes veranderd, ik stoker en gebruik listerine. Bovendien gaat necrose niet heel snel?
Attach
di, 12/31/2019 - 14:44 Permalink
kluun1985

Als antwoord op door kluun1985

<blockquote>Ja, zou kunnen. Ik hoop dat je er volgende week vanaf bent...</blockquote>
Helaas niet, ik heb het nu boven nog 2 kiezen. Ik begin al te denken aan necrose o.i.d. Maar dat vind ik dan weer raar, ik heb niets aan mijn poetsgewoontes veranderd, ik stoker en gebruik listerine. Bovendien gaat necrose niet heel snel?


Update: het doet pijn als ik erover heen poets. Ik heb dus inmiddels boven 2 kiezen zwarte vlekken en boven 1 tand. Het zit niet direct bij de tandvleesrand, maar er iets boven. Het lijkt bijna of het kraakbeen/kaakbot oid verdwenen is op de foto. Als ik er zachtjes over heen poets voel ik dat het zeer doet. Verder doet het geen pijn, maar in de spiegel ziet het er eng uit als ik mijn lip optil.

Ik heb gegoogled, maar ik zie ook letterlijk niets dat er op lijkt, dingen als ontstekingen, necrose, schimmel etc gaan met veel andere klachten gepaard. Gewoon pigment kan het niet zijn, want het voelt niet prettig als ik op de vlekken poets, bovendien voelen de vlekken ruw aan, en schijn ik er met licht op is het grijzig en bobbelig. Het lijkt ook echt alsof het tandvlees ingedeukt is. Ik neem aan dat als het een nog niet ontdekte ziekte is als diabetes of iets dergelijks is dat het zich niet ineens als eerst in mijn tandvlees gaat uiten... Kneuzingen of trauma lijkt mij het meest logisch, maar ik neem aan dat het niet maanden hoort te duren voordat zoiets zich hersteld, en ik heb zomaar het idee dat die vlekken gaan blijven toenemen.

Het enige dat ik kan doen is dus naar de tandarts gaan zsm, maar ik vraag me inmiddels af of de beste man dit wel gaat herkennen....
do, 01/02/2020 - 05:03 Permalink
kluun1985

Als antwoord op door Lieneke

Dit is geen necrose, hoor. Het is ook al een stuk minder. Wellicht zit er in je tandpasta iets wat oude huidcellen wat sneller los weekt. Laat er in elk geval even naar kijken in de praktijk voor de zekerheid.


Bedankt voor je antwoord weer, dit zou idd een logische verklaring zijn! Ik gebruik al jaren Sensodyne Gentle Whitening, en heb ook al jaren last van witte slierten in mijn mond in de ochtend. Probleem is dat het met andere tandpasta's zoals Oral B die ik laatst 1 keer heb geprobeerd (en toen gelijk geschrokken weggegooid heb) nog veel erger is. Met Oral B had ik direct heel veel witte slierten. Ik dacht alleen dat die witte slierten van je wangen afkomen, dat het ook je tandvlees kapotmaakt wisg ik niet.

Dit zou dus betekenen dat ik een tandpasta zonder fluoride moet gebruiken, maar dat lijkt me ook weer niet verstandig, fluor houdt dd tanden immers sterk? Ik zal voor nu proberen minder sensodyne op de borstel te doen en natuurlijk afspraak maken bij de tandarts.
do, 01/02/2020 - 16:33 Permalink