Pocket van 8 mm - vraag

Author:
Cloedje
Posted:
di, 10/29/2019 - 08:37
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. In 2015 heeft de tandarts mij laten weten dat ik linksonder bij mijn laatste kies een pocket had. Instructies gekregen van de preventieassistente om deze goed schoon te houden. Ik ga al sinds 2014 na elk tandartsbezoek naar de preventieassistent.
Tijdens elke controle werden de pockets opgemeten.

Gister had ik weer controle. Mijn preventieassistente is voor langere tijd afwezig, dus er stond voor komende vrijdag een afspraak met een mondhyg die ook in de praktijk zat.
Nu is de pocket 8 mm, met pusvorming. Ik heb sinds kort een vieze smaak in mijn mond.
Hij heeft de afspraak meteen omgezet naar een andere mondhyg ook in de praktijk die dit beter schoon kan maken.

De pocket is ontstaan omdat die kies meer belast wordt (ik heb een overbeet). Hij had het erover dat hij de kies wellicht kon bijslijpen.
Maar nu dus vrijdag over een week naar de mondhyg. Ik ben erg geschrokken van de folder die ik mee kreeg.

Gaat ze nu alleen die pocket doen of mijn hele gebit? Wat kan ik verwachten? Kan iemand me dat iets beter uitleggen? Ik weet dat ik moet gaan voor een gesprek en behandelplan, maar hij was daar heel wazig over. De kies zit verder niet los ofzo. Kan dit nog worden teruggedraaid? Krijg ik meteen een behandeling of hoe gaat zoiets?
vV

dat is allemaal zo specifiek, zou daar gewoon even over bellen , zeggen dat het allemaal zo snel ging en niet goed begrepen is, en graag nadere uitleg wilt, en dat je ook graag een kostenbegroting wilt hebben. (vind ik normaal bij zoiets..en is ook verplicht aangezien het zeer waarschijnlijk wel boven de 250 uit kan komen).
di, 10/29/2019 - 10:12 Permalink
Cloedje

Als antwoord op door vV

dat is allemaal zo specifiek, zou daar gewoon even over bellen , zeggen dat het allemaal zo snel ging en niet goed begrepen is, en graag nadere uitleg wilt, en dat je ook graag een kostenbegroting wilt hebben. (vind ik normaal bij zoiets..en is ook verplicht aangezien het zeer waarschijnlijk wel boven de 250 uit kan komen).


Ik heb even gebeld. Linksonder wordt schoongemaakt, onder verdoving. Kostenbegroting krijg ik vooraf van de mondhyg.
di, 10/29/2019 - 11:30 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Cloedje

Als de mondhygienist een beetje slim is, kijkt ze even wat verder dan haar neus lang is. .. meestal komt een pocket niet in zijn eentje en moet dus eerst het hele gebit nagekeken worden. Als het maar 1 pocket is en er zit pus bij, kan het ook goed een wortelpuntontsteking zijn of een fractuur. En die horrorverhalen...tja..ik snap niet waar ze vandaan komen.
do, 10/31/2019 - 13:50 Permalink
Cloedje

Als antwoord op door Lieneke

Hoi Lieneke,

De tandarts heeft al gekeken. Er is geen wortelpuntontsteking of fractuur. Mijn kies wordt wel zwaarder belast doordat ik een overbeet heb, en omdat ik s'nachts last heb van kaakklemmen en tandenknarsen. Hij had het erover dat hij mijn kies nog wat kon bijslijpen.
Hij zei dat het nu eerst belangrijk was om het goed schoon te laten maken, waarna ik het zelf goed moet bijhouden.

Ik heb ook verder geen pijn aan de kies, niet met kauwen en ook niet qua gevoeligheid.
do, 10/31/2019 - 14:57 Permalink