Tandarts te laat ingegrepen

Author:
Kim2602
Posted:
za, 08/17/2019 - 12:20
Hoi allemaal,

Ik heb allereerst een vraag wat het precies inhoudt wanneer ik op controle kom en de tandarts mijn gebit bekijk en dan aan de assistente het volgende vraagt om te noteren: bijv. kies 26 onder controle houden. Betekent dit dat deze kiezen extra aandacht verdienen of betekent dit dat er al een klein gaatje in de kies zit en deze onder controle moet worden gehouden?
Daarnaast weet ik niet zo goed wat ik met de kosten van mijn wortelkanaalbehandeling moet (600 euro). Het betreft voor mij de linker bovenkies (1e molenaar). Ik ben in aug 2018 naar de tandarts geweest en zij heeft een controle uitgevoerd. Er is geen röntgenfoto gemaakt maar wel een kaakoverzichtsfoto voor de kaakchirurg (tandarts zei later dat ze niets aan deze kaakoverzichtsfoto had om te beoordelen of ik een gaatje heb). Vervolgens ben ik in januari 2019 weer langs geweest voor een controle. Hierbij heeft de tandarts ook gevraagd aan de mondhygiëniste om te noteren om bepaalde tanden onder controle te houden, maar er is geen röntgenfoto gemaakt van mijn kiezen. Ik kreeg toen in april forse pijn bij mijn linkerbovenkies (1e molenaar) en ik ben toen naar de tandarts gegaan. Die zei dat het gaatje zo erg gevorderd was dat ik een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan. Het bleek een zeer groot gaatje te zijn. Ik vind dit erg vreemd. Hoe kan ik in zo'n korte periode zo'n groot gaatje hebben dat tot aan mijn wortel is doorgegroeid. Ik snoep amper en drink ook bijna geen frisdrank omdat ik een fanatieke sporter ben. Ik poets heel goed (5-10 min) met gebruik van tandenstokers, ragers en flosdraad. Het is vreemd dat ik eind januari een controle heb gehad en eind april (3 maanden verder) ineens zo'n diep gaatje heb. Ik heb het gevoel dat de tandarts niet direct heeft ingegrepen omdat ze wist dat er geld te maken valt. Het betreft een buitenlandse tandarts en in de praktijk werken alleen maar Portugezen en een italiaan met w