welke tandarts wil mijn tanden en kiezen trekken ondanks aanwezigheid gezond weefsel?

Author:
rivri
Posted:
do, 06/20/2019 - 13:18
Hallo, ik ben een vrouw van 56 en heb mijn hele leven al een probleemgebit. Op mijn 20e al mijn kiezen gevuld, op mijn 30e aan bijna alle kiezen wortelkanaalbehandelingen en kronen, op mijn 44e ernstige parodontitis geconstateerd. Heb mijn ziel en zaligheid gegooid in het behoud van mijn gebit. Flapoperaties gehad aan 9 kiezen, uiteindelijk over een periode van 12 jaar toch 9 kiezen moeten laten trekken, inmiddels 3 implantaten laten plaatsen (omdat ik geen "losse onderdelen" in mijn mond wil).
Ik heb al sinds de tandarts uit het ziekenfonds ging een uitgebreide tandartsverzekering die 75% van alle behandelingen vergoedt tot 1150 euro per jaar; deze verzekering kost mij 40 euro per maand. Ik probeer de behandelingen zo te plannen dat ik zoveel mogelijk uit deze verzekering kan halen. Dus in het geval van de implantaten: in jaar 1 het plaatsen van het implantaat, in jaar 2 het plaatsen van de kroon.
Alles bij elkaar ben ik jaarlijks naast de vergoeding door de verzekering toch zo'n 2000 euro kwijt aan mijn gebit. Ik heb een laag inkomen (WAO-uitkering van 1100 euro per maand) en mijn spaarrekening is intussen geslonken tot 0. Los van de tandartskosten is het voor mij sowieso moeilijk om rond te komen.
Daarnaast word ik momenteel "ingehaald" door mijn gebit. Vorig jaar implantaat laten plaatsen, dit jaar bezig met het regelen van afspraken voor de kroon, krijg ik kiespijn, blijkt er aan de andere kant een enorme ontsteking te zitten waardoor er weer twee kiezen getrokken moeten worden...

Voor diegenen die op dit forum aanvoeren dat ze gruwen van mensen die geld belangrijker vinden dan hun gebit: dat vind ik dus NIET. Maar ik heb het geld gewoonweg niet meer.
En even voor de duidelijkheid: mede vanwege de kosten voor mijn gebit ga ik al nooit op vakantie en koop ik misschien eens in de vijf jaar de hoogst noodzakelijke kleding. Diegenen die deze beweringen doen wens ik graag een weekje in mijn schoenen toe!
Los daarvan laat mijn gezondheid mij in de steek en wordt het voor mij een steeds zwaardere belasting om steeds maar weer de tandarts, mondhygiënist, parodontoloog, implantoloog etc. (gemiddeld 1 x per maand) te moeten bezoeken. Ook zou ik het helemaal niet erg vinden om niet meer elke dag al mijn tanden en kiezen te hoeven poetsen/rageren/flossen en regelmatig te spoelen met chloorhexidine ...

Sinds ik heb gehoord over het klikgebit op implantaten probeer ik al eens in de zoveel tijd mijn tandarts, implantoloog etc ertoe te bewegen mij te helpen, om bovengenoemde redenen, mijn gebit te trekken en over te gaan op een prothese, met als uiteindelijk doel dat felbegeerde klikgebit op implantaten. Ik ben bereid daarvoor tijdelijk een gewone prothese te dragen en zelfs van de kosten zou ik geen probleem maken (mijn vader is bereid mij hierin te steunen). Maar allen weigeren "omdat er nog zo veel gezond weefsel aanwezig is".
Inmiddels zijn de elementen in mijn bovenkaak zo slecht dat de laatstbezochte tandarts, ondanks mijn bovengenoemde pleidooi, wel bereid is de elementen in de bovenkaak te trekken en een prothese aan te meten, maar ook dan ben ik nog niet af van die hoge kosten elk jaar, de dagelijkse intensieve verzorging van mijn gebit en steeds terugkerende bezoeken aan tandarts etc.

U begrijpt hopelijk dat mijn wens niet uit gemakzucht of (alleen) om financiële redenen onstaan is, en ook dat ik dit niet gistermiddag in de tuin bedacht heb.

Ik word er heel erg verdrietig van dat als je deze wens hebt op m.i. gegronde argumenten, tandartsen hun medewerking weigeren vanwege de aanwezigheid van "gezond weefsel" en zelfs zo ver gaan dit te vergelijken met het vragen om amputatie van een gezond been.
Enerzijds kun je in dit land al geen fatsoenlijke mondzorg krijgen zonder een peperdure tandartsverzekering, maar anderzijds word je dus aan je lot overgelaten wanneer je al die dure behandelingen niet meer kan betalen maar nog een paar gezonde tanden en kiezen hebt.
Als ik echt geen tandarts kan vinden die mij wil helpen, moet ik dan werkelijk de boel maar verwaarlozen tot er eindelijk geen "gezond weefsel" meer is???
Lieneke

Dus als ik het goed begrijp, krijgt u een bovenprothese maar geen onderprothese? Welke kosten zou u dan nog hebben aan uw ondergebit als dit gezond is?

Woont u in de buurt van een universiteit Tandheelkunde (Amsterdam, Nijmegen, Groningen) of HBO Mondzorgkunde (zelfde steden + Utrecht) ? Daar helpen ze u tegen gereduceerd bedrag. Bij Dokters van de Wereld kunt u misschien ook geholpen worden.

Er mag inderdaad niet zomaar iets wat gezond is eruit worden gehaald.
ma, 07/01/2019 - 13:39 Permalink
vV

Als antwoord op door Lieneke

dat mag niet zomaar nee, maar wel als het goed passend is en uit te leggen binnen een op te stellen behandelplan wat niet alleen recht doet aan technische (on)mogelijkheden maar ook aan zorgvraag van patient zelf en de (onmogelijkheden aan kant van patient. Helaas kom ik steeds vaker tegen dat de patient zelf bijna genegeerd wordt en er te theoretisch een casus benaderd wordt.
di, 07/02/2019 - 12:43 Permalink