half uurtje bij mondhygieniste, wat mag dat kosten???

Author:
mirella1st
Posted:
do, 01/03/2008 - 17:02
Ik krijg een behandeling van ongeveer een half uurtje bij de mondhygieniste.(over 2 weken als ik het niet afzeg!!)
De tanden worden gepolijst en evt. wordt er tandsteen verwijderd en aanslag weggehaald. Aangezien ik het tarief wat ze willen rekenen wat aan de hoge kant vindt vraag ik mij af wat zo'n behandeling mag kosten.
Ik heb 2 bruggen in de onderkaak, worden die dan ook gepolijst.
Verder ben ik van plan om mijn bovengebit te vervangen voor 9 kronen en 1 brug, binnen 2 maanden. Heeft het dan zin om deze tanden door de mondhygieniste te laten behandelen?? Lijkt mij namelijk weggegooid geld!

De behandeling is als voorbereiding voor een Brite Smile behandeling.
Spiegeltje

Gevonden op een site van een vrijgevestigde mondhygieniste:

"Vrijgevestigde mondhygiënisten hanteren een uurtarief voor hun nota van de behandelkosten. Dit uurtarief wordt bepaald aan de hand van het "rekenmodel praktijkgebonden uurtarief" horend bij accountantsrapport van de Nederlandse Vereniging van artsen (de VVAA). De Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten (NVM) adviseert dit rekenmodel te gebruiken. Het uurtarief is echter niet wettelijk vastgelegd. De Mededingingswet van de Nederlandse Mededingingsauroriteit (NMa) bepaalt dat overkoepelende organisaties (waarvan de tarieven niet onder de Wet Tarieven Gezondheidszorg, de WTG vallen), geen prijsafspraken mogen maken, vanwege de daaruit voortvloeiende concurrentiebeperking. Vandaar dat de NVM géén adviesuurtarief uitgeeft"

Ligt dus niet vast. Maar volgens mij moet je rekenen op ruwweg zo'n 50-60 euro per half uur. Het mondhygienistentarief zit rond de 100 euro/uur Ik heb ook wel uitschieters naar boven gezien.

Mondhygienisten in loondienst werken met UTP-codes, vaste tarieven voor specifieke behandelingen. Dan kun je zowel gunstiger als juist ongunstiger uitkomen.

Verder ben ik van plan om mijn bovengebit te vervangen voor 9 kronen en 1 brug, binnen 2 maanden. Heeft het dan zin om deze tanden door de mondhygieniste te laten behandelen?? Lijkt mij namelijk weggegooid geld!


Het werk van de MH bestaat niet alleen uit het schoonmaken van kronen. Ook de staat van het tandvlees is van belang. Bij kronen en bruggen moet je daar juist goed op letten.
do, 01/03/2008 - 17:23 Permalink
Lieneke

Waarschijnlijk ben je niet helemaal goed voorgelicht. Waarschijnlijk wordt er eerst een parostatus (is onderzoek) gedaan. Dit kost bij een mondhygienist in loondienst 143 euro. Pas daarna wordt er bekeken welke behandeling je precies krijgt.
Enkel een half uurtje schoonmaken zonder dat er grote problemen zijn, kost iets van 40 euro bij een mondhygienist in loondienst.
do, 01/03/2008 - 21:42 Permalink
mirella1st

Waarschijnlijk ben je niet helemaal goed voorgelicht. Waarschijnlijk wordt er eerst een parostatus (is onderzoek) gedaan. Dit kost bij een mondhygienist in loondienst 143 euro. Pas daarna wordt er bekeken welke behandeling je precies krijgt.
Enkel een half uurtje schoonmaken zonder dat er grote problemen zijn, kost iets van 40 euro bij een mondhygienist in loondienst.



Nee hoor, ik had de vraag gesteld wat de gebitsreiniging precies inhield omdat ik de prijs zo hoog vond.
En dit is het antwoord dat ik kreeg via de mail.

Gebitsreiniging houdt in het polijsten van de tanden en het verwijderen van aanslag en eventueel tansteen, zodat de tanden goed schoon zijn voor we aan de Brite-Smile behandeling beginnen
Hiervoor is 1 behandeling voldoende, deze duurt ongeveer 30minuten.
do, 01/03/2008 - 21:59 Permalink
mirella1st

Ik heb vandaag weer gemaild en nu kreeg ik een mailtje terug dat het ongeveer €70 zou kosten. Dus dat scheelt alweer de helft!!

Brite Smile en gebitsreiniging dus samen €450 + €70 = €520 i.p.v. €600

Snap alleen niet waarom ze dat niet in 1x goed kunnen doorgeven.

In de rekening die ze opstuurden stond toch echt wel €600!!!
vr, 01/04/2008 - 17:43 Permalink
Lieneke

Ik snap namelijk niet hoe ze aan 70 euro kunnen komen.....nog eens navragen; ook omdat je wilt weten of je dit verzekerd kan krijgen van de verzekering. Het kan zijn dat ze allemaal T22 code's gebruiken en die krijg je niet vergoedt tenzij er eerst een T12 of T11 is gedaan (die parostatus is dat). Als ze alleen een gebitsreiniging doen, mogen ze enkel een M-code gebruiken!
vr, 01/04/2008 - 22:11 Permalink
mirella1st

Ik snap namelijk niet hoe ze aan 70 euro kunnen komen.....nog eens navragen; ook omdat je wilt weten of je dit verzekerd kan krijgen van de verzekering. Het kan zijn dat ze allemaal T22 code's gebruiken en die krijg je niet vergoedt tenzij er eerst een T12 of T11 is gedaan (die parostatus is dat). Als ze alleen een gebitsreiniging doen, mogen ze enkel een M-code gebruiken!



Ik krijg zo en zo niks vergoed, ik zit bij Menzis en die vergoedt alleen behandelingen van mondhygienistes die in hun lijst staan en zij staan er niet in. Maar dat maakt in mijn geval niet zoveel uit.
Ik krijg maximaal 80% vergoed met een max. van €1500.
Daar zit ik ver boven met 9 kronen en een brug die ik binnenkort ga nemen.
Maar wel bedankt voor je advies over die codes.
Het moeten dus wel M-codes zijn.
vr, 01/04/2008 - 22:28 Permalink
mirella1st

kronen die echt nodig zijn snap ik, maar bedoel je met cosmetisch dat je nog goede kiezen laat afslijpen en zijn die kiezen diep gevuld en zwak?
En weet je al hoelang je plezier hebt van dat Brite gebeuren? :smt006


Ik moet 1 brug op de 22, 23 en 24. Ik mis de 23. Ik heb 2 kronen op de 11 en 12 en die moeten vervangen worden.De 13 is opgebouwd met een stukje composiet omdat ie is afgebroken en de 14 is opgebouwd met composiet omdat de wortel blootlag. Ik wil mij beet laten verhogen i.v.m. renoveren van de 6 ondertanden, hier is nu geen ruimte voor. Alle kiezen zijn gevuld.
Brite Smile ga ik niet doen. Laat het bleken via laser, schijnt beter te werken.
En kost maar €199 bij *naam verwijderd door beheer*.
do, 01/10/2008 - 14:29 Permalink
mirella1st

als bleken 450 kost ben ik benieuwd wat die kronen moeten gaan kosten...
Daar zit ik ver boven met 9 kronen en een brug die ik binnenkort ga nemen.
handig spreiden...scheelt zo maar 1500,= (namelijk over 2 jaar spreiden, bv dit jaar kronen, volgend jaar de brug. Of kronen over 2 jaar spreiden en brug in 3e jaar.) Waarom alles in 1x??


Ik heb verschillende tandartsen gemaild met prijzen van €480 t/m €950 voor een porseleinen kroon...dus dat scheelt nogal.
En wat reken jij dan voor een porseleinen kroon????

Kronen en brug moeten denk ik wel in 1x i.v.m. veranderen beethoogte.
Ik krijg max. €1500 per jaar terug, Menzis tandverzorgd 4, dus zou €3000 schelen als ik het over 2 jaar uitstrijk!! :D
Mis nu wel de 23!! Maar ik heb nog wel mijn oude kroon liggen die erop zat!!
Kan ik die er voorlopig even tussen laten plakken????

Hier wat foto's

http://img235.imageshack.us/img235/2831/dsc08064dn2.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/5248/dsc08058qs0.jpg
http://img240.imageshack.us/img240/4876/dsc08042by6.jpg
do, 01/10/2008 - 14:40 Permalink
vV

Ik wil mij beet laten verhogen i.v.m. renoveren van de 6 ondertanden, hier is nu geen ruimte voor.


goed dit gaat dus weer een heel andere kant op. Een beet verhogen is niet iets wat je ff tussen neus en lippen doet, consequenties kunnen niet te overzien zijn als je niet weet wat je doet hierbij.

Overigens, mits aan een aantal voorwaarden voldaan is, zou er sprake kunnen zijn (let op: kunnen, dat is niet even van achter de computer te beoordelen) van een indicatie bijzondere tandheelkunde. En dan valt (een deel van) de behandeling samenhangende met de beetverhoging wellicht onder de basisverzekering.

Net met een uitgebreid plan bezig in samenspraak met centrum bijzondere tandheelkunde alhier (uitvoering doe ikzelf) van beetverhoging en vervanging in samenhang daarmee van oud kroon en brugwerk.

In het afgelopen jaar enkele van dit soort behandelingen gedaan, waarbij overigens wel sprake was van oa knarsen bij de verdiepte beet, waarbij grootste deel van de behandelingen gewoon als bijzondere tandheelkunde beoordeeld werd.

Wie is op het idee van die beetverhoging gekomen??

En wat reken jij dan voor een porseleinen kroon????


sec de kroon: 218 exclusief tandtechniek. tandtechniek met zirconiumbasis 230. voor de rest hangt het af van wat er aan voorbehandeling nodig is.
do, 01/10/2008 - 17:27 Permalink
mirella1st

Wie is op het idee van die beetverhoging gekomen??


Ik heb 10 jaar geleden een segmentosteotomie gehad van de 6 ondertanden vanwege een overbeet.
De ondertanden waren niet zichtbaar als ik mijn kiezen op elkaar deed en sleten af en stonden "schuin" naar achteren
Ik heb ook een beugel gehad omdat er 2 kiezen extra in de onderkaak moesten komen, ik heb alles vergoed gekregen, beugel, operatie en bruggen omdat het een medische indicatie was. Nu wil ik de ondertanden die een beetje versleten zijn op laten bouwen met composiet. Aangezien er geen ruimte voor is werd mij verteld tijdens een consult bij een cosmetische tandarts dat die operatie(te veel risico raken zenuw) nu niet meer uitgevoerd wordt maar via een beetverhoging wordt opgelost. Ik was 3 januari bij de kaakchirurg en hij vertelde mij hetzelfde verhaal.
Ik wil zelf ook die beetverhoging, dus niet alleen de tandarts!
Ik wil alles graag in 1x goed hebben.
Ik zelf zie het probleem van de beetverhoging niet echt, het gaat om 2a3mm!!
do, 01/10/2008 - 18:21 Permalink
Spiegeltje

Laseren is niet beter dan home-bleaching. Gaat alleen sneller.


Volgens mij is er ook geen enkel hard bewijs dat laser bleaching, gebruik van plasma lampen of wat voor lichtbron dan ook enige invloed heeft op het eindresultaat van bleken, "in office" of gewoon thuis.

Ik heb wel een paar artikelen liggen die sterke aanwijzingen bevatten dat die invloed er niet is, mocht het nodig zijn dan zal ik er misschien ooit mee gaan schermen (maar niet in dit topic).
do, 01/10/2008 - 18:47 Permalink
vV

@ Robinson:zir.ox.

. Gezien voorgeschiedenis en nu nog/weer bestaande problemen is dit eigenlijk bijna zeker een casus bijzondere tandheelkunde. Omdat het met de behandeling uit het verleden te maken heeft.

Inderdaad eerst splint om beethoogte te testen. Die denk ik (deels) ook van onder moet komen, dus met alleen kronen/brug boven ben je er niet..
Ook onder is (deels) aan de beurt.

Als je het doet moet je het goed doen, geen half werk..

En ik ben benieuwd hoe het zit met knarsen...Is trouwens wel extra argument voor beetverhoging. (beetverhoging is geen probleem hoor, je moet alleen wel weten waarom en hoe).
do, 01/10/2008 - 19:55 Permalink
robinson

Tja, hoeveel beethoogte ga je winnen, tot een mm. of 2-3 is onder niet nodig, erboven ga je toch richting een gehele occlusie rehabilitatie.
Beethoogte is in deze de bepalende factor die de manier van behandelen determineert.
Mooi afstudeergeval voor studenten tandheelkunde.
Zou ook nog een optie zijn om met het Bijzondere tandheelkunde verhaal via de universiteit verder te gaan.
Ook richting verzekering denk ik dat het meer aanspreekt dat een professor iets aanvraagt of een commerciële kliniek.
do, 01/10/2008 - 20:12 Permalink
mirella1st

En ik ben benieuwd hoe het zit met knarsen...Is trouwens wel extra argument voor beetverhoging. (beetverhoging is geen probleem hoor, je moet alleen wel weten waarom en hoe).

Tijdens het slapen "tandenknars" ik denk ik wel, soms wordt ik wakker en dan ben ik aan het "malen" met de kiezen, dus van links naar rechts.
De slijtage aan de ondertanden is volgens mij niet erger geworden na de operatie.
De snijtand (13) rechtsboven waar composiet opzit is er al 2x keer "afgeknarst" tijden het slapen, dan wordt ik wakker met een stukje tand in mijn mond.
do, 01/10/2008 - 20:38 Permalink
mirella1st

Tja, hoeveel beethoogte ga je winnen, tot een mm. of 2-3 is onder niet nodig, erboven ga je toch richting een gehele occlusie rehabilitatie.
Beethoogte is in deze de bepalende factor die de manier van behandelen determineert.
Mooi afstudeergeval voor studenten tandheelkunde.
Zou ook nog een optie zijn om met het Bijzondere tandheelkunde verhaal via de universiteit verder te gaan.
Ook richting verzekering denk ik dat het meer aanspreekt dat een professor iets aanvraagt of een commerciële kliniek.


De ACTA in Amsterdam?
do, 01/10/2008 - 20:44 Permalink
mirella1st

Of zal ik een second opinion aanvragen?

Second opinion

Naast behandeling kunt u bij ACTA ook terecht voor een second opinion of advies. In het kader van een second opinion of advies zal ACTA een diagnose stellen en op basis daarvan advies verstrekken over de verdere behandeling. (Soms wordt een vervolgafspraak gemaakt, als het om een uitgebreid probleem gaat.) Het is gebruikelijk dat u met dit advies teruggaat naar uw eigen tandarts. ACTA zal in het kader van een second opinion dus niet overgaan tot verdere behandeling.
do, 01/10/2008 - 21:04 Permalink
mirella1st

Bleken zou noodzakelijk zijn om de kleur van de kronen te bepalen.
Gaat hoofdzakelijk om de 6 ondertanden waar geen kronen opkomen.
Zie foto's die ik hier eerder geplaatst heb.





Wat ik niet goed begrijp, of niet goed lees.. Waarom ga je bleken als je erna toch kronen overheen gaat zetten? Dan zie je toch niets meer van het effect. Daarnaast bleken vullingen niet mee.. moet je die ook nog eens opnieuw laten doen ivm de kleur.

Acta is een goed idee, hebben een objectieve kijk en willen geen geld aan je verdienen.
vr, 01/11/2008 - 18:11 Permalink

Ik heb gelezen en vind erg duur.
Ik kom nu ook tegen dat het nog veel meer duur is dat ik bij mijn mondhygieniste.
Ik heb 4x (plaatselijke)verdoving gehad en de reinigen duurt halfuur, de afrekening is 337,04.
Is het de rekening correct?
Graag advies wat kan ik er doen?
wo, 01/02/2019 - 18:21 Permalink

zonder verder beeld op dossier is dit niet te beantwoorden. Gezien het bedrag lijkt het erop dat er T codes gebruikt zijn. De hamvraag is dan wat het voortraject was.
los van bedragen: behandelingen door de MH (en tandarts) zijn in de regel gericht op behoud gebit. dit soort kosten moeten dan ook beoordeeld worden op lange termijn belang, niet de korte termijn het hiuer en nu. bv een kroon kost dan wellicht 500,-, maar zal in de regel een 10 jaar of langer meegaan. Dan heb je het dus over 50,- per jaar.
Zo ook bij behandelingen voor parodontitis, wat dit dus was gezien het bedrag: Behoud van gebit op langere termijn bespaart kosten , bv van prothetische voorzieningen. even los van het belang voor de algemene gezondheid.
do, 01/03/2019 - 09:48 Permalink

Bij een dergelijk bedrag moet er van te voren een begroting zijn afgegeven. Heeft u deze van te voren niet ontvangen? Zo nee, dan heeft u recht van klagen. Zo ja, check dan even of het bedrag klopt. Ik moet zeggen dat ik het een fors bedrag vind voor een half uur. ..Is er enkel gereinigd of is er ook uitleg en instructie geweest? Is er nog iets anders gedaan dan reinigen alleen, behalve de verdoving dan?
do, 01/03/2019 - 12:12 Permalink

Bij een dergelijk bedrag moet er van te voren een begroting zijn afgegeven. Heeft u deze van te voren niet ontvangen? Zo nee, dan heeft u recht van klagen. Zo ja, check dan even of het bedrag klopt. Ik moet zeggen dat ik het een fors bedrag vind voor een half uur. ..Is er enkel gereinigd of is er ook uitleg en instructie geweest? Is er nog iets anders gedaan dan reinigen alleen, behalve de verdoving dan?


Voordat ik laten uitvoeren heb veel malen de begroting gevraagd met veel moeite ontvang ik eindelijk de begroting er zijn 5x T21 6x T22 en 4x A10 met zoveel in de begroting geloof ik niet binnen halfuur uitgevoerd kan worden.
vr, 01/04/2019 - 21:28 Permalink

En uw hele mond is in dat half uur gedaan? U heeft geen info of instructie gekregen? Ik zou het in elk geval niet kunnen...alleen al met verdoven ben ik zo 10 minuten verder.

Nee ik heb geen instructie gehad .ze hebben een planning gemaakt dat het reinigen 2 keer uitgevoerd moet worden,dit keer met zo begroting (boven links en beneden links ) volgende zal boven rechts en beneden rechts), bij uitvoering kom ik binnen en krijgt 4x verdoving en daarna reinigen totaal 32 minuten ben ik weer buiten.
wo, 01/09/2019 - 00:54 Permalink

En uw hele mond is in dat half uur gedaan? U heeft geen info of instructie gekregen? Ik zou het in elk geval niet kunnen...alleen al met verdoven ben ik zo 10 minuten verder.

Nee ik heb geen instructie gehad .ze hebben een planning gemaakt dat het reinigen 2 keer uitgevoerd moet worden,dit keer met zo begroting links boven en links onder 5x T21 6x T22 en 4x A10 ( volgende zal rechts boven en rechts onder weet ik nog niet wat het kost), bij uitvoering kom ik binnen en krijgt 4x verdoving en daarna reinigen totaal 32 minuten ben ik weer buiten.
wo, 01/09/2019 - 00:59 Permalink