verdoving gaat niet weg na behandeling aan onderste kies

Author:
Eva V
Posted:
wo, 09/18/2019 - 19:08
Ik kreeg 5 dagen geleden een behandeling aan onderste kies waarvoor ik werd verdoofd. Helaas werd een zenuw geraakt. Mijn tandarts vertelt me dat dit gemakkelijk een jaar tot 2 jaar kan duren alvorens dit geneest. Als ik de prenten op internet mag geloven, gaat het om de nervus mentalis, dit is het gebied waar ik geen gevoel of een slapend gevoel heb, onderlip en kin. Ik baseer me enkel op prentjes, ik weet niet of dit klopt. Tijdens de injectie had ik in het begin veel pijn, ik voelde op mijn lip en kin allemaal koude prikjes, net alsof ze er met tientallen naaldjes tegelij in prikten.
Ik heb hierbij echter nog enkele vragen:
1/ Kan ik een zenuwonderzoek laten doen om te zien in hoeverre de zenuw is beschadigd en kan hierbij een prognose worden gesteld. Bij een stomatoloog?
2/ Op aanraden van de tandarts neem ik vit B12. Is er nog iets anders wat ik kan nemen?
3/ Ik heb de neiging mijn onderlip en kin voortdurend te masseren, te rekken, gekke bekken te trekken om dat slapende stukje zogezegd wakker te maken. Kan dit kwaad?
4/ s’Avonds, wanneer ik lig, heb ik het gevoel dat mijn onderlip koud aanvoelt en tintelt. Zegt dit iets over prognose?
5/ is prognose ook leeftijdsgebonden? Ik ben bijna 50.

Eva V
vV

vraag 1: je kan van alles laten der tot je een ons weegt, alleen dat zal de prognose niet anders maken. Kost uiteindelijk alleen maar geld en tijd. niet heel erg zinvol. Prognose die is lastig te geven want heel erg individueel....er is geen vaste termijn te geven van herstel, wat de tandarts genoemd heeft is een inschatting. Maar dat kan in de praktijk zomaar heel anders uitvallen.
2. nee... dit heeft mn tijd nodig. zenuwweefsel herstelt gewoon veel langzamer dan andere weefsels.
3. kan geen kwaad. pas alleen op dat het geen gewoonte gaat worden die door blijft gaan ook wanneer alles weer normaal werkt.
4. nee. zie 1.
5. is mij niet bekend. overigens kom ik in de literatuur meestal kortere termijnen van herstel tegen dan 2 jaar. Maar dat maakt op zich 2 jaar ook niet onmogelijk, wellicht wilde de tandarts aan de veilige kant blijven met zn uitspraken.
do, 09/19/2019 - 12:50 Permalink