tandarts met techniek tandvlees wegbranden bij kroonrand

Author:
Caro.0
Posted:
di, 10/18/2016 - 05:15
Ik had ooit een hele goede tandarts (Naam verwijderd door beheer) die diverse kronen bij mij heeft geplaatst 33 jaar geleden.
Hij had in de VS een techniek geleerd waarbij hij bij het plaatsen van de kroon een klein randje rond de kroon wegbrandde.
Bij het genezen kwam het tandvlees strak tegen de kroon aan te liggen. Ik heb nooit problemen gehad met deze kronen en ze zitten al 33 jaar
in mn mond ,vakwerk. De kronen waren opgebouwd uit metaal en daarop porselein gebakken (een tandarts van nu noemde dat meewarig "oude techniek"van kronen ,maar mijn ervaring is dat deze oude techniek heel duurzaam en perfect was,ouderwets degelijk ambachtelijk vakwerk. ik lees nu op elke praktijk site over ter plekke gemaakte kronen ,moderne technieken,en veel over de esthetiek daarvan ,maar ik vind duurzaamheid en een perfecte kroonrand het belangrijkste (ivm ontstekingen als die rand niet perfect is of een kortere levensduur van de kronen)
Bij de kronen die door anderen zijn geplaatst heb ik veel ellende,bacteriën die een ontsteking vormden onder de tandvleesrand ,en ik ben sindsdien nooit meer pijnvrij,ook al is er op fotoos geen euvel te zien.
De kronen van 33 jaar zijn nu wel aan het slijten,maar ik durf ze niet te laten vervangen uit angst voor slechter werk met alle ellende vandien.
Wie kent een tandarts (Amsterdam) die de genoemde techniek die ik omschrijf van de kronen van 33 jaar geleden beheerst ?
Grappa

Deze techniek is niet bijzonder. Er is gebruikt van electrochirurgie. Dat bestaat nog steeds. Nadeel is dat het tandvlees iets terug trekt door het afsterven van een paar cellagen. Modernere technieken hebben hetzelfde doel, namelijk een goede afdruk of tegenwoordig vaker een scan van de plek te kunnen maken waar de kroonrand komt te liggen. Die legt men overigens als het even kan boven het tandvlees en dan hoeft er niets meer gedaan te worden asn het tandvlees. Als de rand dieper ligt en dat is vaak het geval worden tegenwoordig gels gebruikt die ervoor zorgen het tandvlees niet meer bloedt en tijdelijk iets van de wortel af staat. Ook worden wel eens lasers gebruikt. Dat kan een diodelaser zijn die ook wat wegbrandt maar minder weefselschade geeft. Een weinig voorkomende en dure erbiumlaser doet hetzelfde maar met nog minder weefselschade. Alle mij bekende tandartsen gebruiken één of meer van deze technieken. Alleen een paar oudere tandartsen zullen nog een electrotoom, zo het het apparaat dat u bedoelt, standaard gebruiken.
di, 10/18/2016 - 18:36 Permalink
Caro.0

Als antwoord op door Grappa

excuses, ik heb nooit bericht gekregen dat er een reactie was. Vriendelijk dank nog voor uw reactie. Ik wil geloven dat de tandartsen van nu helemaal achter hun modernere methodes staan. Ik spreek alleen vanuit mijn eigen ervaring dat ik van al het werk van die oudere tandarts nooit meer last heb gekregen en de kronen al 30 jaar zitten ,en alles dat erna is gebeurt treden klachten bij op en sneuvelt sneller iets. Ik vond die techniek toch wel bijzonder,hoor. Hij deed het ook heel secuur ,met zo min mogelijk schade en na een week zag je er niets meer van ,lag het tandvlees strak tegen de kroon. Maar ik begrijp van u dat dit standaard wordt gedaan of een variant ,goed om te weten. Dan moet ik maar hopen dat het goed zal gaan als er een nieuwe kroon gezet moet.
do, 04/18/2019 - 09:54 Permalink
vV

Als antwoord op door Caro.0

ik denk dat problemen met kronen van andere behandelaars wellicht meer voortkomt uit locatie rand kroon , of wellicht toch ook vorm kroon, en/of misschien toch wat minder nauwkeurig werken dan dat het specifiek aan die door die tandarts gebruikte techniek specifiek ligt. Oftewel: staar u daar niet blind op.

overigens, ook al heeft u geen bericht gehad, persoonlijk zou ik als ik ergens een vraag gesteld heb die site toch wel in ieder geval kortere tijd erna nog wel eens bezoeken, al is het om te kijken of er reactie is.
do, 04/18/2019 - 10:31 Permalink