wortelkanaalbehandeling slecht?

Author:
Dino78
Posted:
vr, 09/13/2013 - 16:25
Ik ben altijd al een regelmatige bezoeker van de tandarts geweest, helaas. En ondanks dat het niet mijn favoriete bezigheid is ga ik altijd maar omdat pijn in de mond ook iets is wat ik niet graag mee maak.

In de loop der tijd ben ik mij eigenlijk meer en meer gaan interesseren in tandheelkunde. Helaas ben ik met mijn 35 jaar een beetje te oud om tandheelkunde te gaan studeren aangezien je dan eigenlijk alles weer op moet geven. Omdat een avondstudie er niet is  geloof ik. Echter voordat ik er een heel verhaal van ga maken even to the point...

Er gaan op internet nogal wat verhalen en studies de ronde dat een wortelkanaalbehandeling niet goed voor je gezondheid zou zijn. De motivering zou zijn dat je lichaam niet om zou kunnen gaan met een gedeelte in je lichaam wat eigenlijk al is gestorven. Dit zou van grote invloed kunnen zijn op je weerstand en verschillende ziektebeelden kunnen veroorzaken.

Wat er van waar is zou ik graag van de experts willen weten. Maar waar het eigenlijk op neer komt is dat er verschillende tandartsen zouden aanraden om bij een ontsteking het aangedane element te trekken en dan liever te kiezen voor een brug of een implantaat.

 

Is dit een soort gelijke discussie als met betrekking tot amalgaan, het kwikgehalte en wat het allemaal niet met je zou kunnen doen?
vV

Niets mis met een wortelkanaalbehandeling mits goed uitgevoerd Nooit 100 procent garantie maar dat heeft geen enkele behandeling, ook een implantaat niet. Vaak wordt geadviseerd. Een kies te trekken niet omdat een wortelkaanlbehandeling niet zou kunnen of geen goed gevolg heeft maar meer voor de lange termijn dat ook met wortelkanaalbehandeling en wellicht kroon de toekomstprognose en kosten niet met elkaar in verhouding liggen.
za, 09/14/2013 - 16:21 Permalink
Roan77

Ik denk dat ik de vraag van Dino78 begrijp. De tandarts heeft bij mij 20 jaar geleden bij twee tanden een wortelkanaalbehandeling moeten uitvoeren omdat de zenuwen waren afgestorven. Bij beide tanden bleek dat de tandarts het niet goed schoonkreeg, vandaar zijn Apex Resecties uitgevoerd. Eentje direct, eentje pas jaren later. Beide tanden zijn vervolgens nog enkele malen behandeld. Ik denk dat ik nu in totaal 7 behandelingen heb gehad. Ik kan achteraf niet uitsluiten dat ik al 20 jaar met ontstekinkjes in mijn kaak rondloop. Wat voor efecten dat verder op je heeft durf ik niet te zeggen.
za, 10/05/2013 - 13:36 Permalink
Lieneke

Een wortelkanaalbehandeling wil niet altijd even goed slagen, hoe zeer de tandarts zich dan ook heeft ingespannen. Soms blijft het inderdaad maar 'rommelen' zelfs na een resectie. Dan is het inderdaad verstandig om te gaan trekken, omdat er ontstekingen blijven. Maar het is dus niet zo dat een wortelkanaalbehandeling slecht is voor je lichaam, maar de ontsteking waarvoor je een wortelkanaalbehandeling krijgt.
zo, 10/06/2013 - 17:53 Permalink
Annet1960.

Ja
In tegenstelling tot vroeger, toen men een ontstoken tand of kies gewoonweg trok, deed begin deze eeuw de zogeheten conserverende tandheelkunde haar intrede. Hierbij stond behoud van het gebit voorop. Omdat het trekken van tanden en kiezen niet meer populair was, namen nieuwe technieken, waaronder de zenuw- of wortelkanaalbehandeling, een centrale plaats in.
Als een tand of kies ontstoken is, zal de tandarts dan ook snel overgaan tot een wortelkanaalbehandeling. Hierbij wordt het zenuwkanaal uitgeboord en afgesloten met lichaamsvreemd materiaal. Men spreekt dan over een ¨ worteldode¨ tand of kies. Tot op heden ging men ervan uit dat een dergelijke behandeling geen nadelige invloed had.
Toch is al lang bekend dat een ¨dode¨ tand of kies giftige stoffen (o.a. mercaptanum en thio-ether) produceert, die via het kaakbot door het hele lichaam worden verspreid. De uiteenlopende manieren waarop mensen reageren op micro-organismen, hun afbraakproducten en antigenen wordt te weinig onderkend. Dit wordt gesteld door Prof. Dr. S. K. Thoden van Velzen (tandarts), Prof. Dr. L. Abraham-Inpijn (Internist) en Dr. W. R. Moorer (microbioloog).
Men dient zich er meer en meer bewust van te zijn dat de eigenschappen van de multiple micro-organismen enerzijds en het afweersysteem van de individuele patiënten anderzijds, leiden tot grote verschillen in wisselwerking tussen aanval en verdediging. Dit betekent dat er een grote variatie in ziektebeelden kan ontstaan (Thoden van Velzen, Abraham-Inpijn, W.R.Moorer, Hiller, Gabelein, Schlauck, et.al. ).
De Amsterdamse onderzoekers stellen verder vast dat sommige organen in het lichaam door hun vaatstructuur als het ware zijn voorbestemd voor beschadiging van in het bloed circulerende immuuncomplexen. Vooral nieren, kleine slagaders, huid, longen, gewrichten en ook ogen (denk hierbij bijvoorbeeld aan iritis reumatica) zijn gevoelig voor letsel door deze verbindingen afkomstig van een focus uit het gebit .
Zo is het ook onomstotelijk en wetenschappelijk bewezen dat mondbacteriën bekend zijn om hun hechtvermogen aan de wand van cellen of aan andere oppervlakten. Aangetoond is immers dat bijvoorbeeld mondbacteriën zoals de S. Mutans en S. Sanguis zich op de hartkleppen kunnen nestelen en als zodanig een endocarditis (ontsteking van het hart) veroorzaken (Miescher, Bohm, Thoden van Velzen, Abraham-Inpijn, W.R.Moorer, Hiller, Gabelein, Schlauck, et.al.).
De auteurs stellen ook vast dat bijvoorbeeld tandplaque en de dode inhoud van een wortelkanaal aantoonbare hoeveelheden endotoxinen bevatten. Voorts dat zij duidelijke aanwijzingen hebben dat onbegrepen aandoeningen zoals zenuwpijnen (neuralgieën, lichte verlammingen in het gezicht, koorts en disfunctie van witte bloedcellen moeten worden toegeschreven aan de werking van een of meerdere toxinen van een haard in de mond (Geknars van tanden – blz.147, M.A.J. Eijkman).
Belangwekkend voorbeeld is ook het onderzoek van Weston Price (Meinig Georg E.Root Canal Cover Up Exposed. Bion Publishing USA, ISBN: 0-945196-14-8), dat is uitgevoerd onder auspiciën van het ¨Research Institute¨ van de American Dental Association.
Worteldode kiezen van patiënten werden onder de huid van konijnen geïmplanteerd. De patiënten hadden klachten van reumatische aard, hartklepontstekingen, maagzweren, blaas- en nierontstekingen, gynaecologische klachten, oog- en leverziekten en afwijkingen aan het zenuwstelsel.
Het bijzondere was dat patiënten, na verwijdering van de dode tand of kies, vaak opknapten, maar nog frappanter was het feit dat de konijnen dezelfde ziekten als van de patiënt ontwikkelden. De worteldode kies moet dus worden gezien als de veroorzaker van de ziekte of aandoening en kan deze dus overbrengen.
Geconcludeerd kan worden dat chronische ontstekingen (focale infecties) elders in het lichaam ziekten kunnen veroorzaken. In het hoofdgebied is de belangrijkste zetel van deze haarden het gebit. Dit betekent dat elke tand met een niet-vitale pulpa verdacht is en dat ook paradontale ontstekingen kunnen fungeren als infectiebronnen.
do, 09/12/2019 - 07:10 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Annet1960.

Ik denk dat een heleboel mensen niet happy zijn met de context waarin je hen zogenaamd quote....Extractie van een tand/kies heeft een hele hoop gevolgen. Een element dat nog goed te redden is met een endo en waarmee de ontsteking verdwijnt, is een prima optie. Eruit halen kan altijd nog. Een implantaat is in wezen ook dood en bij goed onderhoud en plaatsing gaat dat ook prima. Lijkt me een betere optie dan niet meer kunnen bijten en kauwen.
do, 09/12/2019 - 13:15 Permalink
JK12

Als antwoord op door Lieneke

Ik denk dat een heleboel mensen niet happy zijn met de context waarin je hen zogenaamd quote....Extractie van een tand/kies heeft een hele hoop gevolgen. Een element dat nog goed te redden is met een endo en waarmee de ontsteking verdwijnt, is een prima optie. Eruit halen kan altijd nog. Een implantaat is in wezen ook dood en bij goed onderhoud en plaatsing gaat dat ook prima. Lijkt me een betere optie dan niet meer kunnen bijten en kauwen.


Dood is iets anders dan levenloos mevrouw. :) Vind de vergelijking met niet meer kunnen bijten ook niet op zijn plaats, aangezien niemand een tand trekt en vervolgens geen implantaat oid ervoor in de plaats doet.

Dat gezegd hebbende, alles heeft risico's ook implantaten. Wat nu het minste van 2 kwaden is, geen idee.
vr, 11/15/2019 - 13:56 Permalink
vV

<blockquote>aangezien niemand een tand trekt en vervolgens geen implantaat oid ervoor in de plaats doet.</blockquote> dat is een onjuiste aanname... er zijn legio mensen waarbij tanden/kiezen getrokken moeten worden zonder dat er iets voor in de plaats komt. soms eigen keuze , soms financiële onmogelijkheid. soms technische onmogelijkheid.
za, 11/16/2019 - 11:01 Permalink
JK12

Als antwoord op door vV

<blockquote>aangezien niemand een tand trekt en vervolgens geen implantaat oid ervoor in de plaats doet.</blockquote>
dat is een onjuiste aanname... er zijn legio mensen waarbij tanden/kiezen getrokken moeten worden zonder dat er iets voor in de plaats komt. soms eigen keuze , soms financiële onmogelijkheid. soms technische onmogelijkheid.


Oh dan heb ik het verkeerd. Ik zou denken dat iemand die geen implantaat kan betalen kiest voor een wortelkanaalbehandeling. Maar misschien is dat ook duurder dan trekken? Wel erg als dat een reden is eigenlijk.
za, 11/16/2019 - 14:11 Permalink