Is een Cerec kroon sterker dan meer gangbare vormen porselein?

Author:
JK12
Posted:
ma, 11/18/2019 - 16:57
Ik lees op meerdere sites dat Cerec kronen sterker zouden zijn. Dan zegt men '400 kg i.p.v. 150 kg per knobbeloppervlakte'. Er wordt nergens gezegd waar het dan mee vergeleken wordt. Ook blijkt dat er voor Cerec meerdere keuzes zijn qua materiaal zoals E-max, Zirkonium en Vita, dus het is uberhaupt onduidelijk over welk materiaal ze het hebben.

Ook wordt gezegd dat het sterker is, omdat het uit 1 blok gefreesd wordt.

Wat me dan weer in de war brengt is dat sommige sites wel zeggen dat je een appel niet uit de losse hand moet eten met zo'n kroon. Dan lijkt het mij niet heel sterk...

Ik wil gewoon een hele sterke kroon, want het gaat om boven voor. En het liefst 1 die in 1 keer klaar is, zodat het dit jaar hopelijk nog kan.
vV

Cerec is een techniek, niet een materiaal. De behandelaar heeft keuze uit meerdere materialen waaruit de kroon geslepen wordt. Tegenwoordig zijn er voor uit 1 stuk ook mooie voor voortanden. Het lijkt mij aan de behandelaar de materiaalkeuze te maken aan de hand van oa de wensen van de patient. Dit kan je dus niet vanachter de pc doen, moet je bespreken met behandelaar. Ik vind tijdsdruk erin brengen (dit jaar nog klaar) overigens een slechte raadgever bij iets wat 10+ jaren mee moet gaan... .
ma, 11/18/2019 - 17:17 Permalink
JK12

Als antwoord op door vV

Cerec is een techniek, niet een materiaal. De behandelaar heeft keuze uit meerdere materialen waaruit de kroon geslepen wordt. Tegenwoordig zijn er voor uit 1 stuk ook mooie voor voortanden. Het lijkt mij aan de behandelaar de materiaalkeuze te maken aan de hand van oa de wensen van de patient. Dit kan je dus niet vanachter de pc doen, moet je bespreken met behandelaar. Ik vind tijdsdruk erin brengen (dit jaar nog klaar) overigens een slechte raadgever bij iets wat 10+ jaren mee moet gaan... .


Bedankt voor de verheldering. Tja, ehh iets met een potje verzekeringsgeld nog voor dit jaar...Potje van volgend jaar gaat niet genoeg zijn, want ik wil 2 facings/1 facing+1 kroon. Dus als het kan dit jaar nr 1 en volgend jaar nr 2. Maar ik doe het alleen als ik er een goed gevoel bij heb en ben nu uitgebreid dingen aan het uitzoeken.
ma, 11/18/2019 - 17:21 Permalink
JK12

Als antwoord op door JK12

Om even zelf te reageren op mijn initiele post:

Volgens dit artikel is zirkonium het sterkst.
https://www.studeersnel.nl/nl/document/universiteit-van-amsterdam/funct…

Men heeft het over 900-1200 MPa en als men het heeft over 'kg per knobbeloppervlakte' heeft men het ook over MPa kennelijk, dan is 400 dus niet zoveel.

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb allemaal.
ma, 11/18/2019 - 17:24 Permalink
vV

Als antwoord op door JK12

als de 2 elementen naast elkaar zitten moeten het basismateriaal bij voorkeur uit dezelfde batch zijn (ivm kleine kleurverschillen. En moeten beiden uit zelfde materiaal zijn bij voorkeur ivm transparantie ed. een redelijk transparante porseleinen facing naast een zirconium kroon is niet zo mooi, mn bij kritische lichtsituaties.
ma, 11/18/2019 - 17:31 Permalink
vV

Als antwoord op door vV

los daarvan, staar je niet blind op theorie en getallen... de zorgverlener weet zelf het beste waarmee hij het gewenste resultaat kan bereiken... Iemand die bij mij komt met een recept mbt materiaalgebruik ed, die mag het werk ook lekker zelf doen... heb vertrouwen in behandelaar en zn tandtechnieker (indien aan de orde...). Zelf werk ik met een tandtechnieker om de hoek die zelf de slijpmachines heeft staan. En ik dus niet verleid wordt richting een cerec te sturen omdat dat apparaat moet draaien om de investering eruit te krijgen.. En die kroon heb ik dan niet dezelfde dag maar indien nodig wel dezelfde week. Zonder dat ik zelf 30-40.000 voor de slijpmachine op tafel heb hoeven leggen, en met een x (hoog) bedrag aan jaarlijkse licentiekosten en software updates zit... en het apparaat sneller verouderd is dan ik hem economisch rendabel kan hebben...
ma, 11/18/2019 - 17:36 Permalink
JK12

Als antwoord op door vV

als de 2 elementen naast elkaar zitten moeten het basismateriaal bij voorkeur uit dezelfde batch zijn (ivm kleine kleurverschillen. En moeten beiden uit zelfde materiaal zijn bij voorkeur ivm transparantie ed. een redelijk transparante porseleinen facing naast een zirconium kroon is niet zo mooi, mn bij kritische lichtsituaties.


Goede tip! Zelfde materiaal was ik sowieso van plan. Dat van dezelfde batch wist ik niet, maar dat gaat dus niet lukken ivm geld.
ma, 11/18/2019 - 17:51 Permalink
JK12

Als antwoord op door vV

los daarvan, staar je niet blind op theorie en getallen... de zorgverlener weet zelf het beste waarmee hij het gewenste resultaat kan bereiken... Iemand die bij mij komt met een recept mbt materiaalgebruik ed, die mag het werk ook lekker zelf doen... heb vertrouwen in behandelaar en zn tandtechnieker (indien aan de orde...). Zelf werk ik met een tandtechnieker om de hoek die zelf de slijpmachines heeft staan. En ik dus niet verleid wordt richting een cerec te sturen omdat dat apparaat moet draaien om de investering eruit te krijgen.. En die kroon heb ik dan niet dezelfde dag maar indien nodig wel dezelfde week. Zonder dat ik zelf 30-40.000 voor de slijpmachine op tafel heb hoeven leggen, en met een x (hoog) bedrag aan jaarlijkse licentiekosten en software updates zit... en het apparaat sneller verouderd is dan ik hem economisch rendabel kan hebben...


Haha, met zoveel tandartsen en zoveel verschillende adviezen ben ik juist wel geneigd om me erg te focusen op theorie en getallen. Vind ik iets objectiever. :) Maar ik sta nog steeds open voor adviezen uiteraard. Ik snap dat u zelf niet voor Cerec gaat.
ma, 11/18/2019 - 17:55 Permalink
JK12

Als antwoord op door JK12

Om even zelf te reageren op mijn initiele post:
Volgens dit artikel is zirkonium het sterkst.<a href="https://www.studeersnel.nl/nl/document/universiteit-van-amsterdam/funct…;
Men heeft het over 900-1200 MPa en als men het heeft over 'kg per knobbeloppervlakte' heeft men het ook over MPa kennelijk, dan is 400 dus niet zoveel.
Ik hoop dat ik het goed begrepen heb allemaal.


Wat me wel weer verwart is dat bij bv dit materiaal met zirkonium het alleen aangeraden wordt voor kronen en niet voor facings. Ik vraag me af of sterker altijd beter is of dat er ook zoiets is als te sterk?

http://www.cerec.nl/gebruikers/pages/materialen/chairside-cadcam-blokke…
di, 11/19/2019 - 11:59 Permalink
JK12

Als antwoord op door vV

wat je mn wilt is een slijtage coëfficiënt die min of meer gelijk is aan natuurlijk tandglazuur.. als dat niet klopt (zoals met porselein het geval is) loop je (zeker wanneer het niet goed glad is afgewerkt) risico op overmatige slijtage van tegenoverliggende elementen.


Bedankt. Top antwoord! Ik ben wel weer in de war haha, omdat u zegt dat dat met porselein het geval is en dat juist een beter materiaal zou zijn en dan vooral de stevigere soorten (350Mpa en hoger, van wat ik begrijp de sterkste soorten vooral voor kiezen).
wo, 11/20/2019 - 18:19 Permalink
vV

Als antwoord op door JK12

je hebt te maken met breeksterkte, buigsterkte en de slijtagecoëfficiënt. Mede een reden dat ik zeg: laat afhankelijk van de situatie en wensen de tandarts het materiaal bepalen, die weet uit ervaring wat het beste werkt en wat het mooiste wordt. Je bent redelijk tijd aan het verspillen. sterker nog: dit jaar gaat vermoed ik niet meer lukken. (mijn eigen planning laat in ieder geval geen kroonwerk meer toe voor de feestdagen).
do, 11/21/2019 - 10:22 Permalink