operatief verwijderen exostose ondekaak

Author:
Marc Andries
Posted:
do, 07/04/2019 - 13:23
Mijn vader is 87 jaar oud. Onderaan zijn rechterkaak heeft zich over een periode van meerdere jaren een aanwas gevormd, zo’n soort beenachtig bolletje van nu toch al 2 cm diameter. Het veroorzaakt geen pijn en is ook niet kwaadaardig. De kaakchirurg zou dat willen verwijderen met een operatieve ingreep.
Langs de buitenkant opereren is delicaat, want men loopt gevaar een zenuw te raken, waardoor mijn vader geen controle meer zou hebben over de rechterkant van zijn mond.
Dus zou de ingreep gebeuren via de mond en dat onder volledige verdoving.
Welke risico’s daaraan verbonden zijn, weten we niet, mijn vader kreeg weinig info hierover.
Zijn er mensen die dergelijke ingreep hebben ondergaan en ons daar wat uitleg over willen geven.
Is dergelijke operatie eigenlijk nog wel nodig, gezien zijn leeftijd, zijn conditie (mijn vader draagt een pacemaker) en het feit dat het geen pijn doet en niet kwaadaardig is?
Marc Andries

Als antwoord op door vV

Dat is mij ook helemaal niet duidelijk. Ik was natuurlijk niet zelf aanwezig bij de bespreking. Maar het is een feit dat het gezwel niet kwaadaardig is, en slechts zeer langzaam groeit en het stoort niet bij een prothese. Mijn vader heeft sowieso al schrik van operaties en heeft, eenmaal terug thuis, geconstateerd dat het allemaal nogal vlug geregeld was (afspraak, datum operatie enz.), en dat de beslissing in zijn plaats genomen werd, zonder dat hij duidelijk zicht heeft op eventuele consequenties (verlamde tong, verminderder smaak, ...). Vandaar deze vraag.
di, 07/09/2019 - 13:39 Permalink
Chris888

Als ik uw vader was zou ik iig vragen wat de verwachting is wat er gaat gebeuren als je er niets aan doet, en zoals u zelf al zegt: wat de voordelen en risico's zijn als wel operatief wordt ingegrepen. U zou de vragen aan een assistent kunnen stellen en vragen of de behandelend arts hierover terugbelt.
di, 07/09/2019 - 18:22 Permalink