PIjnlijke tandhals of toch iets anders?

Author:
Tweety41
Posted:
ma, 10/28/2019 - 09:20
Hoi allemaal

Ik heb een probleem waar ik graag wat input over zou willen. Sinds twee jaar heb ik een brug links onder laatste 3 kiezen.
Bij het plaatsen van deze brug had ik bij het schoonspuiten met lucht al pijn bij de achterste kies, verder geen problemen gehad met deze kies. De twee kiezen ervoor geen pijnklachten met schoonspuiten koude lucht maar die hadden beiden een wortelkanaal gehad. Ook bij het maken van een 3D scan voor de brug deed de kies pijn door de warmte van de lamp. Hier waren de kiezen dus wel al afgeslepen. Voor het afslijpen had ik nergens last van

Twee jaar verder en nooit last gehad van de kies, tot op enkele weken geleden, bij het raggen raakte ik de tandhals die een beetje open ligt. Ik heb sinds de brug ontstoken tandvlees wat ik heel goed aanpak maar het lijkt alsof de achterste kies een stukje open tandhals heeft, aanraken op dat plekje doet pijn en ook doet het pijn als er koud of warm op komt, met name koude yoghurt doet pijn. Trekt wel snel weer weg.
Ik spoel nu met Elmex sensitive prof en poets er ook mee en heb een Elmex zachte borstel aangeschaft. Dit helpt wel maar toch in de avond vaak pijnklachten.
Het is geen kloppende pijn en ontstaat echt vooral na eten en drinken en zakt daarna weg. Als ik pijn heb in de nacht en ik spoel met Elmex is de pijn direct weg, je voelt echt een laagje erover komen.
De tandarts heeft bij het plaatsen van de brug deze niet permanent vastgezet met de opmerking: dan kan deze makkelijk los gemaakt worden als de wortel gaat opspelen.
Ik vroeg hem toen wat het zou kunnen zijn, maar kreeg daar geen duidelijk antwoord op.

Is dit nu het gevolg van ontstoken tandvlees en de hals die open ligt, of kan het toch een ander probleem zijn met de wortel?
Ik vind het het vreemd omdat ik verder geen klachten heb aan de kies,maar gezien de tand twee jaar geleden al pijn deed toen deze afgeslepen was bij de koude lucht en de tandarts deze opmerking plaatse.

Alvast bedankt voor de reactie
Lieneke

Goede vraag...het zou inderdaad een gevoelige blootliggende tandhals kunnen zijn. Echter, er van wakker worden, hoort niet bij een gevoelige tandhals. Het zou dus ook goed wat anders kunnen zijn, bijvoorbeeld doordat bij het boren toch wat te dicht op de zenuw is gekomen of doordat er bij die tandhals zich een gaatje richting zenuw heeft gevormd. Reden om naar de tandarts te gaan en het eens te laten uitvogelen.
ma, 10/28/2019 - 09:29 Permalink