Angst voor uitvallende vullingen

Author:
Ninja89
Posted:
ma, 12/09/2019 - 16:30
Beste forummers,

Allereerst mijn excuses voor het iets wat warrige verhaal, maar ik zit er sinds een tijdje volledig doorheen met betrekking tot mn gebit.

Ik ben een vrouw van 30 jaar oud en heb extreme tandarts angst. In 2017 kreeg ik mijn allereerste vulling in een van de achterste kiezen in de bovenkaak. De kies bleek een groot gat onder de vulling te hebben gekregen, omdat mn vorige tandarts de kies niet goed schoon had gemaakt voor deze gesealt werd.

Dit jaar in 2019 is gebleken dat dit zelfde probleem bij nog 4 kiezen speelde. Deze zijn inmiddels netjes schoongemaakt door mijn nieuwe tandarts door t aangetaste weefsel weg te boren en er een composiet vulling in te stoppen. Gelukkig zat het aangetaste deel nog ver bij de zenuw weg, maar toch bestaan 4 kiezen nu voor 1/4 tot 1/3 deel uit vulling. 1 kies bevat een vulling die denk ik voor 3/5 deel uit vulling bestaat. Deze kies zit recht boven in helemaal achteraan.

Het feit dat nu in 5 kiezen een vulling zit buiten mijn eigen schuld om heeft mij erg onzeker en bang gemaakt over de tandarts. Bij iedere handeling van de tandarts ben ik bang dat de vulling niet goed geplaatst is en bijvoorbeeld kan gaan lekken waardoor de kies weg kan rotten. Of dat de tandarts bijvoorbeeld een verkeerde diagnose heeft gesteld. 1 kies is namelijk 11 weken na het plaatsen van de composiet vulling nog wat bijt gevoelig bij harde dingen als wortels of een stuk chocola.

Ik ben inmiddels zo onzeker over mijn gebit dat ik aan niets anders meer kan denken, amper slaap en amper iets durf te eten. Ik blijf maar nadenken over de composieten die geplaatst zijn en ben er erg ongerust over. Normaal mocht ik van mezelf 1x per dag iets lekkers snoepen dat suiker bevat maar zelfs over die ene keer per dag voel ik me nu schuldig, omdat ik daarmee mss caries kan veroorzaken. Ik weet dat ik er alles aan doe om mn gebit gezond te houden, namelijk 2x per dag uitgebreid elektrisch poetsen, s avonds voor t naar bed gaan raag en flos ik alle zijkanten van de kiezen en tanden, eet hooguit 6 x per dag maar meestal 5x en heb in principe maar 1 snoepmomentje per dag op gewone dagen ( met speciale feestdagen een paar keer per jaar kan dit meer zijn).

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Is mn gebit met in totaal 6 vullingen in de kiezen nu echt geruïneerd? Tot mijn 27e heb ik nooit een caries gehad. Maar nu met 6 vullingen ( waarvan 1 wel een echt gaatje was) durf ik bijna niet meer te eten uit angst voor meer caries of het risico dat er een kies/composiet vulling kan afbreken. Het beheerst momenteel mn hele leven. Ik ben namelijk naast bang voor de tandarts ook autistisch en hoogbegaafd. Een combinatie die er voor zorgt dat ik er maar over na blijf denken en er inmiddels echt wanhopig door wordt.

Is een kies met composiet vulling stevig genoeg om een wortel mee doormidden te kunnen bijten of een iets harder chocolaatje of kan deze dan afbreken? En wat als ik per ongeluk op een hard dingetje van bijvoorbeeld popcorn bijt, breekt het dan af? Is het normaal dat een kies 11 weken na het plaatsen van de composiet nog bijtgevoelig is bij harde dingen? ( dingen als appels, broodkorsten etc gaan wel zonder problemen. Wortels doen wel pijn). En is een gebit nog in goede staat als er al 6 vullingen inzitten op je 30e jaar? Want hoe zal het er dan wel niet bijstaan als ik 60 ben.

Ik hoop echt dat iemand de tijd wil nemen om mijn vragen eerlijk te beantwoorden. Ik zit er flink doorheen en de angst om te eten is erg vervelend en lastig.
vV

allereerst even de vervelende mededeling: je stelt dat die kiezen vullingen nodig hadden buiten je schuld. Echter , uit het verhaal lees ik dat de vorige tandarts cariës heeft laten zitten onder sealingen. Dat is niet goed handelen, maar die cariës zelf (dus het ontstaan van die gaatjes) is hem niet verwijtbaar. Het kan ook nog zijn dat die sealingen zelf zijn gaan lekken.
De nieuwe tandarts vind ik in een aantal zaken wel heel erg stellig.
Wellicht is goede uitleg bv door een mondhygiëniste op zn plaats. mn over voeding denk ik dan. Zonder het dossier en foto's erbij te hebben is het vanachter de PC lastig in te schatten allemaal. Echter gezien de impact die eea heeft (lezend over slaapproblemen) is wellicht ook even begeleiding van ander soort hulp op zn plek, bv psycholoog. Ik zou beginnen deze vragen allemaal eens bij de tandarts neer te leggen, die heeft ook zicht op meer dingen dan wij hier. Als je dar nog niet verder mee komt kan je nog richting mondhygiënist of eventueel naar een andere tandarts voor een second opinion. sterkte .
ma, 12/09/2019 - 16:53 Permalink
Lieneke

Ojee, wat zit jij in een loep. Laat...het...los....Je verzorgt je gebit, je eet 5 keer op een dag...je hebt je gedrag dus al aangepast en chapeau daarvoor. Het kan je inderdaad goed doen om toch eens even naar de mondhygienist te gaan om te horen dat je het goed doet. Vertrouw op het huidige werk van je tandarts, vullingen kunnen echt wel wat hebben. 6 vullingen op je 30e is geen schande en hoeft echt niet te betekenen dat je op je 60e niks meer over hebt.
Zet je negatieve gedachten om in positieve gedachten die je wel helpen. Een psycholoog kan je daar prima bij helpen. Ik denk dat je die al hebt?
do, 12/12/2019 - 10:30 Permalink
Ninja89

Als antwoord op door Lieneke

Ik sta al ruime tijd op de wachtlijst voor de psycholoog. Hopelijk kan ik daar binnen een paar maanden terecht.

Is er nog iets wat ik kan doen om te zorgen dat er geen gaatjes langs de randen van de vullingen ontstaan? En kan het zijn dat alles zich gaat stabiliseren, waardoor er geen nieuwe gaatjes meer ontstaan?
do, 12/12/2019 - 12:29 Permalink
Thecorrs01

Zorgen om niets eigenlijk. Hangt er ook vanaf hoe groot de vullingen zijn en waar ze zitten. Heb ik zelf ook, maar de vullingen die ik heb zijn echt minuscuul. ben bij MH geweest en zij zei een prima gebit; een andere collega van haar zei: Ík wou dat ik jouw gebit had'. Meeste kleine 3 vlaks en maar ik heb maar 2 1vlaks, nota bene in de onderste verstandskiezen. Ik poetste goed, maar floste oid nooit. Nooit geen klachten van de TA gehad. Heb ook een sterk gebit en als je dat niet hebt: Geen zorgen, je onderhoud is echt prima als ik dat zo lees. Glazuur word sterker door de jaren heen. Mocht je ooit nog iets krijgen je hebt nu een goede TA. O ja en de vullingen: die in de verstandskiezen hebben er probleemloos 22 jaar ingezeten. heb ze laten vervangen door composiet, ook dat gaat lang mee. Eerste composietvulling in '98 zit nog precies goed: de TA denkt niet eens aan vervanging, en nooit geen last !Vraag de MH eens naar een helder en realistisch beeld. Goed dat je hulp vraagt: angst is niet nodig!
za, 12/14/2019 - 23:27 Permalink
Ninja89

Als antwoord op door Lieneke

Ik ben vandaag toch bij de mondhygiëniste geweest. Volgens haar viel het erg mee, ze zei dat het in ieder geval geen slecht gebit is.

De aanslag en verkleuringen die ik heb blijken geen gaatjes te zijn, maar verkleuring op de overgang van het composiet naar de kies zelf. Wat ik vergeten ben te vragen is of er een manier is om hier vanaf te komen of te voorkomen dat dit ontstaat.
do, 12/19/2019 - 18:32 Permalink
Lieneke

Fijn dat je gerust gesteld bent. Verkleuringen langs vullingen kunnen soms verwijderd worden door de vulling te polijsten. Verder kan je eens bekijken of je voeding veel kleurstof bevat (bijvoorbeeld thee...scheutje melk erin zou verkleuring tegen kunnen gaan) en natuurlijk niet roken.
ma, 12/23/2019 - 12:26 Permalink