onduidelijkheid over tandvlees problemen en rekening

Author:
pijnprobleem
Posted:
wo, 05/08/2019 - 13:15
hallo,

ik zit met het volgende probleem de tandarts zegt dat mijn tandvlees niet goed is en mijn tandvlees behandeling nodig heb dat was in januari dit moest gebeuren voor hij een wortelkanaalbehandeling kon uitvoeren . de vrijgevestigde mondhygiëniste die ik heb (deze zit heel dichtbij mijn huis, de tandarts wat verder aangezien ze bijna overal een patiëntenstop hadden of niet open stonden voor angstpatiënten) zei je tandvlees is wel wat ontstoken we gaan het goed schoonmaken en in het ergste geval is evt een paro behandeling nodig ,de problemen komen mede door een motorische handicap en dat ik een hele zware griep heb gehad dus een periode het poetsen erg slecht ging . dus netjes naar de mondhygiëniste afspraken gegaan 4 zittingen was de bedoeling echter na de 3e zitting was er sprake van een zo sterke verbetering dat de 4e afspraak niet nodig was en er werd gezegd kom maar over 3 a 4 maanden terug. natuurlijk zit er weer wat tandsteen nu de 4 maanden bijna om zijn maar minder als vroeger en lijkt het op sommige plekken wat ontstoken , vooral de hoektanden die mis ik nog door mijn onhandigheid maar wil er wel op gaan oefenen echter ziet het er stukken beter uit als toen in januari toen. de wortelkanaalbehandeling is in februari (deel 1)/maart (deel 2) ook probleemloos uitgevoerd. ook is er op de fotos geen sprake van botafbraak en bij paradontitis lees ik naar mijn idee online dat er pas bij botafbraak sprake is van paro

Gisteren was ik bij de tandarts voor een gaatje te vullen en tijdens de behandeling het was een hoektand en ik weet dus dat mijn tandvlees daar dus nog wat minder is en bij die hoektand naar mijn inzicht ook het slechtste , begon het heel erg te bloeden ,hij deed een bepaalde behandeling iets met een soort medicijn soort flossdraad en een watje , hij zei dit heb je op meerdere plekken nodig , tandvlees behandeling ik dacht eerst zelf dat zal wel iets van grondig reinigen wortel zijn (T21) maar ik keek vanmorgen op mijn declaraties bij verzekerig en er stond de code T94 tandvleesabces nooit wat gemerkt en hij sprak ook niet over een abces, kan dit wel ? er was wel een acute bloeding of is een andere code hier meer bij passend?

hij zei ook dat dus behandeling op meerdere plekken nodig was heb nog 3 wortelkanaalbehandelingen nodig en daar moet het tandvlees dan sowieso goed zijn, deze wortelkanaalbehandelingen komen door meedere omstandigheden gedeeltelijk angst , paar afspraken gemist door ziekte en doordat je bij de vorige praktijk dan maanden moest wachten op een nieuwe afspraak daardoor ook overgestapt , doordat er door kokhalzen geen goede fotos gemaakt konden worden en nu wel door hoe deze tandarts het doet , en daardoor wat lijken uit de kast kwamen die niet met het blote oog zichtbaar waren en 2 gebroken vullingen. maar wat hij nou bedoelde moet nou overal die T94 of is de rest een paro behandeling , ik heb het op dat moment niet kunnen vragen omdat het mij nogal overviel

ik ga dit binnenkort weer met de vrijgevestigde mondhygiënist bespreken want ik laat mij ook daar behandelen. echter weet ik niet wat ik moet doen als ze elkaar tegen spreken , in januari vond de tandarts het er erger uitzien dan de mondhygiënist , ik vind het moeilijk wie dan het juiste zeg , ik moet natuurlijk afwachten wat de mondhygiëniste zegt nu maar ben hier wel onrustig over.

Concrecte vragen
--Is de code t94 passend?
-weet de tandarts of de mondhygiëniste over het algemeen meer van tandvlees problemen?

PS: mijn naam komt door een vroger probleem toen ik een gaatje liet vullen en dit ondanks de verdoving helse pijn gaf en volgens haar het aan mijn lag en ik dus angsten kreeg, hierna bij deze en de tandarts hiervoor nooit meer last gehad met vullen
vV

ik vind T94 hiervoor niet passend, gezien je uitleg. code is bedoeld voor een locale ingreep, waar een diep onder tandvleesrand liggende ontsteking zit, en dus, locaal, diep gereinig moet worden (meestal met verdoving). Wat ik lees wat het redelijk oppervlakkig, en kort werk. wat onder M code valt.
wo, 05/08/2019 - 13:29 Permalink
pijnprobleem

Als antwoord op door vV

ik vind T94 hiervoor niet passend, gezien je uitleg. code is bedoeld voor een locale ingreep, waar een diep onder tandvleesrand liggende ontsteking zit, en dus, locaal, diep gereinig moet worden (meestal met verdoving). Wat ik lees wat het redelijk oppervlakkig, en kort werk. wat onder M code valt.


zou dat dan de code M03 kunnen zijn?

het was een paar minuten dat hij hier mee bezig was daarna moet ik enkele minuten wachten met een watje tegen mijn kies tot het bloed weg was daarna maakte hij de vulling af en was het klaar. ik was natuurlijk wel verdoofd voor het boren maar er is hiervoor ook geen extra verdoving gegeven en het voelde voor mij ook niet als een zware ingreep het vullen vond ik veel intenser ter vergelijkng
wo, 05/08/2019 - 14:01 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door vV

Zou het kunnen dat het gaatje onder het tandvlees doorliep? Dat hij daarvoor wat tandvlees heeft moeten weghalen (gingvectomie)? Ik denk dat hij dan heeft lopen zoeken welke code hij daarvoor moest gebruiken...T94 en ook M03 vallen hier niet onder. Welke wel, weet ik ook zo niet...misschien is er zelfs in het geheel niks wat echt schikt.
ma, 05/13/2019 - 12:39 Permalink
pijnprobleem

Als antwoord op door Lieneke

Ik heb de tandartspraktijk geeproken althans mijn begeleider. Ze hebben gezegd dat er geen abces was dat dit de beste code was die ze kondem bedenken en dat andere codes voor iets soortsgelijks nog duurder waren. Dus dat ze me eigenlijk gematst hebben. Heb geen idee welke andere codes dat kunnen zijn. Dat hebben ze nog niet gezegd .

Wel zeiden ze dat mijn tandvlees ontstoken was en dat ze mij een paro behabdeling adviseren . Heb toen met de begeleider gevraagd van dus ik heb paradontitis? Toen zeiden ze nee nog niet het is behoorlijk ontstoken maar nog geen paradontitis maar een paro behandeling zou pardodontotis kunnen voorkomen. Ik heb hier mijn vraagtekens bij aangezien zoiets best duur is en ik begrepen heb dat deze behandeling pas komt na vaststelling paradontitis .

Ik heb op dit moment naast deze tandarts een vrijgevestigde mondhyginiste. Ik ga hier navraag doen 12 juni staat de afspraak
vr, 05/31/2019 - 18:46 Permalink
pijnprobleem

Als antwoord op door Lieneke

Vage boel...
Als je een tandvleesonsteking hebt, maar het paro, dan zal je een gebitsreiniging + info/instructie moeten krijgen. Dat valt onder M03 en M01. Heb je wel paro, dan het paro-behandeling onder T-codes.
Hoe was het bij de mondhygienist ?


Volgens de mondhyginiste is er geen paro . Wel licht onstoken en tandsteen op voor mij lastig bereikbare plekken daarop is een gebitsreiniging gedaan en instructie totaal half uur werk. Ze zei ook dat er een stijgende lijn in zit sinds vorig jaar en ik over 4.5 maand weer moet komen ipv 3 vanwege de verbeteringen in de mondhygiëne. Aan de ene kant blij met het bericht van de mondhyginiste aan de andere kant maakt het het verhaal van de tandarts nog vreemder
do, 06/13/2019 - 16:07 Permalink