Caries achtergebleven na het vullen van twee gaatjes

Author:
Daisybloem.1
Posted:
di, 10/22/2019 - 00:47
Dag Allemaal,
Ik ben vorige maand naar de tandarts geweest. Voor het vullen van twee gaatjes. ZIe foto 1 Deze zaten net boven het tandvlees. En irriteerde me tandvlees. Toen ik thuis echter naar de plekken keek waar de gaatjes hadden gezeten zag ik tot me grote schrik nog steeds caries. ZIe foto 2 Ook voelt me tandvlees nog steeds niet goed aan. Is nog steeds geirriteerd. En heb ik last van die plek waar nog caries zit. Nu mijn vraag, is de tandarts niet verplicht om alles te verwijderen. En is dit nalatigheid. En kan ik dit nog laten herstellen zonder te betalen. Want ik heb al betaald om deze gaatjes te laten behandelen. Dus valt dit nog onder garantie? Ik wil graag het gesprek met mijn tandarts aan gaan. Maar ben bang dat hij zegt dat het geen gaatje is. Dit ook omdat ik ook een gat in mijn verstandskies heb. Zie foto 3 Waar hij ook van zegt dat het geen gaatje is. En hij die dus niet wil behandelen. Ik zal foto's van de verstandskies een de gaatjes bijvoegen. Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik voel me behoorlijk machteloos.

Vriendelijke groet,
Daisy.
Attach
Daisybloem.1

Als antwoord op door Lieneke

Dag Lieneke,
Dank je voor je antwoord, ben nu wel iets gerust gesteld. Maar maak me toch zorgen om mijn verstandskies. Ik kan die foto op me telefoon inzoomen. En ik kijk dan volgens mij, tegen het dentine aan. Ook heb ik last van deze kies (1.8). Een kloppende pijn in de zenuw. Wat is begonnen na het uitwerken van de verdoving, na behandeling van andere gaatjes. Ook als ik wat eet doet deze kies erg pijn, er zit dan waarschijnlijk wat tussen. Ik maakte me ook zorgen om de inkepingen bij me tandvleesrand bij kies ( 1.7 en 1.6) . Maar dat zijn dus stabiele laesies. Dat is wel een hele geruststelling. Bedankt! Ik dacht dat gele/bruine plekken gaatjes waren. Vandaar dat ik denk dat mijn verstandskies een groot gat heeft. Ik ben pas naar de mondhygieniste geweest. En zij zei, dat alles wat er nu nog zit, zij niet weg kan krijgen. Waarschijnlijk omdat het dus wat dieper ligt. Ze heeft mijn gebit schoon gemaakt met de ultrasoon. Maar zouden die stabiele laesies nog beter schoon gemaakt kunnen worden? Of is het goed zo? Zou ik die moeten laten behandelen? En zou de tandarts deze kunnen vullen , Of is dat niet verstandig. Wat zouden eventueel de nadelen kunnen zijn? Aangezien je zegt, dat ik naar de mondhygieniste moet. Denk ik dus dat het schoon gemaakt moet worden , maar hoe kan dat als het dieper ligt? Verder zou ik graag bij mijn huidige tandarts willen blijven. Een nieuwe tandarts zoeken vind ik ook lastig. Vandaar dat ik wil vragen of deze andere verstandskies ook caries vrij is?Want dan kan ik bij me tandarts blijven :) Het gaat om de 3.8 . Ze hebben me al is +/- 8 jaar laten rondlopen met een groot gat in me verstandskies. Zie foto 2 . En die voelde precies zoals deze verstandskies (1.8). Ook die werd pijnlijk na het uitwerken van de verdving , na behandeling van andere kies. Vandaar dat me vertrouwen wel een beetje weg is. En ook met twee lekkende vullingen. Hebben ze me door laten lopen. Waar van ik dus nu 1 kies kwijt ben namelijk de 4.7. En bij de andere kies een diepe vulling. Ik ga me hele leven elk half jaar naar de tandarts en naar de mondhygienist. Ben nu erg bang om nog meer elementen kwijt te raken. Dat was bij me vorige tandarts die zei ook dat ik caries vrij was. En er zijn sinds ik daar weg ben al vier gaatjes gevuld. Ik zie bij de eerste foto, als ik inzoom dat het al door meerdre lagen heen is. Als je wil inzoomen kan je met printscreen knopje op je toetsebord de foto opslaan in paint. En dan kan je hem opslaan en inzoomen.
Ik hoop dat je me kan helpen,
Alvast heel erg bedankt!
Groet Daisy.
Attach
do, 10/24/2019 - 23:00 Permalink
vV

Als antwoord op door Daisybloem.1

die beeldplaatjes mag ie wel eens vervangen, teveel beschadigingen. naast het parodontaal probleem (neem ik aan bekend gezien inzet MH?) : 47 mesiaal caries onder vulling (een na achterste kies rechtsonder) daarnaast loopt de vulling niet mooi door in lijn wortel waardoor het lastig schoon te houden zal zijn, 18 mesiaal lijkt net te ver, 17 distaal twijfel ik ook over (moet mondonderzoek aan gekoppeld, beeld kan komen door anatomie), 26 distaal idem. mesiaal idem.
ma, 11/04/2019 - 12:56 Permalink
Daisybloem.1

Als antwoord op door vV

Dag vV,
Bedankt voor je reactie... Mag ik vragen wat je precies bedoeld met parodontaal probleem? Volgens mij mondhygieniste was alles in orde. Ik twijfel zelf ook over 3.7 distaal? En 3.8 mesiaal? Verder heb ik gekeken naar de 2.6 distaal daar zie ik inderdaad een plekje zitten. 2.6 mesiaal kan ik net niet zien helaas. 1.8 distaal heb ik hierboven een foto van geplaatst. In een eerder geplaats bericht. 1.8 mesiaal valt inderdaad weg. Staat niet op de foto. In ieder geval bedankt voor de genomen moeite! En voor het bekijken van de foto's.
Groetjes, Daisy.
ma, 11/04/2019 - 20:53 Permalink
vV

Als antwoord op door Daisybloem.1

ik zie een aardig teruggetrokken botlijn rondom de wortels. kan zijn dat het onder controle is en er geen pockets (meer) zijn. dat kan ik vanachter een pc niet beoordelen. ik merk het alleen op als afwijkend beeld op de foto's.
di, 11/05/2019 - 10:26 Permalink
Daisybloem.1

Als antwoord op door vV

Dag vV,
Bedankt voor je reactie. Ik heb nog wel pockets. Maar niet dieper dan 1 of 2 ( ik denk milimeter) . Volgens mijn tandarts was dit goed. Dit is vorig jaar gemeten. Maar als ik het goed begrijp zou het dus nul moeten zijn? Ik dacht dat het pas bij 3 of meer een probleem was.
Groetjes,
Daisy.
di, 11/05/2019 - 21:46 Permalink
vV

Als antwoord op door Daisybloem.1

pocketdiepte hangt af van de aanhechting van het tandvlees. Wanneer dat wat mee gezakt is met de botlijn kom je bij een situatie die onder controle is idd onder de 3 mm uit. Dus dat is prima. Ik merkte het alleen op op basis van de info die ik wel heb (en info die ik niet heb zoals een pocketstatus of DPSI meting).
wo, 11/06/2019 - 12:43 Permalink