Niets te zien op foto, pijn in kies

Author:
Marieke83
Posted:
zo, 03/17/2019 - 13:50
In januari is een grote kies (rechtsboven) getrokken. Ik kon geen lauw en warm eten verdragen. Met
een voorwerp erop tikken deed trouwens geen pijn.
Op de foto was niets te zien, maar de tandarts vond de (meerdere keer gevulde kies) er slecht uitzien.
Na het trekken deed de kies ernaast nog een tijdje pijn. Toen hij trouwens aan het boren was in de kies (die er eerst niet goed uitwilde), deed
de kies ernaast (waar ik nu last van heb) ook pijn, het trillen van de motor trok er heen ofzo.
Bij de controle en uithalen van de hechtingen, kon hij niets aan de kies zien en dacht dat het van en wrikken kwam bij het uitrekken.
Na 2 week werd de pijn minder en daarna geen last meer van gehad. Nu begint hij weer af en toe
te zeuren. Als ik met mijn nagel erop tik, is het gevoelig. Warm en koud geen last. Ik kan in de
spiegel ook geen gaatje zien. Wat kan dit zijn? gelijk naar de tandarts? of even afwachten?
Thomas2000

Hoi Marieke,

wat vervelend voor je! Ik kan je niet echt helpen, maar mijn verhaal zit er dicht tegenaan en ik kan je vertellen wat mijn tandarts heeft gedaan.
Eind januari 2 kiezen opnieuw laten vullen (waren al ouder). De ene was wat dieper en door het opnieuw vullen kwam hij dus nog weer wat dieper
te zitten. Van beide kiezen 2 weken napijn gehad en toen was het weg. Echter na een paar weken begon dus de diepere kies te zeuren. Tikken
deed geen pijn, erop duwen wel en kauwen ook. Warm/koud niet.
De tandarts maakte een foto waarop niets te zien was, maar ze zei meteen dat dat ook niet altijd het geval is!
Advies van haar; een week alleen aan de andere kant kauwen en zonodig 1 ibuprofen/paracetamol.
Nu ben ik weer wat verder en het schommelt, maar de tandarts wil geen WKB doen omdat dat de kies verzwakt en er in de toekomst
makkelijk klachten kunnen ontstaan (zie het als een dode boom, die takken breken ook makkelijker af).
Toch vraag ik me af of het niet beter is vwb de zeurende pijn. Dan maar een zwakke kies.

Ik ben dus in dubio wat te doen, misschien een behandeling afdwingen? Zij lopen niet met de pijn ;-)
p.s. voelt de kies ook hoger aan? Dan zit er een ontsteking.

Succes ermee!
wo, 03/27/2019 - 15:19 Permalink
Marieke83

Als antwoord op door Thomas2000

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik ben nog niet naar de tandarts geweest. De klachten zijn wat minder aan het worden, maar
nog altijd wel gevoelig als ik er met mijn nagel op tik. Maar heb het gevoel dat het zo weer kan opspelen.
Mij is verteld dat een kies met WKB nog iets van 10 jaar kan leven. Een andere kies waar ooit vele jaren geleden een WKB is gedaan heeft het ook niet makkelijk, voel dat het minder aan het worden is. Dat zal ooit wel een implantaat / brug etc. moeten worden. (zit vooraan in het zicht). Maar als je echt pijn hebt, die aanhoudt dan is dat ook niet
goed, moeilijke he, wat te doen. Ik gebruik sensodyne repair en protect, dat smeer ik ook af en toe op de pijnlijke kies. Ik voel geen pijn bij het eten. Ik zie het
nog even aan.
wo, 03/27/2019 - 15:55 Permalink
Thomas2000

Als antwoord op door Marieke83

ja, dat smeren met Sensodyne doe ik ook en dat werkt wel enigszins.
Maar dat tikken zit me niet lekker, zou ik niet helemaal vertrouwen, tenzij je nog niet tegen het plafond vliegt natuurlijk ;-)
wo, 03/27/2019 - 17:00 Permalink