RVS-kroon bij kinderen: ook tandkleurig mogelijk?

Author:
IrisElinek
Posted:
wo, 05/08/2019 - 16:49
Hopelijk weet iemand het antwoord op mijn vraag...

Onze dochter moet een RVS-kroon, omdat het gaatje in haar kies al te ver heen is. Die kan niet meer worden gevuld. De kroon wordt aangebracht via de zogeheten HALL-techniek waardoor er zonder verdoving e.d. alleen een metalen huls/kroon over de kies wordt gezet, zo heb ik begrepen.

Mijn vraag is: weet iemand waarom deze kronen er alleen in RVS zijn? Zijn er ook mogelijkheden om deze kroon bijvoorbeeld in metaal met porselein te verkrijgen? Of in ieder geval een kroon die tandkleurig is?
vV

nee dat kan niet... metaalporselein is maatwerk, en is geen vergoeding voor, en daarnaast een veel meer belastend proces. de rvs kroontjes zijn wat flexibel waardoor ze vanuit een universele wat aangepast kunnen worden, binnen grenzen.
enige alternatief is kies eruit, wat je liever niet wilt ivm de gevolgen voor de toekomst wanneer gewisseld gaat worden (ruimtegebrek wat ontstaat).
wo, 05/08/2019 - 16:55 Permalink
IrisElinek

Als antwoord op door vV

Dank voor het snelle en duidelijke antwoord. Even los van de kosten: er is dus geen enkele andere optie dan zo'n rvs-omhulsel of trekken van de kies? Ik vraag het misschien tegen beter weten in, maar vroeg me af: stel, een van de dochters van onze koning heeft dit probleem, dan vermoed ik dat ze niet voor o'n rvs-omhulsel zouden kiezen. Maar de kies ook niet zouden trekken. Zou dan een 'gewone' porseleinen kroon wel een optie zijn (ik ben me bewust van de woordspeling;-) of wellicht nog iets anders...
wo, 05/08/2019 - 20:28 Permalink
IrisElinek

Als antwoord op door IrisElinek

Het gaat dus om een melkkies, maar dat was al wel duidelijk, denk ik. Ze is zes jaar en door gezondheidsredenen is dit ontstaan. Ze heeft dus nog een lange tijd te gaan met deze kies...
wo, 05/08/2019 - 20:30 Permalink
vV

Als antwoord op door IrisElinek

daar zijn geen andere opties. een porseleinen kroon, los ervan of de basis (melkkies...) geschikt is, zal niet door de verzekering gedekt zijn. (ook bij de kinders van het koninklijk stel niet. ) aangezien het geen effectieve behandeling is. en trekken wil je op deze leeftijd liefst niet (indien wel: begin maar vast te sparen voor de orthodontist want die is dan 100% zeker nodig). Zou even over het esthetische aspect heen proberen te stappen, het kind zelf zal er geen last van hebben. Tenzij andere mensen in de directe omgeving er zich druk om gaan maken.
do, 05/09/2019 - 12:48 Permalink
IrisElinek

Als antwoord op door vV

Bedankt voor het antwoord.Het gaat niet zozeer alleen om het esthetische aspect, dan wel om het goed kunnen afwegen van de voors en tegens van alle behandelingen. Maar daarvoor moet je eerst deze behandelingen wel weten, vandaar mijn oorspronkelijke vraag. Het voelt helaas soms alsof je al een bepaalde richting wordt opgeduwd en deze opties niet eens mag verkennen met het argument 'het wordt niet vergoed en is te duur' en 'het kind zal er geen last van hebben'.

Onze verzekering geeft overigens (op schrift) aan een kroon voor kinderen wel te vergoeden. Dat vonden wij ook vreemd, maar het is toch echt zo.

Mocht er nog iemand aanvullende info hebben over tandtechniek e.d. en wellicht nog een goed alternatief hebben voor een rvs-kroontje: ik houd me aanbevolen om van je extertise te horen.
do, 05/09/2019 - 13:21 Permalink
Lieneke

Als antwoord op door IrisElinek

RVSkroontjes zijn absoluut een goede optie. Er zijn helaas niet al teveel tandartsen die dit doen. Tja...een hele dure oplossing kan altijd, maar is niet altijd beter ;) In dit geval is een RVSkroon echt prima. Ik zou trouwens ook niet weten hoe je een melkelement zou moeten beslijpen voor een 'echte' kroon. Volgens mij hou je dan veel te weinig weefsel over...lijkt me nogal risicovol. Zeker als de tandarts helemaal geen ervaring heeft met het plaatsen van een keramische kroon op een melkelement. Ik zou bij mijn eigen dochter ook echt voor RVS gaan. Plus preventie, uiteraard.
ma, 05/13/2019 - 12:32 Permalink
vV

Als antwoord op door Lieneke

even los ervan of het kan of niet, een kroon met opgebakken porselein ( op melkelement, ik begin er echt niet aan..) en lso ervan of de verzekering het vergoedt of niet (willen ze toch een machtigingsaanvraag voor hebben, en die wordt zeker weten afgewezen), is de behandeling ervoor voor het kind veel belastender dan het plaatsen van een rvs kroontje. dat laatste is namelijk maar 1 behandeling en geen afdrukken nodig.
ma, 05/13/2019 - 12:53 Permalink