Wortelkanaalbehandeling zonder

Author:
WKB1988
Posted:
ma, 10/28/2019 - 12:31
Hallo allemaal,

Graag jullie reactie en advies.

Ik heb afgelopen februari een WKB ondergaan aan een kies in mijn bovenkaak. De tandarts heeft tijdens de behandeling van mij kies slechts 2 kanalen gelokaliseerd en deze schoongemaakt en gevuld om daarna de kies weer definitief dicht te maken. Een derde kanaal was niet te vinden bij de behandeling (boren in de kies) en een kleine röntgenfoto is niet gemaakt/"was niet nodig". Tot onlangs geen problemen maar toen ontdekte ik een fistel in mijn mond ter hoogte van de betreffende kies en ben ik weer naar dezelfde tandarts gegaan. Er werd wel nu wel een foto gemaakt en er was duidelijk een derde kanaal te zien, de twee andere kanalen waren goed gevuld. Voor dit derde kanaal ben ik behandeld maar de fistel is nog aanwezig maar het lichaam zou dit zelf oplossen is mij gezegd.

Mijn vragen: lost het lichaam dit inderdaad zelf op of moet ik een andere behandeling ondergaan? En is de tandarts iets te verwijten omdat in eerste instantie, begin dit jaar, geen foto is gemaakt ter voorbereiding op de behandeling of op het moment dat het derde kanaal niet te vinden was?

Hoor graag van jullie.
vV

aan een wortelkanaalbehandeling beginnen zonder start foto (al is het alleen voor verloop wortels/kanalen) is niet volgens de behandelrichtlijnen. Maar ook zonder foto zou je in ieder geval de kanalen moeten kunnen vinden, je kent de meest voorkomende anatomie. Die fistel zou redelijk vlot moeten wegtrekken. Het hangt af van welke kies het is, maar als het van voor gezien de eerste grote kies is heeft ie heel vaak 4 kanalen.
ma, 10/28/2019 - 13:06 Permalink