Dillema: Wortelkanaalbehandeling of trekken

Author:
LdW
Posted:
zo, 11/03/2019 - 11:06
Ik heb een kies (3e vanaf de hoektand) links boven die een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan bij een endodontoloog. Kostenplaatje om en nabij 750 euro.
Krijg nog ongeveer 100 euro vergoeding.

Er kan geen kroon op de kies, dus de huidige vulling die er zit moet blijven zitten. De kans bestaat wanneer de vulling gaat lekken dat de kies alsnog verloren gaat. Ook zitten er vrij diepe pockets bij de kies: 7mm. Het is er altijd wel een beetje zeuren met het tandvlees daar.

De endodontoloog heeft aangegeven dat ik het daar nog schoner moet houden voor kans van langer slagen. Ik rook niet, raag, flos, poets, spoel en ga naar de tandarts en mondhygiënist... Dus hoe ik het nog schoner moet houden is mij een raadsel. Als ik dat zeg is het antwoord doodleuk: niet te zien.
Vet aardig.

Maar goed. Ik vraag me dus af hoeveel het waard is om deze kies te behouden en het uiteindelijk niet gewoon beter is om het eruit te trekken.

(Wellicht dat er in de toekomst nog een frameprothese aangemeten kan worden of langer sparen voor implantaat (er zijn meerdere kiezen in embarmelijke staat en de rechterkant van het gebit) , maar dat is nu mijn zorg nog even niet)

Iemand ervaring / ideeën?
vV

lastig zonder beeld van de rest van het gebit maar gezien de eigen opmerking daarover en het feit dat de kies al te ver heen is voor een kroon vind ik het geen slimme zet zoveel geld op 1 kies te richten die al een slechte prognose heeft.
ma, 11/04/2019 - 10:24 Permalink