Raar gevoel bij nieuwe tandarts

Author:
Pinwheel
Posted:
za, 04/27/2019 - 12:19
Mijn oude tandarts is vorige maand met pensioen gegaan en dus werd het deze week tijd om zijn opvolger te bezoeken voor de halfjaarlijkse controle.

Dus, zo gezegd zo gedaan. Ik een afspraak gemaakt en op naar de tandarts voor de controle. Ik kom binnen, de tandarts stelt zich voor, en ging na wat simpele vragen naar mijn gebit kijken. Nog geen paar seconden later begint hij gelijk dingen te roepen over gaatjes. Ik schrok me te pletter natuurlijk, hij zou foto's nemen en daarna bij me terugkomen. Dus foto's gemaakt, daarna is mijn gebit schoongemaakt door de assistente (heb altijd wat tandsteen), komt de tandarts daarna gelijk aan met een offerte van 730 euro voor 10 (!!) gaatjes. Maar, zei die, omdat ik niet verzekerd ben voor de tandarts kan hij er ook dit jaar een paar doen en dan volgend jaar de rest vullen als ik een verzekering zou nemen voor het volgende jaar. Want, zo voegde hij toe "dan krijg ik bijna alles gelijk van de verzekering". 1001 alarmbellen gingen af natuurlijk, want dat is bij mijn weten gewoon (verzekerings)fraude en bij controle van de verzekering voor acceptatie moet hij (bij mijn weten) een verklaring overleggen dat mijn gebit in orde is. Dus geloofwaardigheid en het vertrouwen was gelijk weg, wat eigenlijk al weg was toen hij begon over veel gaatjes (halfjaar geleden nog bij de oude tandarts geweest, was niks aan het handje). Een gaatje kun je natuurlijk altijd oplopen, maar 10 in één keer zet ik mijn vraagtekens bij. Ook gaf hij aan dat ik een gaatje in mijn verstandskies had en die raadde hij aan om maar gelijk te trekken.

Dus, zo snel mogelijk die praktijk verlaten, ik had er zo'n slecht gevoel bij dat ik nog net niet via de nooduitgang weg ben gegaan. Ik heb me nooit in mijn gebit (of tandheelkunde) verdiept (daar had ik immers een tandarts voor), dus ik had ook geen idee wat ik tegen hem moest zeggen. Mijn oude tandarts vertrouwde ik blindelings namelijk, en los van af en toe een gaatje heb ik nooit klachten gehad (dus mijn vertrouwen in hem is nooit beschaamd). Duurde daarom ook eventjes om wat dingen in het juiste perspectief te zetten, ook om de simpele reden dat mijn oude tandarts het nooit over gaatjes had. Hij maakte altijd iedere twee jaar foto's en die hield hij dan naast de foto's van twee jaar geleden, vervolgens wees hij wat donkere plekjes aan en mompelde hij zoiets van "is stabiel" en schreef tandnummer + "Controle" op in het dossier. Dit gaat al zo'n jaar of 10 op dezelfde manier, waarbij de plekjes op de foto's dus gewoon stabiel blijven. Dat waren vrijwel altijd plekjes aan de bovenkant van mijn gebit, identiek aan de gaatjes die mijn nieuwe tandarts liet zien (hij heeft er 2 of 3 laten zien). Overigens staat er ook geen enkele verstandskies op de offerte (elementen 18, 28, 38 en 48 als ik het bij het rechte eind heb).

Ik heb in mijn jongere jaren, toen ik een beugel droeg, mijn gebit zwaar verwaarloost door zeer sporadisch te poetsen en liters frisdrank te nuttigen. Dat heeft mijn gebit mij natuurlijk niet in dank afgenomen, maar op een gegeven moment ben ik dat ook gaan inzien en vanaf dat moment ben ik braaf 2-3 keer per dag mijn tanden gaan poetsen en drink ik vrijwel geen frisdrank meer. Toen is mijn gebit zich volgens mijn oude tandarts gaan herstellen en ik heb dan ook al heel lang (meer dan 10 jaar) een aantal (kleine) donkere puntjes op mijn boven tanden zitten (waarvan ik nu begrijp dat dit waarschijnlijk beginnende gaatjes zijn die geremineraliseerd zijn). Mijn oude tandarts raadde altijd aan om daar niks aan te doen zolang het stabiel bleef, hij vond 10 jaar stabiliteit namelijk veel zwaarder wegen dan het boren en vullen van het gebit wat als enige voordeel zou hebben dat het er mooier uit zou zien (en voor hem een financieel voordeel grapte hij altijd, want vullingen kunnen verkleuren en dan kan hij weer aan de slag). De tanden met zo'n donker puntje zie ik inderdaad ook allemaal terug op de offerte van de nieuwe tandarts.

Als ik het goed samenvat dan heeft mijn nieuwe tandarts een aantal dingen niet gedaan waarvan ik inmiddels van mening ben dat hij wel had moeten doen. Het belangrijkste daarvan is volgens mij het vergelijken van de nieuwe foto's met oudere foto's om te kijken of er progressie zit in de gaatjes en het lezen van het dossier van mijn oude tandarts, waar al sinds jaar en dag elementnummers + "controle" in is te vinden. Ik had de link tussen mijn oude tandarts die mompelde over "plekjes" namelijk niet gelegd met zijn "gaatjes" en dingen over een beugel of gebrek aan fatsoenlijke mondhygiëne in het verleden is helemaal niet ten sprake gekomen (wat ook in het dossier staat bij mijn weten). Ook was ik redelijk verbouwereerd en geschrokken door zijn uitspraken over gaatjes, bij 10 gaatjes krijg ik namelijk de indruk dat mijn gebit zwaar verwaarloost is. Er was eigenlijk binnen 2 minuten besloten dat er 10 gaatjes moesten worden gevuld. Ook heb ik nog steeds een heel naar gevoel bij zijn opmerking over de tandartsverzekering en de latere toevoeging dat ik me maar even een paar jaar moest verzekeren totdat het een beetje stabiel was. Ik krijg namelijk sterk de indruk dat hij in tegenstelling tot mijn oude tandarts heel graag niet-progressieve gaatjes wil vullen in zijn eigen financiële belang en daarom verzwijgt dat er überhaupt zoiets bestaat als niet-progressieve gaatjes. En misschien is het grijs gebied, maar toch heb ik liever niet dat er op 10 plaatsen in mijn gebit geboord gaat worden zolang dat niet strikt noodzakelijk is. En ik ben (misschien ten onrechte) van mening dat ik me hier zelf helemaal niet mee bezig zou moeten houden maar dat mijn tandarts dit allemaal verteld zou moeten hebben.

Ik ga sowieso de foto's opvragen en bij een andere tandarts een second opinion halen. Zijn er verder nog dingen die jullie aanraden om te doen? Ik wil namelijk niet dat anderen hier ook de dupe van worden natuurlijk. Of zit ik er gewoon compleet naast en moet ik zo snel mogelijk die 10 gaatjes laten vullen?
vV

je moet naast de nieuwe foto's ook het dossier van de oude tandarts en diens foto's hebben. Als dat al digitaal is kan je ook hier plaatsen. Is de nieuwe tandarts in het bezit van die zaken? het is idd grijs gebied. foto's en mn al dan progressie over de jaren heen is wel belangrijk. mbt verzekering: tot 500 dekking is meestal geen gezondheidsverklaring nodig. Wat je met verzekeringen gaat doen heeft hij niets mee te maken. Daarnaast: als ie bang is zijn geld niet te krijgen moet ie gewoon verlangen dat gelijk na behandelingen betaald wordt. Mag ook. Niets op tegen. Spreiding op zich is meedenken met patiënt. Als ie op geld zat zou hij het juist belangrijk vinden alles nu te doen denk ik.
bedenk ook dat tandartsen soms dingen echt heel anders doen dan een ander, hoeft geen kwade bijbedoeling achter te zitten. Moet ook even tijd nemen te wennen eraan. Denk dat je wel beetje aan het doorschieten ben in bedenken wat er allemaal wel niet aan secundaire zaken kan meespelen. Ik zie niet aantoonbaar iets wat niet deugt eigenlijk.
za, 04/27/2019 - 13:11 Permalink
Pinwheel

Als antwoord op door vV

je moet naast de nieuwe foto's ook het dossier van de oude tandarts en diens foto's hebben. Als dat al digitaal is kan je ook hier plaatsen. Is de nieuwe tandarts in het bezit van die zaken? het is idd grijs gebied. foto's en mn al dan progressie over de jaren heen is wel belangrijk. mbt verzekering: tot 500 dekking is meestal geen gezondheidsverklaring nodig. Wat je met verzekeringen gaat doen heeft hij niets mee te maken. Daarnaast: als ie bang is zijn geld niet te krijgen moet ie gewoon verlangen dat gelijk na behandelingen betaald wordt. Mag ook. Niets op tegen. Spreiding op zich is meedenken met patiënt. Als ie op geld zat zou hij het juist belangrijk vinden alles nu te doen denk ik.
bedenk ook dat tandartsen soms dingen echt heel anders doen dan een ander, hoeft geen kwade bijbedoeling achter te zitten. Moet ook even tijd nemen te wennen eraan. Denk dat je wel beetje aan het doorschieten ben in bedenken wat er allemaal wel niet aan secundaire zaken kan meespelen. Ik zie niet aantoonbaar iets wat niet deugt eigenlijk.


Bedankt voor je snelle, duidelijke reactie. Het dossier van de oude tandarts is overgenomen door de nieuwe, dus ik neem aan dat ik die meekrijg als ik mijn dossier opvraag bij mijn nieuwe tandarts (dit stond als ik het me goed herinner ook vermeld in de brief die mijn oude tandarts mij toestuurde in februari, waarin hij aangaf te stoppen met de praktijk en dat de nieuwe praktijk het over zou nemen). Helaas is dit oude dossier nog wel een analoog dossier, ook de foto's zijn niet digitaal. Verder gaat het om een bedrag van minimaal 730 euro, meer dus dan de 500 waar geen gezondheidsverklaring voor nodig is. Wat betreft meedenken heb je een goed punt en ik begrijp dat het niet bewezen is dat hij zo'n gezondheidsverklaring zou afgeven. Het is puur een factor die bij mij (wellicht ten onrechte) argwaan wekt.

Ik begrijp en respecteer dat tandartsen iets anders doen dan anderen, maar ik blijf het heel vreemd dat de conclusie "boren + vullen" is getrokken op basis van 1 foto en dat mij verder niks is meegedeeld over niet-progressieve gaatjes. Misschien heb je gelijk dat ik doordraaf, er aan moet wennen en tegengas moet geven bij mijn tandarts.
za, 04/27/2019 - 13:39 Permalink
vV

Als antwoord op door Pinwheel

voor een polis van 500 dekking is geen gezondheidsverklaring nodig. Uitleg is idd wel onvoldoende.
Wanneer ik hier foto's te zien krijg (nieuwe zijn neem ik aan wel digitaal) kan ik beoordelen of de nieuwe tandarts wellicht overdrijft in actie willen nemen, of dat het terecht is en dat de oude wellicht te lang ""onder controle"" hield waar er al ingegrepen had moeten worden.
di, 04/30/2019 - 09:46 Permalink
Pinwheel

Als antwoord op door vV

voor een polis van 500 dekking is geen gezondheidsverklaring nodig. Uitleg is idd wel onvoldoende.
Wanneer ik hier foto's te zien krijg (nieuwe zijn neem ik aan wel digitaal) kan ik beoordelen of de nieuwe tandarts wellicht overdrijft in actie willen nemen, of dat het terecht is en dat de oude wellicht te lang ""onder controle"" hield waar er al ingegrepen had moeten worden.


De nieuwe foto's zijn inderdaad digitaal. Bedankt dat je de moeite wilt nemen om er even naar te kijken!

De praktijk leek niet erg aanvankelijk voor mijn verzoek tot inzage dossier. Dus ik ga ze in het kader van de AVG maar formeel schriftelijk hiertoe verzoeken. Het helpt niet dat ik de komende weken in het buitenland ben, dus er zou best wel eens wat tijd overheen kunnen gaan voor ik ze eindelijk in ontvangst heb.
di, 04/30/2019 - 10:04 Permalink
vV

Als antwoord op door Pinwheel

daar is de AVG helemaal niet voor nodig. Daar was en is altijd al de WGBO voor. Mensen hebben ten alle tijden recht op zowel inzage als een kopie van het dossier. punt.
Wanneer ze daar al moeilijk over gaan doen even wijzen op de WGBO. staat ook een redelijke termijn voor. in het digitale tijdperk noem ik dat een week tot 10 dagen. Dat u zelf in het buitenland zit is geen reden voor hen daar niet aan te voldoen.
di, 04/30/2019 - 13:06 Permalink
Pinwheel

Als antwoord op door vV

daar is de AVG helemaal niet voor nodig. Daar was en is altijd al de WGBO voor. Mensen hebben ten alle tijden recht op zowel inzage als een kopie van het dossier. punt.
Wanneer ze daar al moeilijk over gaan doen even wijzen op de WGBO. staat ook een redelijke termijn voor. in het digitale tijdperk noem ik dat een week tot 10 dagen. Dat u zelf in het buitenland zit is geen reden voor hen daar niet aan te voldoen.


Helder, ik heb ze op de WGBO gewezen. Ik wacht het even af, de tandarts zou mijn verzoek in behandeling nemen. Wordt vervolgd..
wo, 05/01/2019 - 08:16 Permalink
vV

Als antwoord op door Pinwheel

Tja, geen leuk nieuws voor u, ik zie meerdere diepe aantastingen. exact lastig vast te stellen hoeveel vanwege nogal donkere foto, zou origineel bestand moeten hebben om met contrast en zo te kunnen spelen . Maar dat zijn in de discussie minder belangrijke details. Denk dat verwijt hier meer richting oude tandarts moet gaan. Dit valt onder superviced neglect. Die heeft erbij staan kijken terwijl het mis ging. Enige, maar wel stevig, verwijt richting nieuwe tandarts denk ik is de zeer gebrekkig communicatie mi . hier had ook even goede uitleg over mogen nee moeten komen, tevens moet natuurlijk getracht worden oorzaak te achterhalen en daar ook iets aan te doen.
wo, 05/01/2019 - 13:30 Permalink
Pinwheel

Als antwoord op door vV

Tja, geen leuk nieuws voor u, ik zie meerdere diepe aantastingen. exact lastig vast te stellen hoeveel vanwege nogal donkere foto, zou origineel bestand moeten hebben om met contrast en zo te kunnen spelen . Maar dat zijn in de discussie minder belangrijke details. Denk dat verwijt hier meer richting oude tandarts moet gaan. Dit valt onder superviced neglect. Die heeft erbij staan kijken terwijl het mis ging. Enige, maar wel stevig, verwijt richting nieuwe tandarts denk ik is de zeer gebrekkig communicatie mi . hier had ook even goede uitleg over mogen nee moeten komen, tevens moet natuurlijk getracht worden oorzaak te achterhalen en daar ook iets aan te doen.


Helder, en inderdaad geen leuk nieuws. Tijd dus om de professionals hun werk te laten doen. Zijn niet-progressieve gaatjes hier nog aan de orde of totaal niet relevant verder?
wo, 05/01/2019 - 13:35 Permalink
Pinwheel

Als antwoord op door vV

dat kan ik alleen met vergelijking met oude foto's beoordelen. Wat ik zie is allemaal ruim voorbij de grens van in de gaten houden. Kort gezegd: zolang het in het glazuur alleen zit houden we het in de gaten. Zodra er zwarting onder het glazuur in het tandbeen zichtbaar is , moet er behandeld worden.


Opnieuw helder verhaal. Dan wordt het als ik terug ben in Nederland tijd om te intentariseren welke gaatjes reeds in het tandbeen zitten en welke eventueel nog onder controle kunnen blijven. Duidelijk is in ieder geval dat de oude tandarts naar alle waarschijnlijkheid meer wantrouwen verdient dan de nieuwe.

Als ik in mijn patientendossier kijk zie ik dat er 6 gaatjes zitten naast bestaande vullingen. Ook dat was informatie die mij niet is meegedeeld, maar wat wel een heel ander licht op de zaak werpt. Dat zou dus betekenen 4 "nieuwe" gaatjes, en 6 bestaande die zich hebben uitgebreid (of wellicht nooit goed zijn gedicht).

Nogmaals dank voor uw reacties!
do, 05/02/2019 - 07:43 Permalink