Ontstoken tandvlees: van het kastje naar de muur...

Author:
Baixue
Posted:
zo, 09/08/2019 - 14:43
Nou, ik zal bij het begin beginnen (ik ben een vrouw van 23 jaar).
Toen ik zo'n 15 jaar was, begon ik last te krijgen van tandvleesontsteking.
Dit was in een periode dat ik 'schijt had aan alles' en vaker mijn tanden niet poetste 's avonds.
Wat heb ik daar spijt van...
Uiteindelijk is mijn tandvlees ook gaan ontsteken en ben ik sinds mijn 18e ofzo bij de MH daarvoor onder behandeling.
Hier kwam ik echter niet verder...
Ik kwam hier tot heden 1x per 6 maanden (soms vaker) en steeds probeerde ze mij maar een bepaalde poetstechniek aan te leren die ik heel moeilijk tot niet onder de knie kreeg (met de handtandenborstel).
Elke keer deed ik wel iets anders fout en moest ik harder of zachter duwen of de tandenborstel schuiner zetten of rechter...
Rageren hoefde niet, dat kwam pas als ik goed deed poetsen zei ze.
Ze deed ook lang niet altijd tandsteen weghalen, omdat ik het toch niet goed schoonhield (volgens haar).
Ook heeft ze mee een poetstechniek proberen aan te leren met de elektrische, maar dat was nog moeilijker voor mij (tand voor tand en dan beide kanten van de tand pakken, ik heb een kleine mond dus dat ging echt niet).
Nu zei ze een halfjaar geleden dat als ik zo door zou gaan, ik een kunstgebit zou krijgen.
Hier schrok ik enorm van en ben voor een second opinion gegaan naar de MH van mijn moeder.
Zij werd echt bijna boos om wat de MH van mij had gezegd en zei dat ik me daar echt geen zorgen om moest maken.
Ze heeft me de Philips sonicare laten aanschaffen (mijn tanden waren goed plat en recht dus deze was goed genoeg voor mij) en heeft mij laten starten met rageren.
Hier heb ik een afspraak bij gemaakt voor een goede reiniging en deze heeft ook plaatsgevonden.
Deze reiniging was veeeel prettiger dan dat ik bij mijn eigen MH ooit heb gehad; mijn tandvlees was een stuk minder gevoelig (op 1 plaatsje na) en dus ook al aan het genezen.
Ook deed zij anders reinigen dan mijn MH; die van mij deed altijd met een boortje tandsteen weghalen en erna polijsten, de (praktijknaam; verwijderd door beheer) deed reinigen eerst iets met water en iets wat leek op korrelig zand en erna ook met het boortje.
Nu is het tandvlees, zo'n 2 weken na die reiniging, wel meer roze, maar beneden blijft het tandvlees dik... (boven is het nooit zo dik geweest als beneden maar daar is het ook nog niet plat)
Is dit normaal?
Gaat dit nog platter worden of zou er meer aan de hand zijn?
Ook heb ik last van teruggetrokken tandvlees en ik heb de indruk dat dit nog wat verder is teruggetrokken na de reiniging van de (praktijknaam; verwijderd door beheer).
Foto's zijn bijgevoegd, de onderste is van 2016 en de bovenste 2 van nu.
Ik ga vrijdag naar mijn eigen tandarts (want hier ben ik wel nog tevreden over) maar ben een beetje bang wat ze misschien over mijn tandvlees gaat zeggen...
Met het rageren bloedt het niet, maar voelt op sommige plaatsen wel nog een beetje gevoelig.

EDIT: ik zie net op de website van de (praktijknaam; verwijderd door beheer) dat zij preventieassistente is en geen MH
Attach
Lieneke

Dus...je bent eerst behandeld door een MH (hbo-opgeleid) en daarna door een preventieassistent (mbo-niveau). Je bent meer tevreden over de preventieassistent als ik je zo hoor. Ik vind het belangrijk dat je dit terugkoppelt naar de tandarts; die is eindverantwoordelijk. Die had moeten zien dat het zo niet goed ging en dat je niet tevreden was. Tevens vind ik het absoluut niet netjes hoe de preventieassistent spreekt over je vorige behandelaar. Ze mag dit niet zo aan jou laten blijken. Ze had zelf even contact op kunnen nemen met de mh en dat netjes kunnen bespreken. Altijd het verhaal van 2 kanten horen voordat je een uitspraak doet.
Hoe een behandeling aanvoelt, zegt helaas niks over de kwaliteit...Ik kies per keer ook uit welke instrumenten ik wel/niet gebruik dus ook dat zegt me weinig. De een is ook handiger met handinstrumenten en de ander met een apparaat.
Je tandvlees is inderdaad teruggetrokken. Ik weet niet of dat een goed of slecht teken is...dat kan ik vanaf hier niet bepalen. Het kan gebeuren na een intensieve behandeling. Het is een goed teken dat het niet meer bloedt na het rageren. Je hebt trouwens prachtige tanden, mag je trots op zijn.
ma, 09/09/2019 - 09:58 Permalink
Baixue

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt voor je reactie Lieneke!
Je hebt gelijk, ik had er eigenlijk al eerder wat van moeten zeggen, ga dit ook vrijdag doen.
Wat ik wel gek vind is dat bij mij de pockets nooit zijn opgemeten, of kan dat zijn doordat het niet zo’n ernstige ontsteking is?
Ik ben namelijk bang dat als ze die dalijk zouden gaan opmeten ik allemaal diepe pockets heb en dan mijn mooie gebit kwijtraak...
Want ik ben al zoveel jaar aan het sukkelen en in mijn ogen ziet het tandvlees beneden ook echt slecht uit...
ma, 09/09/2019 - 11:26 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Baixue

Je hebt pockets meten en pockets meten:

1) DPSI
2) Parodontiumstatus

De DPSI hoort bij het periodieke mondonderzoek (beter bekend als 'controle') . Vaak wordt het uitgevoerd door de preventieassistent of mondhygienist in plaats van door de tandarts. In mijn praktijk doen we het dubbel zodat we elkaar ook controleren. Dit wordt in slechts enkele seconden/minuten gedaan en is te herkennen aan kleine prikjes aan je tandvlees. Als dit nog nooit is gedaan...dan is er iets niet in de haak.

De parodontiumstatus is een meting die zo'n half uur duurt en wordt meestal door de mondhygienist gedaan als uit de DPSI blijkt dat er iets niet goed is. Dus als je DPSI-score 3 of 4 hebt en je pockets dieper dan 3 mm zijn.
ma, 09/09/2019 - 15:36 Permalink
Baixue

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb nog even naar de tandartspraktijk gebeld om te zeggen dat ik nou echt wil weten hoe het met mijn tandvlees is gesteld en heb ook gevraagd naar mijn DPSI-score, en die staat niet in het systeem en is voor zover ik weet ook nooit opgemeten...
Nu ga ik dat (als het goed is) laten doen vrijdag, want ik wil nu echt duidelijkheid hebben en mijn prognose weten (omdat daar dus nooit echt naar is gekeken).
Maar ik heb dus kans dat mijn prognose niet goed is en ik ram diepe pockets hebt en weet ik veel wat nog meer...
Heb ik een zaak als dit dalijk blijkt of heb ik dan gewoon dikke pech en moet ik alle behandelingen ondergaan?
Want ik zie het eigenlijk niet als realistisch dat straks blijkt dat het allemaal toch wel (goed) meevalt, of ben ik nou gek?
wo, 09/11/2019 - 11:27 Permalink
Baixue

Als antwoord op door Lieneke

Wat mij trouwens is opgevallen, is dat de verdikking in mijn mond niet zacht zijn maar hard (een harde rand die je niet echt kunt induwen), kan het zijn dat dit festoon is ipv een tandvleesontsteking?
Heb ook weleens in mijn bovenkant een 'uitschieter' gehad dat mijn tandvlees echt knalrood en dikker werd en toen was het zacht.
Zit daar het verschil dan in?
wo, 09/11/2019 - 16:51 Permalink
Baixue

Als antwoord op door Lieneke

Nou, het was nogal verwarrend allemaal.
Ik had dus (dacht ik) vandaag een afspraak met de tandarts.
Was ik daar te vroeg... maar op een gegeven moment had de tandarts toch tijd zei de baliemedewerkster.
Kwam de MH me halen, ik denk oke die wil even praten?
Die heeft me alles uitgelegd, dat de DPSI wel degelijk gemeten wordt maar dat ze bij mij ook met het blote oog kon zien dat die ok was, ze heeft het gemeten en liet me meekijken met een spiegeltje, het diepste was 2.
Ze zei dat mijn probleem vooral ligt bij het schoonmaken en -houden van mijn mond, dat ik dus nog steeds niet goed genoeg doe poetsen.
Ze heeft me nogmaals de poetstechniek laten zien en me wat tips gegeven voor mijn mondhygiëne.
De dikke rand zei ze dat dat mijn kaakbot is, dat dat gewoon dik blijft en dat mijn tandvlees zo teruggetrokken is omdat het aan het genezen is.
Ze moest wel toegeven dat het zo goed als het nu is, nog nooit heeft uitgezien, maar dat het nog steeds wat ontstoken is.
Toen ik bij haar klaar was, ging ik terug naar de wachtkamer om te wachten tot de tandarts mij kwam halen.
Werd ik vlak erna geroepen dat ik geen afspraak met de tandarts had???
Terwijl ik gebeld had juist voor een afspraak met de tandarts en niet bij de MH, want het was tijd voor mijn halfjaarlijkse controle (dit bedacht ik me helaas pas toen ik in de trein naar stage zat, want ter plaatse dacht ik dat ik het zelf fout in mijn hoofd had zitten, net als de tijd van de afspraak).
Nu hebben ze een nieuwe afspraak erin gezet bij de MH en de tandarts in november.
Volgens mij vinden ze mij niet meer zo leuk...
Toen ik bij de balie stond voor die nieuwe afspraak, kwam de tandarts daar aan de pc zitten en negeerde mij compleet.
Nu heb ik wel een afspraak nog bij de (praktijknaam verwijderd door beheer) staan, maar kan ik die dan beter afzeggen?
Deze staat op in december.
Ik vind het maar erg verwarrend allemaal...
vr, 09/13/2019 - 13:15 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Baixue

Met het blote oog??? Dat is echt bullshit..
Heeft ze je tandplak gekleurd zodat je zelf kunt zien dat er echt nog plak zit?
Heel vreemd dat je niet door de tandarts werd gezien terwijl je daarom had gevraagd.
Of je bij de een beter af bent dan bij de ander....daar ga ik geen uitspraak over doen, laat staat dat ik dit kan.
ma, 09/16/2019 - 15:18 Permalink