Advies afgesleten voortanden, erg veel last van.. ten einde raad

Author:
jordansz
Posted:
di, 01/08/2019 - 16:38
Ik heb afgesleten voortanden waar het tandbeen onderaan gewoon doorheen komt.
Ze staan op de nominatie om vervangen te worden door kronen en vorig jaar ben ik lange tijd met een partij bezig geweest om deze kronen te realiseren.
Men heeft een tussen o[lossing voorgesteld toen, een soort kapje om de voorkant deels zijkanten en onderkant van de tanden om deze met name langer ta maken en enkele cosmetische zaken op te lossen ( spleetje voortanden ). Niet geheel afslijpen.

Dit laatste wil ik nu wel omdat ik van mening ben dat alleen dan er cosmetisch e.a gedaan kan worden zonder dat de tanden onnodig dik worden. Ook is daar naar mijn idee het spleetje in de voortanden beter mee op te lossen omdat je de ruimte dan tussen meerder tanden kan verdelen.
De huidige oplossing zijn de tanden vooral breed, dit kan denk ik hiermee opgelost worden.

Uiteindelijk is er een resultaat uitgekomen waarmee ik niet verder ben gegaan.

https://pasteboard.co/HVwi2sx.pngVoor een impressie de kronen/facings kapjes over mijn eigen tanden heen geplaatst met wat tanpasta.
Je ziet mijn eigen tanden erdoorheen...
https://i.ibb.co/rfC0cpG/e777591b-e77f-4f17-ab4c-3026f0a3ca3b.jpg
https://cdn.pbrd.co/images/HVwi2sx.png

Graag zou ik een paar mooie kronen willen op deze tanden, maar dan wel in 3d ontworpen zodat ik het eind resultaat kan zien.
Ook wil ik graag EERST een proefplaating en de mogelijkheid om te kunnen corrigeren.
CEREC lijkt het enige 3d alternatief maar ik lees vooral weinig ervaringen recent van patienten, en dat de cerec kronen geen mooie kwaliteit zijn.
Ook lees ik dat 3d veel beter is dan traditionele kronen omdat ik daar ook, inzage heb in hoe e.a gaat worden.

Wat ik zoek is een betrouwbare partner of leverancier die met mij een set mooie tanden kan realiseren die er goed uit zien en die bij mijn gezicht passen.
Die dus in verhouding zijn en in 3d ontworpen kunnen worden met liefst eerst een PVC print om te passen en te kijken of e.a bevalt na correcties dan plaatsing echte kronen.
Ook levert CEREC dit niet, naar wat ik overal lees en de weinige patientenreviews + dat het in 1 dag klaar is maken mij huiverig.

Gewoon opvullen met vulling is ook al gedaan en was foeilelijk.

Ik zoek dus eigelijk een 3D ontworpen oplossing met daarbij de mogelijkjheid deze vooraf te kunnen zien in de mond.

De huidige facings/kapjes heb ik nog maar ze schijnen door.
Ook is er al een driehoekjje uitgeknapt, kortom gewoon geen kwaliteit het betreffende bedrijf is vorig jaar ook failliet gegaan.
Slechte keuze achteraf.
vV

ze hebben geen volle facings gemaakt , alleen slijtage opgevuld vzv zichtbaar op de (matige) foto.
Met volle facings is dit probleem er niet, mits juiste materiaal en kleurkeuze. Kan ook zijn dat een te transparante soort composiet gebruikt is. Dit hoeft niet op te treden in ieder geval bij goede materiaalkeuze en uitvoering met composiet.
Dat hele 3D verhaal vind ik wat hoog gegrepen voor dit relatief eenvoudige probleem.
Daarnaast zal toch eerst de mondhygiëne veel beter moeten... Als tandarts zou ik nergens aan beginnen zolang dat niet op peil is. Daarnaast vraag ik mij af of de oorzaak van deze extreme slijtage helder is, maar ook onder controle is. Kronen bij dergelijke defecten zijn echt allerlaatste keus eigenlijk. Daarnaast treedt dit vaak ook gelijk op bij de kiezen. Is wel een wat complexere behandelplan nodig denk ik dan alleen de gevoeligheid en esthetische problemen bij de voortanden .
wo, 01/09/2019 - 12:45 Permalink
jordansz

Dat is inderdaad tanpasta anders zou de mond wel extreem vies en onverzorgd zijn.
Met Tanpasta zijn de facings vastgeplakt toendertijd. Omdat ze niet bleven zitten en ik een dure tube kleefpasta voor een enkele passing wat overbodig vondt.

Wat vinden jullie uberhaubt van deze oplossing? Mijn huidige tandarts gelooft hier niet in.
Het zal helemaal afvrezen tot dopjes worden.

Helaas weinig vertrouwen meer in tandtechniekers
Ben nu ook weer eentje aanbevolen via via maar ook geen goed gevoel over afgaande op de website.
za, 01/12/2019 - 16:41 Permalink
Gijsss089

Is het echt nodig? Ervaar je pijn?
Er gaat niets boven je eigen tanden. En je zult ze niet meer hebben als je de operatie aangaat.....
Voor esthetisch optiek zou ik het sowieso niet doen, is het niet waard.
Deze schade door knarsen s'nachts ontstaan? Neem dan zsm een bitje bij de tandarts!
za, 01/12/2019 - 17:22 Permalink