Amalgaam slijpsel en met water spoelen

Author:
J. van den Berg
Posted:
ma, 01/21/2019 - 15:02
Goedenmiddag,

Na het recent vervangen van een amalgaamvulling door een composietvulling bleek ik bij het achteraf spoelen met water nogal wat amalgaamslijpsel in de mond te hebben. Er was met afzuiging, maar zonder cofferdam (in mijn geval op goede gronden) gewerkt. Pas na 20 keer spoelen met water was mijn mond en keel vrij van amalgaam residuen.
Mijn vraag is: wat is de meest recente stand van zaken met betrekking tot eventuele schadelijkheid van het doorslikken van dit amalgaamslijpsel? Ik heb ongetwijfeld toch wat binnen gekregen, kunnen dit soort residuen schadelijke verbindingen aangaan in het lichaam of worden zij op natuurlijke wijze uitgescheiden? Met op de achtergrond de gedachte dat slijpsel mogelijk anders reageert in het lichaam dan bijvoorbeeld een afgebroken en doorgeslikt stuk vulling.
Het na de behandeling spoelen met water moest overigens van mijn tandarts op het toilet, omdat spoelen met het bekertje naast de behandelstoel vanwege de Inspectie niet meer toegestaan zou zijn, vanwege het risico van in de lucht vrijkomende aerosolen bij het spoelen. Dit verbaasde mij als patient, want spoelen op het toilet is niet altijd handig, zeker niet als je 20 keer moet spoelen en er iemand anders naar het toilet moet. Is spoelen in de behandelkamer nu inderdaad landelijk verboden?

Bij voorbaat dank voor de beantwoording,

Met vriendelijke groet,

J. van den Berg
vV

wat dat spoelen betreft zijn er geen verboden of verplichtingen vanuit de inspectie. Er worden wel meer units verkocht zonder spoelbekken, maar de meeste praktijken hebben dan een spoelhoekje in de behandelkamer.
doorgeslikt slijpsel levert geen gevaar op, wordt gewoon uitgescheiden. risico's van verwijderen amalgaam zijn (veel) groter voor de tandarts.
ma, 01/21/2019 - 17:59 Permalink