Veel pijn en vieze smaak aan voortand, oorzaak niet te vinden

Author:
Mayojans
Posted:
za, 12/07/2019 - 14:16
Ik zit met rare pijnklachten waar mijn tandarts niet uit komt. Ik denk niet dat er hier online kant en klare oplossingen komen, maar misschien levert meedenken het toch iets op. Ik word er namelijk wanhopig van en de pijn belemmert me fors bij alles wat ik doe.

Vorige week vrijdag begon mijn linker voortand beurs te voelen. Ik dacht: vast overbelasting, even rustig aan doen.
Maar de pijn nam zaterdag toe en was zondag ineens ondragelijk. Een felle, kloppende, drukkende, continu aanwezige pijn die niet te negeren was. Verder reageerde de tand sterk op warmte en had ik een vieze -soms bitter/metalige, soms zoetige- smaak aan/bij de tand. Die smaak heb ik al een jaar of 2, altijd in hetzelfde hoekje op de rand van het tandvlees, maar het was nooit zo erg als nu. (Zowel tandarts als preventieassistente hebben nooit een oorzaak voor die smaak kunnen vinden.)

De spoedtandarts ging op basis van mijn verhaal uit van een wortelkanaalbehandeling, maar trof een gave voortand aan die volledig normaal op de test met kou reageerde. Op de foto was niets bijzonders te zien. Het tandvlees bloedde ‘wat snel’ en hij dacht dat er misschien een ontsteking wat dieper in het tandvlees was. Een soort splinter, zeg maar. Hij heeft mijn tandvlees kapot gemaakt (leverde direct meer vieze smaak op) en schoongespoeld. De rest van de dag waren de klachten wat minder, de pijn was toen dof en dragelijk.

Helaas ging het later in de week weer helemaal mis. Sinds woensdag is de pijn weer allesoverheersend.
Mijn eigen tandarts kan ook niets bijzonders vinden aan de tand. Donderdag is er weer een foto gemaakt, nog steeds geen bijzonderheden. Op de test met kou reageert de tand nog steeds volledig normaal. De mondhygiëniste heeft gekeken of zij het tandvlees diep kon reinigen, maar ik heb geen pockets of andere bijzonderheden. Er is geen reden om aan te nemen dat er dieper in het tandvlees een ontsteking zit.

Omdat ik aan een andere ingreep in mijn mond aangezichtspijn heb overgehouden en veel van mijn klachten toen geen tandklachten maar zenuwpijn bleken te zijn, is mijn tandarts terughoudend met behandelen. Ik kan hem daar helemaal in volgen. Als er geen aanleiding is om in een tand te boren, moet hij dat ook niet doen. Ik word erg serieus door hem geholpen, dus dat is het probleem zeker niet.
De aangezichtspijn zit echter aan de andere kant van mijn kaak en voelt heel anders dan deze pijn. Dit voelt (en smaakt?) echt als een ontsteking. Ik denk daarom zelf dat dit geen zenuwpijn is. Ook reageert deze pijn wel op ibuprofen (3x 600 mg momenteel) en dat doet zenuwpijn niet.

Conclusie: gezonde tand, gezond tandvlees en geen verklaring voor de hevige pijnklachten en vieze smaak.
Wat zou hier dan wel aan de hand kunnen zijn?
Mayojans

Als antwoord op door Lieneke

Ik ging gisteren langs de tandarts voor een laagje duravat (als ik de naam goed onthouden heb) op de tand. Toen hebben we samen de foto nog even uitgebreid bekeken. Er zit 1 schaduwvlekje op de foto. De tandarts gaf aan dat daar mogelijk een scheurtje/breukje zou kunnen zitten, maar die plek zit diep onder het tandvlees en daar zou hij sowieso niets aan kunnen doen. In dat geval zal de zenuw op een gegeven moment toch echt anders moeten gaan reageren op de testen en dan kan hij een wortelkanaalbehandeling gaan doen. Vooralsnog reageert de zenuw normaal.
Op andere tanden zaten overigens een zelfde soort schaduwvlekjes, dus het was niet echt iets afwijkends op de foto. Het kan net zo goed niets zijn.

Het plan is nu dat ik kijk of de duravat effect heeft. We gaan het aanbrengen een paar keer herhalen.
Ook ben ik vandaag naar de huisarts geweest om andere oorzaken van de vieze smaak uit te sluiten (moet nog nuchter bloed gaan prikken)
Als dat allemaal niets oplevert, verwijst hij me door naar een speciaal team in het dichtstbijzijnde academisch ziekenhuis, waar ze ‘onoplosbare zaken’ op zich nemen.
Ik neem aan dat ze daar eventueel ook een CT kunnen maken.

Wat me opviel was dat de pijn echt minder was met de duravat op de tand. Ik heb gisteravond zelfs een kopje warme thee kunnen drinken. Het lijkt er op dat hetgene wat zeer doet, afgedekt wordt. (Zou dat kunnen met een breukje? Dat dat minder zeer doet met een laagje er over?) Nu de duravat er afgepoetst is, is de pijn weer ‘normaal’ aanwezig, al blijven de echte felle pijnscheuten tot nu toe wel weg.
di, 12/10/2019 - 15:35 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Mayojans

Het lijkt me dat Duraphat inderdaad eventjes kan helpen bij een fractuurtje. Er is inderdaad weinig aan te doen als het op zo'n moeilijke plek zit...ook een wortelkanaalbehandeling zal uiteindelijk stranden, denk ik...Wel heel mooi dat de tandarts het zo serieus neemt en je meerdere malen laat terugkomen! Verwijzen is een goede optie als de tandarts er zelf niet uitkomt.
do, 12/12/2019 - 10:21 Permalink