Wortelkanaalbehandeling of kies trekken

Author:
Eertje
Posted:
wo, 07/19/2017 - 08:51
Hoi Allemaal,

3 weken geleden ben ik bij de tandarts geweest om een flink gat in mijn kies te laten vullen. Volgens de tandarts waren het 3 gaatjes in 1 kies en was het een flink diep gat, ze gaf al gelijk aan als ik iets van warm/koud drinken voelde ik gelijk terug moest. Last van napijn gehad en een week later ging ik terug de vulling was te hoog daarna geen pijn meer gehad. Tot een week geleden kwam er weer een zeurende pijn opzetten wat afgelopen weekend extreme pijn werd. Maandag naar de tandarts geweest en daar kreeg ik te horen dat de zenuw het aan het begeven is en dat er 3 opties zijn. 1 extra pijnstillers slikken en hopen dat de pijn snel weg is en wegblijft 2 wortelkanaalbehandeling van €450 of optie 3 kies trekken en ik ben er vanaf. Ik schrok heel erg van de prijs aangezien ik het zelf moet betalen ben al door de verzekering heen. Uiteindelijk ben ik voor optie 1 gegaan en met 4x paracetamol en 3x brufen is het prima te doen en bijna geen pijn meer. Maar nu de twijfel wat als de pijn terug komt als ik stop met de pijnstillers, wortelkanaalbehandeling of toch kies trekken.

Iemand die mij meer informatie kan geven het gaat om de 3e kies rechtsboven. Vraag mij voornamelijk af of het ook echt zo simpel is om een kies te laten trekken je zit toch met een gat waar misschien ook wat mee gedaan moet worden?

Alvast bedankt.
vV

lastig om over te adviseren. Gezien de beschrijving is het wel een kies die je gaat missen. gezien beschrijving moet je op termijn ook rekening houden met een kroon erop, dus nog een keer regio 500,- daarnaast vraag ik mij af of, wanneer het de eerste grote kies is, de begroting wel klopt. Is er uitgegaan van 4 kanalen? hebben de meeste 16/26 namelijk.

Alternatief is trekken, maar wanneer je hem daadwerkelijk blijkt te missen heb je het, om het fatsoenlijk op te lossen, over of een conventionele brug , of een implantaat met kroon.
Keuze wat wijs is hangt ook af van de staat van de buurkiezen. Wanneer daar ook al behoorlijke vullingen inzitten is trekken en een 3 delige conventionele brug misschien niet zon slecht idee
Daarnaast adviseer ik op te passen met beslissingen op basis van kosten op korte termijn. Je gaat beslissingen nemen over behandelingen en effecten op de lange termijn, in de regel langer dan 10 jaar.
wo, 07/19/2017 - 11:42 Permalink
Eertje

Als antwoord op door vV

De tandarts heeft met de begroting al rekening gehouden met 4 kanalen. Ik heb op internet gelezen dat de kans op een kroon na een wkb vrij groot is. Dan zit je al zo tegen de €1000 totaal aan, op dit moment is dat geld er gewoon weg niet vandaar het lastige dillema.

Stel ik laat de kies trekken is het dan noodzakelijk dat ik wat met het gat laat doen? Er zit tenslotte nog een kies achter natuurlijk of kan ik dat gat zo laten.
wo, 07/19/2017 - 14:49 Permalink