Tandarts weigert dossier te overhandigen.

Author:
Nancyx
Posted:
wo, 03/06/2019 - 11:36
Goedemorgen,

Mijn tandarts weigert mijn dossier aan mij te overhandigen / op te sturen.
Mijn oude tandarts is weg, die ik heel fijn vond, en mijn nieuwe tandarts (in dezelfde praktijk) ben ik niet tevreden over.
Ik heb nu een nieuwe gevonden.
28 februari ben ik nog bij de oude geweest, en dat was op zijn zacht gezegd geen pretje.
Ik heb dan ook besloten om mijn behandeling daar stop te zetten.
Nu heb ik inmiddels een nieuwe tandarts gevonden en wil mijn behandeling daar graag voortzetten maar mijn tandarts weigert mijn gegevens te overhandigen zolang de rekening van 28 februari niet betaald is die ik overigens nog niet ontvangen heb.

Ik ben aardig boos geworden, ik heb altijd iedere rekening betaald, en zal deze uiteraard ook betalen.. nooit te laat geweest met een betaling etc.
Receptioniste gaf aan dat inderdaad te zien maar dat dit HUN beleid is. Mag dit?
Ik baal ervan dat ik nu bij mijn nieuwe tandarts kom met een bak ellende..

Op de site kan ik ook niets vinden dat ze ergens bij zijn aangesloten.. En klachten kan ik indienen op hun emailadres..
Nancyx

Ik ga er morgen langs. Receptioniste gooide de hoorn erop toen ik perse wilde weten waar ze bij zijn aangesloten. Ze zei ; kijk maar op de site. Dus ik gaf aan dat ik dat al had gedaan, maar dit er niet opstaat en toen zei ze ''ik weet het niet''.
wo, 03/06/2019 - 12:18 Permalink
vV

Als antwoord op door Nancyx

dossier achterhouden om deze reden mag niet. punt. verder kan hij maar bij 2 beroepsverenigingen aangesloten zijn: KNMT of ANT, zijn dus 2 telefoontjes . (wel beide checken, wanneer hij bij geen van beiden zit mag hij openheid geven over bij welke klachtencommissie hij dan aangesloten is. Dat mag niet in eigen huis geregeld zijn. de aanloop wel uiteraard, maar wanneer je er niet uitkomt moet je extern ergens terecht kunnen en daar moet hij helder over zijn)
wo, 03/06/2019 - 12:35 Permalink
vV

Als antwoord op door Nancyx

volgens mij maakt dat nog steeds deel uit van de WGBO, wet op de behandelovereenkomst. Kan het alleen zo snel niet vinden.
Ik zou zeggen:
neem kontakt op , vraag na wat het nota bedrag is, geef aan langs te komen om de nota te betalen en dat ze dan per direct het dossier moeten doorsturen aan de nieuwe tandarts. Vanwege de voortgang van de behandeling.

Wanneer ze dat dan nog steeds weigeren zou ik gelijk (schriftelijk) een formele klacht neerleggen en hen aansprakelijk stellen voor gevolgkosten (bv extra fotos die nodig zijn).
Ze kunnen geen nee blijven zeggen. echt grote onzin dit.
wo, 03/06/2019 - 12:58 Permalink
Nancyx

Als antwoord op door vV

Bedankt voor uw hulp!

Ik ben eruit gekomen.
Ze zijn niet aangesloten bij het ANT en het KNMT. Ik heb wel een melding gemaakt bij meldpunt zorg, nadat het TIP mij dat had geadviseerd.
Ik kon door uw reactie ook beter onderbouwen waarom wat hun doen niet mag ondanks hun beleid, dan alleen heel hard te roepen dat het niet mag.

Ik werd teruggebeld door de manager en opeens was het allemaal geen probleem meer.
Ik ben eigenlijk allang blij dat ik mijn gegevens toch nog krijg.
Blijft bijzonder dat dit blijkbaar toch kan. Als leek mag je er toch vanuit gaan dat het allemaal in orde is, en dat de overheid hierop toeziet.
Ik heb in ieder geval wel meteen even gecontroleerd of mijn nieuwe tandarts wel ergens bij aangesloten is.. en dit is gelukkig het geval!
wo, 03/06/2019 - 13:35 Permalink
Lieneke

Het dossier is van jou...en zij moeten het voor je bewaren. Op het moment dat jij je dossier opvraagt, moeten zij je het geven.
Maar....je hebt geen factuur gekregen en er staat toch nog een bedrag open? Hoe is dat te verklaren?
do, 03/07/2019 - 14:57 Permalink