Forse rekening mondhygiënist??

Author:
Aaron88
Posted:
za, 08/10/2019 - 21:02
Beste mensen,

Ik ben nieuw hier. Sinds kort ben ik verhuisd en heb een nieuwe tandarts genomen. Op advies van mijn tandarts had ik ook een afspraak gemaakt bij de mondhygiënist.

De mondhygiënist heeft tandsteen verwijderd en vastgesteld hoe het met mijn tandvlees is. Gelukkig viel het allemaal mee volgens de mondhygiënist.

Ik kreeg vooraf een brief mee dat de behandeling tussen de 80 en max 150 euro zou kosten. Vandaag kreeg ik de rekening op de post en tot grote schrik een rekening van bijna 300 euro voor een behandeling van 45 min? Helaas waren ze gesloten vandaag maar maandag ga ik meteen bellen. Absurd vind ik het of ben ik te voorbarig?

De volgende codes zijn in rekening gebracht:

T12: Onderzoek van het tandvlees met parodontiumstatus : 151,88 euro
6x T22: Grondig reinigen wortel, standaard : 22,92 euro

Nogmaals geen fotos genomen: alleen tandsteen verwijderd en vastgesteld wat gezondheid van mijn tandvlees is. Volgens mondhygiënist in prima staat enig advies was vaker flossen.

Word ik nu genaaid door mijn nieuwe tandarts??
Lieneke

Dat is inderdaad erg vreemd...Op de factuur staat een heel grondig onderzoek en behandeling van parodontitis. Dat betekent dat je ongezond tandvlees en kaakbotverlies zou hebben. Misschien waren je pockets maar 4mm, maar dan nog zou je dit eerst goed uitgelegd moeten worden en zou je een begroting moeten worden gegeven (het gaat immers over de 250 euro heen). De behandeling heet ook geen ‘gebitsreiniging’ maar ‘initiele therapie’ of ‘tandvleesbehandeling’. Je zou hierbij ook een instructie moeten hebben gekregen (tandenpoetsen en tussen je tanden reinigen). Ik vind het bedrag buiten proportie voor 45 minuten.
ma, 08/12/2019 - 10:19 Permalink
Aaron88

Als antwoord op door Lieneke

Zojuist gebeld. Word morgen teruggebeld door de mondhygiënist. De receptioniste kon mij weinig vertellen dan dat ze de mondhygiënist mij laat terugbellen.

Behandeling duurde overigens max 30 min. Hij testte idd wel mijn pockets en sommige waren op max 4 idd.

Ik ben benieuwd wat voor uitleg ik morgen krijg vanuit zijn kant om deze kosten goed te praten.
ma, 08/12/2019 - 10:26 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Aaron88

Kijk ook eens op de website na of je echt geholpen bent door een mondhygienist...
Persoonlijk hou ik zelf vrijwel altijd eerst een intake voordat ik zo’n behandeling start. Dan leg ik alles uit en dat duurt al zo’n 30-45 minuten. Had de tandarts gezegd wat je dpsi score is en dat je parodontitis hebt?
Ik zou ook wel eens het onderzoek (de parostatus) willen inzien of hij compleet is.
di, 08/13/2019 - 13:05 Permalink
Aaron88

Als antwoord op door Lieneke

En? Al reactie?


Inmiddels contact gehad.

Laat ik even het nogmaals duidelijk uitleggen:

2 x keer moest ik langskomen

1e keer kwam ik langs en werden mijn pockets gemeten en had hij onderkaak tandsteen verwijderd totale tijd 30 min : die 150 euro T12 volgens mondhygiënist

2e keer paar dagen later: bovenkaak tandsteen verwijderd: 6 x T22 a 22 euro volgens mondhygiënist. Ik ben nog gematst volgens mondhygiënist omdat het zelts meer dan 6x T22 aangeslagen had kunnen worden volgens mondhygiënist tot wel 30x. Dus ik ben nog goed weggekomen met maar 6x voor bovenkaak tandsteen verwijderen a max 30 min voor 2e behandeling.

Mijn vraag nogmaals: Klopt het dan met wat ik gefactureerd ben aan de hand van verhaal en feiten van uitleg hierboven?
wo, 08/14/2019 - 18:47 Permalink
Aaron88

Als antwoord op door Lieneke

Vraag je status eens op en post ‘m hier...dan kan ik er pas iets over zeggen. In 30 min een status + een kaak reinigen...ik vind het knap en bijzonder...


Bedoel je met status de uitleg van de mondhygiënist? Sorry ben nieuw op dit forum en snap nog niet wat je hiermee bedoelt.

Kreeg wel n.a.v. telefoongesprek vandaag een mailtje:
Hierbij doe ik u naar aanleiding van ons telefoongesprek van 14-08 extra informatie en de parodontiumstatus toekomen. Tijdens de intake op 27-07 heb ik zoals besproken lokaal parodontitis geconstateerd (DPSI 4) met pockets variërend van 4 tot en met 6 mm. https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-mondgezondheid/aandoeningen… Middels een verkort initieel traject waarbij alle elementen in twee zittingen gereinigd zijn (slechts 6 elementen gefactureerd) en het verbeteren van de mondhygiëne zouden we in mijn optiek het tandvlees weer gezond moeten kunnen krijgen. M.b.v. onderstaande links vindt u aanvullende informatie t.a.v. de gebruikte codes: De tariefstelling is gebaseerd op prestatiecodes vastgesteld door de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit, een overheidsorgaan) die tevens de tarieven bepaald. Graag verwijs ik u naar de website mondzorgkosten.nl voor de aanvullende uitleg t.a.v. de specifieke codes en de verschillen hiertussen: T12 https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes/onderzoek-van-het-tandvlees… T 21 https://www.mondzorgkosten.nl/tandartscodes/grondig-reinigen-wortel-sta…
wo, 08/14/2019 - 22:01 Permalink
vV

Als antwoord op door Aaron88

mist nog steds uitleg waarom ze niet volgens de regels vooraf over kosten geïnformeerd hebben. En zij beweren uitleg gegeven te hebben over de dpsi 4, terwijl ik dat stuk uitleg in uw verhaal niet terug vindt. Is die uitleg wel/niet gegeven, of heeft u hem wel gehad maar is niet begrepen wat er aan de hand is?

Ik vindt het ook erg snel voor wat er gedaan is/zou zijn. Overigens vind ik het verhaal van de Mh niet in de pas lopen met een dpsi4... de ergste graad van parodontitis.
do, 08/15/2019 - 08:19 Permalink
vV

Als antwoord op door Aaron88

Ik zie alleen geen DPSI 4, geen pocket boven de 6 . maar wel een serieus probleem. Ik verbaas mij alleen over de relatief korte behandeltijd en heb dus vraagtekens bij de kwaliteit van het werk. Tevens mis ik het vervolg? hier dient over 3 maanden een herbeoordeling gedaan te worden en er moet een nazorgtraject ingesteld wat een anderhalf jaar duurt, tot de evaluatiestatus. Gezien de metingen moet je hier neit een uitgekleed protocol op loslaten, integendeel.

Informatie vanuit behandelaars schiet ernstig te kort...
wo, 08/21/2019 - 17:22 Permalink
Aaron88

Als antwoord op door Lieneke

Ok, hierbij mag inderdaad t12 gerekend worden. Heel vreemd dat dit in max een uur allemaal is behandeld ... ook heel vreemd dat precies alle (!) tanden interdentaal een bloeding hebben..ze had alle elementen moeten declareren en als ze het goedkoper wil maken, dan het bedrag verlagen, dat is niet gebeurd...


Ja ik heb contact gehad. En de mondhygiënist verzekerde mij dat het allemaal correct was gelopen en dat ik nogmaals mazzel had met de kosten. Weet dus nu niet wat ik anders kan doen dan de hoge rekening te betalen.
do, 08/22/2019 - 09:39 Permalink
Aaron88

Als antwoord op door Lieneke

Qua kosten heb je inderdaad niks te klagen MITS er een passende begroting was geweest. Die heb je niet gehad en heb je dus recht op klagen. Je kunt een officiële klacht indienen.


Hoe kan ik evt een officiele klacht indienen?
Mondhygiënist heeft overigens n.a.v. deze kwestie mij zijn email adres gegeven. Zodat ik rechtstreeks contact kan hebben.
do, 08/22/2019 - 12:39 Permalink