behandelingen

Author:
Thecorrs01
Posted:
vr, 01/11/2019 - 21:06
Ik moet maandag mijn gebit laten polijsten zonder controle want dat is vorige maand gebeurt. Ik heb het me nooit eerder afgevraagd maar mag ik mijn tanden ook kort voor het polijsten poetsen of ,moet ik dat veel eerder doen om schade aan het gebit te voorkomen, of pas erna? Graag advies.
Thecorrs01

Als antwoord op door Romy32

Dank voor het snelle antwoord! ik ben nogal voorzichtig met mijn gebit omdat ik volgens de TA nog mooi glazuur heb. Ik heb erg weinig cariës risico en sinds ik electrisch poets sinds 3 jaar is de tandsteen ook stukken minder. Er zat nog een klein beetje volgens de TA bij de laatste controle in december: is het ook echt nodig om het hele gebit te laten polijsten of alleen de tandsteen weg te halen, zo ja moet dit dan ook elk half jaar sowieso?
vr, 01/11/2019 - 23:27 Permalink
Romy32

Als antwoord op door Thecorrs01

Polijsten is bedoeld om aanslag weg te halen en de tanden gladder te maken.
Op gladde tanden blijft minder makkelijk plak zitten dan op ruwe tanden, dus wat dat betreft is polijsten wel nuttig.
Als er echter geen aanslag is, en de tanden zijn door goed poetsen al glad, is het in principe niet per se nodig het hele gebit te polijsten.
De mondhygiëniste kan dit goed beoordelen.

Als er echt maar heel weinig tandsteen is, kan misschien volstaan worden met één keer per jaar verwijderen.
Je tandarts kan dit beoordelen.
za, 01/12/2019 - 12:16 Permalink
Thecorrs01

Als antwoord op door Romy32

Hay Romy, dat had ik idd begrepen heb alles over polijsten al gelezen op het forum. Nog één laatste vraag: Ik heb altijd elk half jaar mijn gebit laten polijsten meestal na de halfjaarlijkse controle. Ik vraag me af of het daadwerkelijk nodig is om het ook elk half jaar te doen? Ik maak gebruik van plakverklikkertests met paarse tabletjes en iedere keer een keurig resultaat. Ik heb nooit veel gebitsproblemen gehad en mijn tandarts zegt dat ik prima poets. de meeste tandsteen bij mij zit volgens mij achter de onderste voortanden. Kan ik met de assistente, die meestal mijn gebit polijst, overleggen om alleen het tandsteen weg te halen en het compleet polijsten van het gebit te laten zitten tot over een half jaar? Ik had namelijk gelezen dat het niet zo goed is voor het glazuur dus daarom ben ik er voorzichtiger mee geworden.
Ik ben afgelopen jaar voor het eerst uit eigen beweging naar een MH gegaan bij een aparte praktijk voor een paar vragen die ik had omdat mijn eigen TA, hoe goed ze ook is, alleen tijd heeft voor controle en niet voor vragen. Is het een idee om de MH haar mening te vragen en/of het polijsten en de intervallen daarvan door haar te laten uitvoeren?
za, 01/12/2019 - 13:01 Permalink
Romy32

Als antwoord op door Thecorrs01

Kan ik met de assistente, die meestal mijn gebit polijst, overleggen om alleen het tandsteen weg te halen en het compleet polijsten van het gebit te laten zitten tot over een half jaar?


Ik neem aan dat dit een preventie-assistente is?
Ja hoor, dat kun je prima overleggen.
Goed juist, om samen tot een compromis te komen.
za, 01/12/2019 - 20:07 Permalink
Thecorrs01

Bedankt voor je antwoorden. Ik ga maandag met de assistente (zij is preventie assistente) die de behandeling altijd heeft uitgevoerd overleggen. Ik denk dat ik alleen het tandsteen laat verwijderen en gebit ergens rond juni/juli laat polijsten en dit om het jaar te doen. In maart afspraak met de MH en kijken wat zij ervan vind en of misschien dat ik het ook aan de MH praktijk laat uitbesteden.
za, 01/12/2019 - 23:26 Permalink