Tandvlees verslechterd na 2x mondhygienist.

Author:
Gnoefje
Posted:
wo, 09/11/2019 - 18:19
Even voor het beeld: ik ben een vrouw van 60. Ik kwam voor een flapoperatie (fistel) bij de paradontoloog terecht.
Daar werd meteen een geheel onderzoek van het tandvlees uitgevoerd. De diagnose was” semigegeneraliseerde milde adulte parodontitis” met pocket van 2,3 en soms 4). Ik heb door medicatie een droge mond (alleen s nachts, maar dan spoel ik dus met water). M’n gebitselementen staan heel dicht tegen elkaar aan.

Ik april kreeg ik poetsinstructie van de mondhygienist, waarna ik consentieus en gedisciplineerd ging ragen en poetsen. Tot dan toe was mijn tandarts altijd goed te spreken over m’n onderhoud, flossen en 2x / dag elektrisch poetsen. M’n tandvlees bloedde ook nooit na flossen, al 30 jaar.
Echter, m’n tandvlees werd er na het toepassen van de nieuwe manier slechter op! Het was veel geïrriteerder, gaten tussen m’n tanden en kiezen en het trok veel verder op! Ik kreeg snel aanslag (na 3 maanden).

Toen ik weer naar die paradontologische praktijk ging, kreeg ik een andere mondhygieniste. Die schrok van de staat. Ik had een poos veel stress gehad die maanden. Zij gaf weer andere poetsinstructie en raadde me nog grotere ragers aan. Met boekje over schoonmaken gebit. Het huilen stond me nader aan het lachen. “Na 4 dagen bloed het niet meer en gaat het beter”, zei ze.
Echter, het gaat nu nog slechter, ook bij m’n snijtanden ligt het tandbeen nu bloot en het tandvlees is geïrriteerd door het lange poetsen en ragen. Ik controleer het met plakverklikker en dan is het tussen de tanden soms nóg niet schoon. Sensitieve. Orsteltjes zijn rond en daar krijg ik het ook niet mee schoon.

Mijn vertrouwen in die aanpak is nu ook weg. Ik word er wanhopig van.
Al die tegengestelde adviezen.
Wat kan ik nog doen?
Lieneke

Ik snap dat het vertrouwen weg is, maar dat lijkt me niet gegrond. Ik denk dat door uw stress uw lichaam niet goed kan vechten tegen bacteriën. Misschien is er ook nog een andere factor die meespeelt. Wellicht is er iets met uw weerstand aan de hand...zou u diabeet kunnen zijn? Waarvoor neemt u de medicatie en sinds wanneer? Heeft de parodontoloog nog gekeken na de behandelingen van de mondhygiënist? Is er al een kweektest gedaan?
do, 09/12/2019 - 13:02 Permalink
Gnoefje

Als antwoord op door Lieneke

Dank voor de prompte reactie , lieneke.
4 april bij 1e x bij eerste mondhygienist geweest, 4juni nazorg paradontoloog, die alleen flapoperatie bekeek. Hij zei nog wel, dat als ik er met de ragers zo moeilijk tussen kwam , het de vraag was, of ik daar wel ragen moest. Dit was tegengesteld aan wat de mondhygienisten zeggen : doordrukken.
Er is geen kweektest gedaan. Ik heb (bij mijn weten) geen diabetis (ben ook vrij licht van gewicht).
Ivm privacy wil ik hier en publique liever niet vermelden welke medicijnen en waarvoor ik die neem. Ik neem ze al 20 jaar. Wel dat droge mond en osteoporose een bijwerking is. Mijn glazuur is ook dunner en dat heeft ook al problemen gegeven. Daar heb ik mijn eet en poetsgewoontes ook op aan moeten passen. Mijn tandarts (al 40 jaar) had nooit naar medicatie gevraagd.
M’n weerstand is inderdaad altijd heel zwak.
Ik ben net vandaag snotverkouden geworden en 3 vanaf begin september al last van m’n keel en dikke amandelen (maar die zijn altijd al opgezet). Dus m’n weerstand is inderdaad niet goed de laatste weken.
Wat zou jij aanraden? Waarvoor is zon kweek:waar testen ze dan op?
do, 09/12/2019 - 22:13 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Gnoefje

Of er geragerd moet worden op sommige plaatsen of niet, dat kan ik vanaf hier niet bepalen.
Bij een kweektest wordt bekeken welke bacterien er aanwezig zijn en of de behandeling ondersteund zou moeten worden met antibiotica.
Wellicht kan u met de huisarts om tafel gaan of er niet andere medicatie voor u is waardoor u minder last krijgt van de bijwerking droge mond.
De weerstand en de stress zijn dus de grote factoren en helaas is dan een ontsteking van het tandvlees moeilijk rustig te krijgen. Misschien kunt u tijdelijk met chloorhexidine spoelen en een nieuwe afspraak regelen met de parodontoloog om eens goed te kijken.
vr, 09/13/2019 - 13:12 Permalink
Gnoefje

Als antwoord op door Lieneke

Dank je lieneke. Ik ga dinsdag met de huisarts overleggen.

Ik ben al hionderden euro’s over de vergoeding heen dit jaar en m’n tandarts rekent elke keer uitgebreid consult als ik hem een vraag stel. Dus ik wil zelf wat uitproberen.
Weet jij ook of die soothpicks van gum milder zijn voor geïrriteerd tandvlees dan ragers? Daar hoor ik ook verschillende opinies over bij tandartsen / mondhygienisten.
Of is dat een kwestie van uitproberen waar je tandvlees het beste op reageert? En dan controleren met plakverklikker of het goed schoon wordt. Of ragers aan de ene kant en gumpicks aan de andere kant uitproberen. Op welke termijn kun je dan zien wat het beste is? Hoe lang moet je dat uitproberen?
vr, 09/13/2019 - 14:10 Permalink
Gnoefje

Als antwoord op door Lieneke

Dank je lieneke. Ik ga dinsdag met de huisarts overleggen.

Ik ben al hionderden euro’s over de vergoeding heen dit jaar en m’n tandarts rekent elke keer uitgebreid consult als ik hem een vraag stel. Dus ik wil zelf wat uitproberen.
Weet jij ook of die soothpicks van gum milder zijn voor geïrriteerd tandvlees dan ragers? Daar hoor ik ook verschillende opinies over bij tandartsen / mondhygienisten.
Of is dat een kwestie van uitproberen waar je tandvlees het beste op reageert? En dan controleren met plakverklikker of het goed schoon wordt. Of ragers aan de ene kant en gumpicks aan de andere kant uitproberen. Op welke termijn kun je dan zien wat het beste is? Hoe lang moet je dat uitproberen?
vr, 09/13/2019 - 14:11 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Gnoefje

Over softpicks is er relatief weinig bekend. Ik zeg altijd tegen mijn paro-patienten dat ze niet zonder ragers kunnen. Een bepaald merk heeft wel ragers met zachtere haren (soft dus), wellicht is dat iets voor je. Het lijkt me heel onverstandig om zomaar te gaan experimenteren. Met een plakverklikker is dit ook onvoldoende goed te controleren.
Wellicht kan je beter een second opinion bij een parodontoloog aanvragen.
ma, 09/16/2019 - 15:13 Permalink