Beugel @ 25

Author:
MTB94
Posted:
vr, 09/13/2019 - 09:54
Hallo Allemaal,

Al enige tijd liep ik met enkele klachten van mijn gebit rond.
Zo sleten/slijten mijn kleine snijtanden langzaam uit bovenin door knarsen ofwel slechte beet met "afhappen", en groeide mijn hoektanden langzaam wat verder naar buiten.
Dit aangegeven bij de tandarts, die kon eventueel een knarsbitje maken voor het voorkomen van verdere schade. Maar voor de andere zaken was er eigenlijk maar 1 oplossing...
Uiteindelijk afgelopen december een eerste consult gehad bij een lokale orthodontist, echter voelde dit niet helemaal goed aan. Na wat verder zoeken bij mijn huidige ortho beland en na een wachttijd van 5 maanden in mei hier een eerste consult.
Deze man was zo eerlijk te vermelden dat een beugel niet perse noodzakelijk is, maar dat er inderdaad wel verbeteringen mogelijk zijn. Na enige weken deze informatie te laten bezinken besloten voor een uitgebreid consult te gaan. Deze vond een maand geleden plaatst. Besloten werd boven te starten met slotjes en dan indien geweest beneden ook, echter kan dit nu nog niet omdat ik ze er nu af zou bijten.
Voor het plaatsen van de beugel nog een afspraak gehad bij de mondhygienst omdat ik wat vlekken en aanslag op mijn kiezen had. Helaas kwam ze tot de conclusie dat dit inwendig is en niet te verwijderen is. Wel kreeg ik het compliment dat de mondhygiene prima in orde was. Dit was een opsteker aangezien ik niet zo heel veel vertrouwen heb/had in mijn gebit. Ik had altijd wel een gaatje en ook is er wat erosie aanwezig door "jeugdzonden" als cola en slecht poetsen. Sinds een jaar op 1,5 de mondhygiene goed opgepakt en poets en stoker nu 2x per dag grondig. gelukkig hierdoor geen gaatjes meer gehad sindsdien.

Gisteren was het dan zover, ik had om 11:30 een afspraak om slotjes te plakken in de bovenkaak en voor 12:00 liep ik de deur alweer uit.
Tot nu toe weinig klachten van de beugel, hij voelt vrij grof en groot aan in je mond maar verder geen pijn!
Gelukkig valt het niet erg op met praten ondanks de metalen slotjes.

Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het graag :)
Attach
Lil92

Beste MTB94,

Voor mij begint het beugelen ook binnenkort.
Ik maak me met name druk om reacties van anderen, zoals collega's. Hoe is jouw ervaring hiermee? (ik ben 27, we schelen niet heel veel dus)
ma, 10/07/2019 - 21:45 Permalink
MTB94

Als antwoord op door Lil92

Hoi,

Ik zou je niet te druk maken over wat andere denken. Ik heb er amper reacties op gehad. En de reacties die ik er op had waren eigenlijk alleen maar positief.
Mijn ervaring is dat mensen het niet zoveel boeit dat je een beugel hebt. Goed dat je het doet, krijg je ook metalen slotjes?

Als je vragen heb mag je die altijd stellen. Ook eventueel via persoonlijk bericht.
wo, 10/09/2019 - 16:02 Permalink