Extreem angstig voor tandarts en mondhygiënist en preventieassistente

Author:
Melati
Posted:
di, 10/15/2019 - 21:41
Goedenavond! Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben een vrouw van bijna 36 jaar en heb geen bijzondere geschiedenis wat betreft mijn gebit. Kort samengevat:

Nog nooit een gaatje gehad
Op mijn 16e heel kort een blokjesbeugel gehad boven voor 1 hoektand (half jaar)
Vaak wel tandsteen, ene keer meer dan andere keer (wel 2 x gehad dat ik niks had, vond dat moeilijk te geloven en vraag me af of ze zich niet hebben vergist..... maar de twee verschillende tandartsen zeiden het echt??)
Als kind een soort fluoride behandeling (denk ik?) gehad (kreeg allemaal watjes in mijn wangen en bij mijn kiezen en de tandarts ging toen aan de slag herinner ik mij) en die vond ik wel naar, zat huilend in de stoel hoewel het geen zeer deed

Maar nu komt het...
Ongeveer drie jaar geleden ben ik verhuisd en heb ik bij de nieuwe praktijk mijn gebit moeten laten schoonmaken bij de preventieassistente. Ik weet niet zo goed wat het verschil is tussen een preventieassistente en een mondhygiënist, maar ik moest daar mijn gebit laten schoonmaken.

Nu heb ik dit vaker ondergaan, zo’n schoonmaaksessie. Maar deze keer had ik bij sommige kiezen een soort ‘steekje’, zo beschrijf ik de pijn dan, een korte soort donderschok. Ik schrok hier erg van, omdat ik dit nooit ervaren heb. Ze vroeg of ik verdoving wilde, maar dat durfde ik niet.

De keer daarop kreeg ik een andere preventieassistente. Deze keer had ik minder/geen pijn, in ieder geval niet die donderschokjes. Maar zij was echt onaardig en onsympathiek. Geen leuk persoon.

De keer daarna kreeg ik weer dezelfde preventieassistente van eerst, die mij de donderschokjes bezorgde. En weer kreeg ik dus die pijn.

Hoe kan dit? Is de een grondiger/beter bezig geweest dan de ander? Of toch te diep? Of heb ik gewoon echt een slechter gebit dan vroeger, zijn het gevoelige tandhalzen of toch teruggetrokken tandvlees? Komt dit nooit meer goed?

In ieder geval... Nu ben ik erg bang geworden :-( en is het dus inmiddels al lang geleden dat ik naar de praktijk ben geweest. Desondanks heb ik zojuist een afspraak gemaakt voor over twee weken omdat ik, ondanks dat ik geen klachten heb, geen problemen met mijn gebit wil.

Ik zit te denken om het schoonmaken toch maar te ondergaan met een verdoving. Maar ja daar ben ik dus ook doodsbang voor!! :-( ik weet niet hoe dat voelt (volgens mij doet het enorm veel zeer) en een naald in je mond lijkt me zo vreselijk. (Ik ben pas bevallen dmv keizersnee met daarna een infectie als complicatie incl nieuwe opname, en heb dus wel veel ervaring met naalden en infusen .. maar serieus ik heb nog liever een infuus en een ruggeprik dan een naald in mijn mond!!? :-( ...)

Ik heb ook wel gehoord dat er een verdovende gel ofzo bestaat? Werkt dat ook goed als verdoving tegen die schokjes die ik voel bij schoonmaken?

Heeft iemand wat tips of advies? Of wat bemoedigende woorden?

Lang verhaal, hoop dat iemand dit leest... bedankt alvast!
vV

je zou eens kunnen vragen of de tandarts het niet zelf doet. Delegeren is leuk, maar mag alleen met toestemming patient. Als je doe toestemming niet meer geeft (wel tijdig aangeven dat dit het geval is, niet pas op afspraak zelf), moet de tandarts het zelf doen. Dit mogen ze ook niet weigeren overigens. En uiteraard even uitleggen waarom, en dat je dit bij andere behandelaars in het verleden nooit zo ervaren hebt.
wo, 10/16/2019 - 08:23 Permalink
Melati

Als antwoord op door vV

Bedankt voor de snelle reactie! Ik weet dat het lastig te zeggen is zo, maar het kan dus ook aan die ene preventieassistente kunnen liggen?
Door die ervaring ben ik erg bang, wie het ook gaat doen. Stel voor dat de tandarts schoonmaakt en het ook zeer doet, daar ben ik zo enorm bang voor. :-(
Mijn afspraak is sowieso eerst een ‘kijk’ afspraak waar we nog niks gaan doen, maar bedankt voor de tip. Ik ga dat zeker vragen, hoewel ik wel echt bang ben :-(
wo, 10/16/2019 - 09:01 Permalink
Lieneke

Het verschil tussen de preventieassistent en de mondhygienist is zoiets als het verschil tussen de tandarts en de kaakchirurg; het niveau en lengte van opleiding. De beroepen kennen een kleine overlap. De preventieassistent behandelt doorgaans eenvoudige patienten en de mondhygienist als het iets ingewikkelder wordt. Je geeft aan dat je schokjes ervaart en ik neem aan dat je dan met een tandsteenapparaat bent behandeld? Je zou bij een mondhygienist kunnen vragen of je met handinstrumenten kan worden behandeld. De schokjes zou je kunnen krijgen doordat er inderdaad iets weggesleten is van je tanden. Dat kan teruggetrokken tandvlees zijn en/of erosie. En soms krijgen mensen het zonder aanwijsbare verklaring.
ma, 10/21/2019 - 11:46 Permalink
Melati

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt voor je reactie Lieneke! Ja klopt, de PA deed dat met zo’n apparaatje wat trilt. (Als je je ogen dicht doet zou je denken dat het een slijptol was..)
Goeie tip, gaat het dan echt geen pijn doen (die schokjes) met een handinstrument? (Sorry misschien beetje moeilijk om deze garantie te geven denk ik.. maar de kans is wel kleiner?)
Nogmaals bedankt!
ma, 10/21/2019 - 12:01 Permalink