Spalk weer los, verwijderen?

Author:
Floortje__
Posted:
zo, 03/10/2019 - 19:36
Beste lezer,

Ik heb inmiddels al 16 jaar een spalk. Hij is onderin al meermaals losgelaten en nu is het weer zover. Eigenlijk ben ik die spalk wel zat en ik vraag mij af of hij nog wel nut heeft en of hij eigenlijk niet eerder voor ellende zorgt aangezien 1 hoektand is gaan roteren en mijn tandvlees terugtrekt.

Die spalk is nu bij 1 ondertand anderhalve week los. Het valt mij op dat die tand wankel aanvoelt en ook wat los zit. Stel dat ik die spalk wel laat verwijderen, gaat dat losse gevoel dan wel weg? En hoelang duurt zoiets dan?

Ik begrijp dat ik de Ortho hierover kan bellen maar ik hoor graag verschillende meningen en ervaringen.

Alvast bedankt!
Exbeugeldrager

Ik herken mijzelf wel in het verhaal dat je het spalkje zat bent en heb hier zelf ook een tijdje mee rond gelopen.

Ik kwam ongeveer 1x in de 3 maanden bij de ortho om mijn spalkje te laten repareren en deze is zelfs 2x helemaal vervangen. Uiteindelijk heb ik besloten om een afspraak te maken bij een andere orthodontiepraktijk, uiteindelijk bleek dit een hele goede keuze.

De orthodontist daar gaf mij een aantal opties:
- Nieuw spalkje maken
- Nieuw spalkje maken i.c.m. nachtbeugel (hawley retainer)
- Alleen een nachtbeugel

Omdat ik er klaar mee was om telkens terug te gaan naar de orthodontist voor het repareren van mijn spalkje heb ik gekozen voor de laatste optie.

De orthodontist heeft een hawley retainer gemaakt voor de bovenkaak en deze draag ik nu al zeker een half jaar naar volle tevredenheid. In de onderkaak heb ik nog wel een spalkje, die is in al die jaren maar 1x los gegaan en daar heb ik verder geen last van.

Als ik jou was zou ik echt in overleg gaan met je orthodontist om de mogelijkheden te bespreken. Hoewel een nachtbeugel ook nadelen heeft, zijn er naar mijn mening meer voordelen en is het dit zeker waard.
do, 03/28/2019 - 12:35 Permalink
Gijsss089

Als antwoord op door Exbeugeldrager

een kennis van mij heeft een spalkje gehad en kwam bij een biologische / holistische tandarts in ijssel, die al langere tijd niet meer werkt daar dat ter zijde,
en dat spalkje was direct verwijderd, waar deze tandarts van mening was dat tanden niet kaarsrecht hoeven te staan.
het verwijderen van dit spalkje was een verademing schijnbaar
zo, 04/14/2019 - 16:15 Permalink