Toch geen gaatjes???

Author:
Porcupine
Posted:
vr, 06/28/2019 - 10:35
4 weken geleden bij de tandarts geweest voor controle, alles was goed.
Sinds 2 weken aan het tobben met aften, bloedblaren en blaasjes in mijn mond. Heb nu dus eens zelf in mijn mond gekeken, wat ik normaal nooit doe.
Zie tot mijn grote schrik op bijna al mijn kiezen boven, zwarte/ donkere stipjes, lijntjes, putjes in het midden en groeven bovenop en aan de zijkant.1 kies heeft een donkere stip in het midden en van daaruit een donkere lijn naar buiten. Ook op mijn verstandskiezen boven zitten zwarte stipjes.
Heb geen vullingen. De tandarts, ben net 2 x bij hem geweest, omdat de andere er mee stopte, moet dit toch gezien hebben. Hij zei dat ik een sterk gebit heb, vond foto's nog niet nodig. Zoals ik al op dit forum gelezen heb, zouden het geremineraliseerde gaatjes of verkleuringen kunnen zijn. Misschien zit het er al jaren, zonder dat ik het wist.
Ik vind het zo stom om nu terug te gaan, alsof ik hem niet vertrouw. Ik heb ook nergens last van en ben 44. Kunnen jullie wat voorbeeld foto,s plaatsen, zodat ik eens kan vergelijken? Zelf een foto maken, lukt bijna niet.
Dat mijn kiezen er niet gaaf uitzien vind ik niet erg, maar ik wil geen problemen.
Thecorrs01

Juist...donker plekje dat met lijntje naar buiten loopt. Ik zou terug gaan en aandringen direct foto's te maken! Als tandarts kun je sws (bijna) niet tussen de tanden en kiezen kijken. Volgens mij is er al veel meer schade dan dat de tandarts aangeeft. Trouwens erg slecht dat er nooit geen foto's gemaakt zijn. Ga gelijk na bij welke vakvereniging hij is aangesloten als dat al het geval is. Ik zou hierna een andere behandelaar gaan kiezen....
za, 06/29/2019 - 23:15 Permalink
Porcupine

Als antwoord op door Thecorrs01

Beste thecorrs01

Dank voor uw reactie. Het is iets genuanceerder. Er zijn wel foto's gemaakt, alleen de laatste zijn van 2016 en nieuwe maken vond hij nu nog niet nodig.
Ook ga ik 1 a 2 keer per jaar naar de mondhygiënist binnen de praktijk, die moet de plekjes toch ook zien? Heb ook nergens last van. Bent u werkzaam in de mondzorg?
Ga een nieuwe afspraak maken.
zo, 06/30/2019 - 11:12 Permalink
Lieneke

Hoi Porcupine, wat fijn dat je goed door de keuring gekomen bent ;) Zijn je aften en zo inmiddels over?
Ik denk dat je je niet ongerust hoeft te maken. Zoals je zelf al zegt; zwarte plekjes en streepjes zijn vaak gemineraliseerde gaatjes of verkleuringen.
Met 44 jaar ben je meestal niet zo bevattelijk voor gaatjes. Als de foto's van 2016 zijn, dan zou ik wel de volgende keer nieuwe laten maken. Dat mag echt wel na 3 jaar.
ma, 07/01/2019 - 13:00 Permalink
Porcupine

Lieneke,
Bedankt voor je gerustellende woorden. Ja de aften zijn inmiddels verdwenen.
Hetzelfde verhaal van de verkleuringen/remineraliserens is geldt zeker ook voor de achterste beneden kiezen, waar een zwart kruisje in te zien is.
Ben alweer wat rustiger geworden.
Internet kan heel informatief zijn, maar soms ook meer onrust geven door allerlei wilde verhalen.
Fijne dag verder, zal naar de fotos vragen.
ma, 07/01/2019 - 17:02 Permalink
Porcupine

Als antwoord op door Porcupine

Zat me toch allemaal niet lekker. Ben daarom voor een second opinion geweest.
Zijn inderdaad verkleuringen en de foto was prima in orde. Ben helemaal gerustgesteld
Geen gaatjes.
Thecorrs01, bedankt voor je lompe reactie. Als je er geen verstand van hebt, reageer dan niet.
wo, 07/31/2019 - 13:46 Permalink
Thecorrs01

Als antwoord op door Porcupine

Zat me toch allemaal niet lekker. Ben daarom voor een second opinion geweest.
Zijn inderdaad verkleuringen en de foto was prima in orde. Ben helemaal gerustgesteld
Geen gaatjes.
Thecorrs01, bedankt voor je lompe reactie. Als je er geen verstand van hebt, reageer dan niet.

Graag gedaan! Over lompe reactie gesproken! Nu ineens kom je met de reactie dat de foto's pas gemaakt zijn in 2016, en dat alweer 3 jaar geleden! Ik kom in de praktijk veel mensen tegen met een zgn. zeer goed gebit en als ik dan nieuwe foto's maak dan kom ik vaak het e.e.a. tegen wat daar niet naar wijst. Helaas in dit vak ook soms beunhazerij of de verhalen van de horrortandartsen alweer vergeten? Gelukkig zijn het uitzonderingen. Het was trouwens jijzelf die i.e.i geen vertrouwen in de TA en MH stelde. Je komt trouwens wel erg laat met deze conclusie en neem aan dat je er zelf niet al teveel verstand van hebt! Donkere plekjes zitten er vaak al een aantal jaren. Als je controle hebt gehad kun je toch op zijn minst aan de TA vragen of hij nog bijzonderheden ziet? Het verbaasd me dat er zo'n slechte communicatie met jou en je tandarts is..Ik heb het al eerder geschreven: Mensen met angststoornissen moeten dit niet bij de TA of MH neerleggen maar zelf hulp gaan zoeken.
wo, 07/31/2019 - 22:59 Permalink
vV

Als antwoord op door Thecorrs01

ik moet eerlijk zeggen dat ik de reactie ook wat erg kort door de bocht vond (ook mbt beroepsvereniging uitzoeken en zo..) . Op basis van ontbrekende info worden aannames gedaan. Dat is gissen en dan vaak missen.
do, 08/01/2019 - 09:25 Permalink