Tandarts te laat ingegrepen

Author:
Kim2602
Posted:
za, 08/17/2019 - 12:20
Hoi allemaal,

Ik heb allereerst een vraag wat het precies inhoudt wanneer ik op controle kom en de tandarts mijn gebit bekijk en dan aan de assistente het volgende vraagt om te noteren: bijv. kies 26 onder controle houden. Betekent dit dat deze kiezen extra aandacht verdienen of betekent dit dat er al een klein gaatje in de kies zit en deze onder controle moet worden gehouden?
Daarnaast weet ik niet zo goed wat ik met de kosten van mijn wortelkanaalbehandeling moet (600 euro). Het betreft voor mij de linker bovenkies (1e molenaar). Ik ben in aug 2018 naar de tandarts geweest en zij heeft een controle uitgevoerd. Er is geen röntgenfoto gemaakt maar wel een kaakoverzichtsfoto voor de kaakchirurg (tandarts zei later dat ze niets aan deze kaakoverzichtsfoto had om te beoordelen of ik een gaatje heb). Vervolgens ben ik in januari 2019 weer langs geweest voor een controle. Hierbij heeft de tandarts ook gevraagd aan de mondhygiëniste om te noteren om bepaalde tanden onder controle te houden, maar er is geen röntgenfoto gemaakt van mijn kiezen. Ik kreeg toen in april forse pijn bij mijn linkerbovenkies (1e molenaar) en ik ben toen naar de tandarts gegaan. Die zei dat het gaatje zo erg gevorderd was dat ik een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan. Het bleek een zeer groot gaatje te zijn. Ik vind dit erg vreemd. Hoe kan ik in zo'n korte periode zo'n groot gaatje hebben dat tot aan mijn wortel is doorgegroeid. Ik snoep amper en drink ook bijna geen frisdrank omdat ik een fanatieke sporter ben. Ik poets heel goed (5-10 min) met gebruik van tandenstokers, ragers en flosdraad. Het is vreemd dat ik eind januari een controle heb gehad en eind april (3 maanden verder) ineens zo'n diep gaatje heb. Ik heb het gevoel dat de tandarts niet direct heeft ingegrepen omdat ze wist dat er geld te maken valt. Het betreft een buitenlandse tandarts en in de praktijk werken alleen maar Portugezen en een italiaan met wel Nederlandse receptionisten. Ik wil eigenlijk de kosten van mijn wortelkanaalbehandeling op de tandarts verhalen omdat zij niet tijdig heeft ingegrepen terwijl dat wel zou moeten, en sowieso niet moest nalaten om een röntgenfoto te maken. De tandarts kon ik het systeem ook zien dat ik in het verleden meerdere gaatjes heb gehad en had juist daar oplettend moeten zijn.
Het probleem is nu dat ik niet zo goed weet wat mijn rechten zijn en wat ik kan doen. Heeft iemand een idee hoe ik de tandarts hierop kan aanspreken en de kosten kan verhalen?
Lieneke

Onder controle houden betekent dat het gaatje toen werd ingeschat als beginnend en dus niet diep. Bij goede gewoontes kan zo’n gaatje stabiel blijven en hoeft dus niet gevuld te worden. Wanneer zijn er voor het laatst foto’s gemaakt dan? Het gaat ook niet om snoepen maar om hoe vaak er in totaal er wordt gegeten/gedronken per dag.
za, 08/17/2019 - 22:31 Permalink
vV

je stelt trouwens sporter te zijn.Meeste sporters die ik ken houden er qua voedingsgewoontes wel verkeerde gewoontes op na (vaak kleinere hoeveelheden vaker op de dag bv, en voedingsmiddelen die daarbij best wel invloed hebben op tempo van cariësontwikkeling).

Op de Op kan in ieder geval een indruk verkregen worden of dit probleem er zat of niet. En daarmee kan een indruk gekregen worden of er juist gehandeld is ahv wat er zichtbaar is. OP is niet geschikt voor cariësdetectie. Maar als er op een Op al wat zichtbaar is, is dat op zich eigenlijk al wel aanleiding nader te kijken, naar de aanwezige foto's en eventueel dus aanleiding tot nieuwe.
zo, 08/18/2019 - 15:01 Permalink
Kim2602

Als antwoord op door Lieneke

Ik kom net van de tandarts af en heb verzocht om mijn dossier toegestuurd te krijgen dus dat wordt nog even wachten. Er is mij wel verteld dat er geen röntgenfoto's zijn gemaakt in januari 2019 (controle) en ook niet in juli 2018 (controle). De laatste foto die is gemaakt is dus van januari 2018. De tandarts heeft bij beide controles wel een notitie gemaakt dat bepaalde kiezen onder controle moesten worden gehouden (weet nog niet welke). Ik heb vroeger tot mijn 18e wel veel gaatjes in mijn kiezen gehad en dus ook vullingen en vind toch wel dat de tandarts met deze wetenschap foto's had moeten maken, of beginnende gaatjes meteen moest vullen. Voor de tand met de wortelkanaalbehandeling ging het om een gaatje dat van de zijkant begon en langzaamaan naar de wortel toe is gegroeid. Ik denk dat de tandarts dit niet heeft gezien zonder foto, anders had ze er wel wat van gezegd neem ik aan.

Weet er iemand of ik de tandarts kan verwijten dat deze mijn gaatjes niet eerder/direct heeft gevuld en geen foto's heeft gemaakt?
ma, 08/19/2019 - 16:25 Permalink
Kim2602

Als antwoord op door Kim2602

Ik moet hier trouwens nog aan toevoegen dat mijn tandarts laatst ook een gaatje onder een vulling over het hoofd zag en die heb ik vandaag laten vullen. Het was een heel diep gaatje dat dicht bij de wortel zat (dus dat kan voor de toekomst nog meer problemen opleveren). Een andere tandarts had dit gaatje opgemerkt op de röntgenfoto (van begin juli dit jaar) wat mijn eigen tandarts dus over het hoofd heeft gezien op de foto. Tand was trouwens al grijs.

Daarnaast was er een heel duidelijk groot gaatje zichtbaar bij mijn laatste kies van de onderkaak die precies onder de kies zit waar de wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd. Aan het begin van elke wortelkanaalbehandeling (uitgevoerd in juni) controleerde mijn tandarts de kies van de wortelkanaalbehandeling, maar had zij ook de plicht om een opmerking te maken over het gaatje in mijn onderkaak? Of kan ik haar niet verwijten dat zij tijdens de behandeling dit gaatje gewoonweg niet heeft gezien (was groot en duidelijk zichtbaar)?
ma, 08/19/2019 - 16:31 Permalink
vV

Als antwoord op door Kim2602

allemaal redelijk complex om zonder foto's zomaar vanachter een pc te beantwoorden. In de regel kan je met controles niet voorkomen dat er gaatjes komen, dat hangt in hoge mate van de zelfzorg af van patient. Wat je wel doet is info geven wat iemand aan maatregelen kan nemen, bij zichtbare zwakke plekken die nog te klein zijn om te behandelen, en ze in de gaten houden. Is er een verleden met actieve cariës dan maak je ook eerder foto's dan gemiddeld.
Gezien er in jouw verhaal meerdere locaties zijn waar blijkbaar laat wordt ingegrepen kan je best wel een punt hebben. Dan zou ik alleen wel weggaan daar. Want dit zal niet veranderen.
ma, 08/19/2019 - 17:11 Permalink
Kim2602

Als antwoord op door vV

Ik hoop de foto's zo snel mogelijk te krijgen dan kan ik ze nog plaatsen. Ja, mijn tandarts gaat weg bij de praktijk en ik krijg een andere tandarts die zeer vriendelijk en ook zeker deskundig is. Dat was de tandarts die het gaatje wel direct zag op de foto. Dus met geluk gaat het in de toekomst beter en anders ben ik inderdaad weg.
ma, 08/19/2019 - 20:34 Permalink