Meerdere malen afspraak verplaatst, nu wederom, assistente geeft aan uit te schrijven

Author:
patient2019
Posted:
do, 07/04/2019 - 12:53
Dag allemaal,

Ik heb begin deze week gebeld om mijn tandartsafspraak voor morgen wederom te verplaatsen i.v.m. de vakantie.
Bij het plannen van de afspraak heb ik daar helaas geen rekening mee gehouden.
Het is wel zo dat ik de afspraak hiervoor al drie keer heb moeten verplaatsen vanwege gewichtige privé-omstandigheden.

Ik heb wel begin dit jaar drie afspraken gehad waarop ik allemaal ben gekomen en welke goed zijn verlopen, waarvan ook de rekeningen netjes van zijn betaald.

Nu wilde ik de afspraak van morgen wederom verplaatsen voor na mijn vakantie en toen gaf de beste dame aan de telefoon aan dat ze mij even wilde doorverbinden naar de assistente.

En die gaf aan slecht nieuws te hebben en gaf aan mij uit te willen schrijven.
Waarop ik maar heb aangegeven later op vakantie te gaan omdat ik niet uitgeschreven wil worden.
Het is wel zonde maar mag dit zomaar? Of heb ik niet zo vaak de afspraak mogen verplaatsen?
patient2019

Als antwoord op door vV

Bedankt voor u bericht.

Ik heb zojuist weer gebeld en contact gehad met de praktijkcoördinator. Het blijkt dat toen ik in mei de afspraak had verplaatst (ruim een week van tevoren) er een interne notitie in mijn patiëntenkaart stond dat ik een andere tandarts mocht gaan zoeken.
De praktijkcoördinator geeft aan dat de tandarts een ZZP'er is en dat (ook al bel ik van te voren en dus ruim op tijd om de afspraak te verplaatsen) het eigenlijk niet mogelijk was om er een andere patiënt neer te zetten op de gewilde tijd (08:00 uur 's ochtends).

Het blijkt dat de tandarts het niet rendabel genoeg vindt om mij nog verder onder behandeling te houden en heeft aangegeven dat er sprake is van een verstoorde relatie.
Ik vind het jammer heb ik aangegeven bij de praktijkcoördinator en ik heb ook aangegeven dat de tandarts eerder wel even contact op had mogen nemen en te communiceren hoe hij erin stond en dat is helaas niet gebeurd.

Ze hebben de afspraak geannuleerd en ik mag op zoek naar een andere tandarts. Spijtig maar helaas.
En toch vraag ik me af of ik niet zo vaak de afspraak had mogen verplaatsen.
do, 07/04/2019 - 14:16 Permalink
vV

Als antwoord op door patient2019

de tandarts zit fout hierin, dit mag niet. is zelfs klachtwaardig gedrag...
Het is onzin dat voor een dergelijk tijdstip geen patiënten te vinden zouden zijn. Dat hij ZZP er is is zijn eigen keuze trouwens, mag en kan voor de patient geen verschil maken . Ik begin dan nog niet ,maar wanneer ik een dag te voren dat tijdstip leeg zou hebben , is het binnen een paar uur opgevuld. Moeten ze alleen even moeite voor doen...
Iedere praktijk heeft een bellijstje met mensen die graag eerder willen en ook kunnen , met zaken die liever zsm opgelost worden. Hebben ze dat niet, is dat hun organisatorische fout, niet uw probleem. De lijn van de WGBO dient gevolgd te worden.
do, 07/04/2019 - 15:27 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door vV

Het mag niet zo...niet zo ineens in elk geval. Ik moet zeggen dat ik het ook zeer vervelend vind als iemand zo vaak zijn afspraak verzet. Zeker als je weet dat er mensen heel lang moeten wachten op zo'n plekje. Op het moment dat iemand niet op tijd weer komt, kan ik iemand niet goed helpen. Dus het is zeker ook geheel in je eigen belang om echt goede afspraken te maken en op de afspraak te komen. De behandelaar had gewoon de kosten moeten berekenen van (niet tijdig) afgebelde afspraken. Op het moment dat u wel was gekomen, had hij een gesprek met u moeten hebben dat dit het vertrouwen in elkaar beschadigd. Hij mag niet de relatie enkelzijdig opzeggen op deze manier. Anderzijds...wil jij wel door een tandarts behandeld worden die je zo afscheept via de telefoon? Ben je niet beter af bij een andere praktijk waar alles helder is en waar je trouw komt omdat je het nut ervan goed wordt uitgelegd?
ma, 07/08/2019 - 12:55 Permalink
patient2019

Als antwoord op door Lieneke

Beste Lieneke,

Ja dat is het gekke ik heb ruim op tijd afgebeld (bijna een week van tevoren). En ik heb aangegeven door me privé en werk situatie dit te moeten doen. Zijn details waarop ik nu liever niet ingaan maar ze zijn niet mals. Dit wil ik liever niet aan de grote klok hangen en dit heb ik wel aangegeven bij de balie medewerker uit frustratie. Maar daar werd geen begrip voor getoond. Nu hebben we een brief gekregen om toch in gesprek te gaan. Maar zoals u aangeeft wil ik wel door zo een tandarts behandeld worden?

Ik moet zeggen qua behandeling is het een super tandarts. Maar communicatief vind ik het heel slecht en als we eerder in gesprek hadden gegaan, had ik waarschijnlijk gezegd dat ik een afspraak zou maken als ik er aan toe ben. Maar nu komt het een beetje uit de lucht vallen.
Ik heb vandaag een brief gekregen voor een gesprek en dat ik tot die tijd ingeschreven mag blijven in de praktijk.
di, 07/09/2019 - 12:39 Permalink
vV

Als antwoord op door patient2019

ik vind dat deze tandarts best excuus mag aanbieden voor de gang van zaken. kan gewoon niet dit.
Dat hij ZZp er is doet niet ter zake. Je had de afspraak, afhankelijk van de praktijkregels, gewoon pas 1 of 2 werkdagen tevoren af mogen zeggen.
praktijkregels mogen ook niet in strijd zijn met WGBO.
En een beetje ruimte voor overmacht/persoonlijke situaties mag er m.i. ook best zijn. Snapt ie vrees ik pas als hem zelf nare dingen overkomt, wat je iemand niet gunt overigens.
di, 07/09/2019 - 13:28 Permalink
patient2019

Allen bedankt voor de reacties!

Vorige week de tandarts gesproken en hij gaf aan dat ie wellicht overgereageerd heeft. HIj heeft zijn excuses aangeboden.
Hij geeft aan dat we vrij zijn om bij hem de behandeling voor te zetten. Wel vroeg hij ook dat ik niet meer afspraken wilde maken en ze vervolgens af zeg (ook al is dat op tijd)
Hij vindt dat niet prettig geeft hij aan.
Ik denk hier dus nog even over na.
ma, 08/19/2019 - 13:54 Permalink
vV

klinkt netjes. Wanneer er vaak , ook al is het op tijd formeel, afgezegd wordt, is dat idd vervelend, je moet toch extra werk verzetten dat op te vullen. ene keer makkelijker dan andere keer. Het mag, maar het isd altijd handig wanneer men zich tracht in te leven in de andere zijde. Dat kan inhouden dat wanneer iemand een vervelende periode heeft waardoor plannen lastig is daar best ruimte voor is. Wel is het prettig wanneer dat ook aangegeven wordt. Wanneer het een structureel probleem is moet men bij zichzelf te rade gaan of de prioriteiten goed liggen. en dat het wellicht dan handig is pas een afspraak te maken wanneer de agenda op orde-rustig is.
Wat ik wil zeggen± communiceer, en houd rekening met elkaar.
ma, 08/19/2019 - 15:37 Permalink