Paradontitis en daarna eventueel tandvleescorrectie?

Author:
Kim65
Posted:
vr, 08/16/2019 - 10:11
Ik heb gisteren de vreselijke diagnose paradontitis te horen gekregen!

Eerst het verhaal voorafgaand.
Op mijn 17e vloog door een ongeval een hoektand er uit. Deze is teruggeplaats maar ging toch problemen geven. Is in de jaren regelmatig behandeld en na een tandflapoperatie een tijd goed gebleven. Tot mijn 31e en gaf toen opnieuw problemen en veroorzaakte botafbraak. De tand is toen verwijderd en na een ab kuur is mijn bot hersteld. Een orthodontist heeft alles mooi opgeschoven en recht gezet. Op mijn 35e had ik toen weer een mooi en gezond gebit.
Dit is zo gebleven tot een jaar of 5 terug, tot mijn 49e.
Toen kreeg ik wat tandvlees problemen. Regelmatig werd het schoongemaakt en ik moest spoelen. Maar geen diepe pockets. Dit was tot en met 2016. Daarna heb ik veel narigheid en stress doorgemaakt en ben stom genoeg ook niet meer naar de tandarts gegaan. Wel zo goed mogelijk mijn gebit verzorgd, maar helaas niet veel geflost, want dat deed ik voorheen ook nooit. Ook omdat alles heel strak tegen elkaar staat en je er moeilijk tussen komt.
En volgens mij was er ook weinig mis met mijn gebit en tandvlees zo op het oog. Niet overmatig rood en ook niet teruggetrokken ofzo.
Tot vorige week ineens druk op 3 kiezen onderin. Ik dacht dat er wat tussen zat, dus goed geflost. De volgende morgen was de druk weg, maar had ik plots een bult op het tandvlees naast mijn tong. Verder geen pijn.
Ik heb meteen mijn tandarts gebeld en kon gisteren terecht.

Die heeft foto's gemaak, ook zo'n rondom foto van het hele gebit.
Hier en daar was te zien dat het bot minder was. En hij heeft alles gemeten. Scores waren 3 tot 5 en een paar plekken 7. Ook was er nog wat goed. Ongeveer 3 kwart van mijn gebit niet goed dus.
Hij heeft meteen de kiezen behandeld waar het abces zat, dus die zijn al gedaan. Verder heb ik een flinke ab kuur gekregen om alle mogelijke bacteriën aan te pakken, metronidazol 2 keer daags en amoxicilline 3 keer daags een week lang. De rest wordt de komende weken behandeld. Ik heb alle vertrouwen in mijn tandarts dat hij dit goed kan behandelen. Hij zegt dat de prognose goed is omdat ik nog redelijk op tijd ben. Maar dat alles wel afhankelijk van mijzelf is qua hygiëne.
Daar doe ik mijn uiterste best altijd voor, maar het probleem is wel dat ik onder en boven achter mijn tanden een permanente spalk heb gekregen van de orthodontist, die lastig is bij het schoonhouden van mijn tanden.
Maar voor mijn part ga ik iedere maand naar de mondhygiëniste, als ik hier maar vanaf kom.

Ik ben er zo ziek van dat ik dit heb. Ik heb een mooi gebit wat bijna wit is waar je niets aan ziet. Ik rook ook niet.
Mensen die ik ken met paradontitis hebben een lelijk onverzorgd gebit.
Bij mij zie je niets, maar mijn gebit is wel naar de haaien.

En dan het volgende wat ik ook verschrikkelijk vind, mijn tandarts zei dat na de behandeling mijn tandvlees hoger zal zijn bij mijn voortanden. Het is nu zoals op het plaatje hier boven het forum. Dat houdt in dat ik een hele andere mond krijg met lange tanden. Dat vind ik nog het allerergste.
Ik ben al gaan googlen op tandvleescorrectie, is dat mogelijk?

Tot slot heb ik nog een vraag. Ik heb eerder botoxinjecties gehad omdat ik een gummysmile heb. En die zou ik volgende week weer krijgen. Mijn tandarts weet niet of ik dit nu wel moet doen. Maar juist als mijn tandvlees zo lelijk wordt straks, wil ik zeker geen gummysmile hebben.

Het klinkt misschien raar, maar ik zie het allemaal even niet meer zitten door deze ellende. En ik voorzie veel narigheid voor de rest van mijn leven met mijn gebit.

Overigens ben ik niet bang voor de pijn, alleen maar voor de cosmetische gevolgen.

Ik hoop dat ik hier antwoorden op mijn vragen krijg en gerustgesteld kan worden.
Lieneke

Ten eerste: Heel naar! Zeker een abces is niet fijn.
Ten tweede: De antibiotica is te vroeg ingezet en wellicht niet eens nodig....
Ten derde: Naast de stress...zouden hormoonschommelingen ook mee kunnen spelen?
Ten vierde: Tandvlees trekt lang niet altijd enorm op....helaas beschikken we niet over een glazen bom. Prima als Botox je goed helpt, alhoewel ik dat niet echt het gebied van de tandarts vind. Chirurgische correctie is niet altijd mogelijk...Maar neem aan dat je het gezond behoud van je tanden belangrijker vindt dan een iets verslechterd uiterlijk? Of zeg ik nu iets geks?
vr, 08/16/2019 - 10:35 Permalink
Kim65

Als antwoord op door Lieneke

Bedankt voor je reactie!

Omdat de ontsteking nogal fiks was en de rest van het tandvlees ook ontstoken heb ik de ab gekregen. Ook omdat er verschillende bacteriën een rol kunnen spelen is een brede behandeling hiertegen ingezet.

Hormonen zouden het inderdaad ook kunnen zijn gezien mijn leeftijd. Naast de nog steeds aanwezige stress door diverse problemen.

De botox krijg ik in een gerenommeerde bekende kliniek van een BIG geregistreerde cosmetisch arts, dus niet van een tandarts.

Uiteraard vind ik de gezondheid van mijn gebit het belangrijkste. Maar ik mag als vrouw toch ook mijn uiterlijk belangrijk vinden? Zelfvertrouwen over je uiterlijk is ook voor je psyche beter. En daar hapert het bij mij ook aan helaas.

Maar de vraag is ook of ik mijn botox afspraak door kan laten gaan. Kan het kwaad?
vr, 08/16/2019 - 11:14 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Kim65

Tja, je hebt het tegen een bijna 39 die make-uploos door het leven gaat en ook een gummy smile heeft. Mijn gezondheid vind ik vele malen belangrijker dan mijn uiterlijk. Juist omdat het niet het eeuwige leven heeft en omdat het aan veranderingen onderhevig is. Ik heb dat dus losgelaten. Mensen nemen maar de moeite om me van de binnenkant te leren kennen. Maar goed, het gaat niet om mij. Maar toch...stel dat het optrekt en het is niet goed te corrigeren...dan is er maar een oplossing en dat is accepteren, lijkt me?

Over de antibiotica : die kan pas goed worden ingezet vlak voor en net na de laatste reiniging. Gezien de stress, hormonen en tussentijd zou ik niet zo snel aan antibiotica denken....en vaak doe ik eerst een kweektest en overleg ik met de microbioloog voordat ik het zou inzetten. Of de ontsteking heftig is of niet maakt in wezen niet uit voor de inzet hiervan. Als je het inzet, dan met juiste timing en juiste indicatie, anders niet doen...
vr, 08/16/2019 - 18:40 Permalink
Kim65

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb meteen een behandeling gehad en volgende week donderdag de volgende. Als je het dan over vlak voor de behandeling hebt weet ik niet het juiste moment. Ik heb de ab meteen op de eerste dag van de behandeling gekregen, en als ik de laatste pil in neem krijg ik al de volgende behandeling. Het is een hele goede tandarts waar ik al ruim 25 jaar kom en ik geloof echt wel dat hij weet waar hij mee bezig is.
Uiterlijk vind ik wel belangrijk. Ik had een complex van mijn gummysmile, en ben blij dat daar iets aan te doen is. Nu worden het 2 dingen waar ik over ga tobben, gezondheid en uiterlijk. Helaas sta ik niet zo sterk in mijn schoenen om simpel te kunnen denken 'so what!' Want behalve mijn gezondheid en uiterlijk is er wel meer, vandaar de stress.
En ik stel 2 vragen, over tandvleescorrectie en botox. De eerste heb ik dan min of meer antwoord op gekregen, en daar moet ik het dan inderdaad maar mee doen, dus afwachten.
Maar op de botox krijg ik eigenlijk kritiek, maw het is belachelijk dat ik mijn uiterlijk niet accepteer en dat ik er iets aan wil laten doen. Volgens mij heeft dat weinig met mijn gezondheid te maken.
vr, 08/16/2019 - 19:02 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Kim65

Ah ok, meende dat je zei dat er nog meer behandelingen zouden volgen, vandaar mijn opmerking. In principe start je de kuur een uur voor de laatste behandeling, maar zoals het nu is gegaan, is niet zo vreselijk.
Als je het moeilijk vind om met stress om te gaan (goed dat je dit zelf ziet/opmerkt) dan zijn daar vele methodes en professionals voor. Heb daar zelf ook baad bij gehad tot op de dag van vandaag. Ik had enorme faalangst (en dat beperkte zich helaas niet tot maar 1 gebied). Veel mensen voelen een drempel om daar hulp voor in te schakelen. Kan het je echt aanraden om je zelf deze tools te gunnen!
Ik weet niet waar je ziet dat ik zeg waar het belachelijk is...dat is een interpretatie...ik ben hier alleen om je te helpen...(zelfs tijdens mijn vakantie...). Tobben kun je echt zelf stoppen als je maar weet hoe. Je gedachten beïnvloeden je emotie en je kunt je gedachten manipuleren. Dat kan je leren zodat je weer een tevreden mens kan worden.
Qua Botox zie ik verder niet zo’n problemen behalve dat je dan wel op moet letten bij het poetsen; wellicht zal je zelf met je vingers je lippen omhoog moeten brengen om er goed bij te kunnen.
za, 08/17/2019 - 09:23 Permalink
Kim65

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb niet gezegd dat je het woord belachelijk hebt gebruikt, maar met andere woorden (maw) dit vindt, naar mijn gevoel.
Excuses als ik je fout begrijp, want ik waardeer je hulp zeer zeker wel!

Maar dit verder terzijde.
Helaas komende donderdag niet de laatste behandeling. Hierna volgen er nog 1 of 2.
Van de ab heb ik wel al profijt. Ik had op meerdere plekken gezwollen tandvlees en dit is nu weg.

Je doelt op mindfulness?
Ik ben al meerdere keren bij psychologen etc. geweest, maar met die mensen kan ik jammer genoeg niets.
Ik zoek mijn ontspanning zoveel mogelijk in mijn tuin. Ik snoei mijn gedachten weg.
za, 08/17/2019 - 09:58 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door Kim65

Heb geen idee of het mindfulness heet...mijn truc is om alles wat ik denk in kaart te brengen. Vervolgens ga ik er echt voor zitten om te bekijken welke gedachtes mij helpen en welke niet. Dus...word ik er minder bang van of juist niet? Word ik er tevreden van of juist niet? En...kloppen mijn gedachtes wel? Zo dacht ik dat mensen van alles van mij vonden maar ik kan helemaal niet in andermans hoofd kijken. Ik maak vervolgens van elke gedachte een gedachte die me wel helpt en wel klopt, bijvoorbeeld: Ik kan niet in de toekomst kijken. Ik had namelijk veel ‘als...dan...’ gedachtes en was daar continue mee bezig. Daar werd ik echt gek van. Want dan probeer je dus alles te vermijden wat eventueel misschien zou kunnen gebeuren. Voor je het weet, ben je dan een kluizenaar. Nu voel ik me een stuk vrijer en durf ik alles aan. Ik hou mijn doel voor ogen en ben blij met elk stapje dat ik maak. Ik hou me ook voor dat niks perfect kan zijn en dat elke goede keuze ook altijd een nadeel met zich meebrengt. Hoe belangrijk maak ik dat nadeel? Dat is ook een keuze...
Geloof me, ik ben vaak genoeg afgekraakt en neergehaald met mijn ideeën. Toch geloof ik erin en ga er gewoon voor. Diegene die zeiden dat het me toch niet ging lukken of dat het een raar idee was...zij hebben nu het nakijken. En dat waren mensen die boven me stonden (lees: die ik boven me liet staan). Ach, iedereen heeft gewoon maar een mening. En als je die mening opvolgt zal je weer van anderen horen dat zij een andere mening hebben en krijg je het idee dat je het toch nooit goed kan doen. Dus maak je leven simpel...stay true to yourself en steek energie in waar jij energie in wilt steken.
za, 08/17/2019 - 10:28 Permalink
Kim65

Even een update. Ik heb uiteindelijk nog 2 behandelingen gehad, dus 3 in totaal.
Afgelopen donderdag voor controle geweest en de pockets hebben zich hersteld. Het waren 6 diepe en een paar in mindere mate. Natuurlijk is dat veel, maar het ging wel om veel minder dan ik dacht. In mijn paniek heb ik niet zo goed geluisterd.
De behandeling is mij 100 % meegevallen.
Bij de kiezen achterin boven is het tandvlees wel flink teruggetrokken, maar dat zie je niet. Ze zitten niet los. Bij mijn voortanden is het een heel klein beetje hoger geworden. Op zich is het niet lelijk, eerder wel mooier omdat ik vrij kleine tanden heb. Alleen is er nu tussen mijn voortanden bovenin een beetje ruimte. De black triangle. Niet heel opvallend, maar toch. Dit wordt in januari gecorrigeerd.
Verder is mijn gebit afgelopen donderdag door de mondhygiëniste gereinigd en voorlopig moet ik hiervoor iedere 3 maanden terug komen.
Ik ben heel tevreden over de behandeling en het resultaat. Vooral omdat ik nu ook heel mooi lichtroze tandvlees heb. Daar zie ik echt wel verschil in met hoe het was.
ma, 12/16/2019 - 00:14 Permalink
Karinx

Mensen met paradontitis met een lelijk onverzorgd gebit? Misschien is dat niet aardig om te zeggen? Zij kunnen er ook niet altijd wat aan doen.. Zelf heb ik ook paradontitis en als ik er een lelijk en onverzorgd gebit aan over jou, dan laat ik de boel trekken. Ik ga niet met lange tanden lopen. Dan durf je toch nooit meer te lachen? Hoe gaat het ondertussen?

zo, 03/07/2021 - 21:53 Permalink
Kim65

Als antwoord op door Karinx

[quote=Karinx]<p>Mensen met paradontitis met een lelijk onverzorgd gebit? Misschien is dat niet aardig om te zeggen? Zij kunnen er ook niet altijd wat aan doen.. Zelf heb ik ook paradontitis en als ik er een lelijk en onverzorgd gebit aan over jou, dan laat ik de boel trekken. Ik ga niet met lange tanden lopen. Dan durf je toch nooit meer te lachen? Hoe gaat het ondertussen?</p>[/quote]
Dat je er lang niet altijd zelf wat aan had kunnen doen weet ik inmiddels ook.
Ik kan mij heel goed voorstellen wat jij zegt, want dat was ook mijn angst. Maar ik vertrouwde volledig op mijn tandarts en heb het allemaal maar gewoon ondergaan.
En nu loop ik met een al zeg ik het zelf, prachtig mooi gebit. Mijn eigen gebit dus.
In het begin was het tandvlees wat hoger, maar dat is weer bijgetrokken.
Ik zal er foto's van plaatsen.
Moet even goede opzoeken.

zo, 03/07/2021 - 22:14 Permalink